"هایپرگلیسمی" به وضعیت بالا بودن سطح گلوکز یا قند خون اشاره دارد که شاخص تعیین‌کننده بیماری دیابت است.
کد خبر: ۶۶۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 18 October 2018

به گزارش تابناک : بالا بودن قند خون یک تغییر متابولیکی نگران کننده است و لازم است بیمار به سرعت تحت درمان قرار گیرد.

درصورتیکه برای مدت زمان طولانی جهت کاهش قند خون اقدامی نشود ممکن است به اعصاب و اندام‌های بدن آسیب جدی وارد شود.

سایت مدیکال دیلی در مطلبی در این باره منتشر کرد: از جمله علائم و نشانه‌های مهم بالا بودن قند خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از دست دادن آب بدن 

احساس خشکی در دهان و تشنگی بیش از حد معمول می‌تواند نشانه از دست دادن آب بدن ناشی از بالا بودن قند خون باشد. همچنین به دلیل وجود قند مازاد در خون، بدن تلاش می‌کند از طریق ادرار مقدار اضافی از مواد قندی را دفع کند که عارضه جانبی آن از دست رفتن مقدار زیادی از آب بدن است.

کاهش ناگهانی وزن 

گلوکز موجود در خون با کمک انسولین به انرژی تبدیل می‌شود. درصورتیکه بدن میزان کافی انسولین ترشح نکند، گلوگز در خون باقی می‌ماند. در نتیجه، به منظور تامین انرژی، بدن مجبور به سوزاندن چربی و ماهیچه‌ها می‌شود. بنابراین، زمانی که بدون هیچ دلیلی مقدار قابل توجهی از وزن بدن کاهش پیدا کند لازم است سطح قند خون اندازه‌گیری شود.

احساس خستگی و درد 

احساس خستگی فاکتور پیچیده‌ای است که می‌تواند نشان‌دهنده بالا و پایین بودن سطح قند خون باشد. در برخی مواقع احساس خستگی مداوم با درد در شکم، بی‌حسی و گزگز شدن انگشت‌ها همراه است. همچنین پوست با علائم خشکی، ترکیدگی و احساس خارش دچار حساسیت می‌شود.

تاری دید 

تاری دید می تواند یکی از نشانه‌های رتینوپاتی دیابتی باشد. این عارضه با ورم عروق خونی در شبکیه شناخته می‌شود که از بالا بودن سطح قند خون ناشی می‌شود. امکان ابتلا به این عارضه در تمامی مبتلایان به دیابت نوع یک و دو وجود دارد و به همین دلیل حداقل یک‌بار در سال مراجعه به چشم پزشک به این بیماران توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار