سرپرست هواشناسی استان اصفهان گفت:میانگین ارتفاع بارش در سال زراعی 98-97(تا 22مهر) در استان اصفهان برابر 2.7 میلی‌متر است که نسبت به بلند مدت مشابه 133 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۶۶۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ 17 October 2018

به گزارش تابناک : حمیدرضا خورشیدی سرپرست هواشناسی استان اصفهان امروز در نشست خبری اداره کل هواشناسی استان با اصحاب رسانه، با اشاره به بارندگی‌های فصل پاییز اظهار داشت: دوره خشکسالی زیادی را گذراندیم و بارش‌های دو ماه آتی، مشکل خشکسالی را به طور کامل برطرف نخواهد کرد.

وی افزود: همچنان بحث صرفه‌جویی در مصرف آب را باید ادامه داد و نباید فکر کرد که با وجود بارش‌های فصل پاییز، مشکل بی‌آبی به طور کل رفع خواهد شد.

سرپرست هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه چالش‌های بسیاری در ارتباط مستقیم با فعالیت‌های هواشناسی، وجود دارد، گفت: رشد جمعیت، اسراف در استفاده از منابع آبی، خشکی و بیابانی شدن و خشکسالی، آلودگی هوا، آب و خاک، گرد و غبار، از بین رفتن مراتع‌ و جنگل‌ها، تغییر اقلیم، فرسایش خاک، نابودی زیست‌گاه‌های حیات وحش، خشک شدن تالاب‌ها و زاینده‌روذسیل و طغیان رودخانه‌ها و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری از عمده این چالش‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: میانگین ارتفاع بارش در سال زراعی 98-97(تا 22مهر) در استان اصفهان برابر 2.7 میلی‌متر است که نسبت به بلند مدت مشابه 133 درصد افزایش داشته است.

خورشیدی ادامه داد: میانگین و ارتفاع بارش فصل پاییز در استان اصفهان حدود 40 میلی‌متر است و میانگین ارتفاع بارش در سال زراعی 97-96 در استان اصفهان، برابر 114 میلی‌متر است که نسبت به بلند مدت مشابه 27 درصد کاهش و نسبت به سال زراعی 96-95 به میزان 14 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: در سال زراعی 97-96 استان اصفهان 72 درصد بارش یک سال زراعی کامل خود در بلند مدت را دریافت کرده و 28 درصد نسبت به یک سال زراعی نرمال، کاهش بارش داشته است.

سرپرست هواشناسی استان اصفهان با اشاره به کاهش بارش در سال زراعی گذشته نسبت به بلند مدت، بیان کرد: کاهش بارش در سال زراعی 97-96 نسبت به بلند مدت قابل توجه بوده است به طوری که در سال زراعی گذشته بارش پاییز و زمستان از کمینه بارش زراعی ثبت شده در دوره بلند مدت نیز کمتر بوده است.

وی افزود: میانگین دمای استان اصفهان در تابستان 97 در مقایسه با بلند مدت آن یک درجه سانتی‌گراد بیشتر و نسبت به سال 96 هم در همین بازه زمانی، 1.6 درجه سانتی‌گراد بیشتر بوده است.

خورشیدی با اشاره به وضعیت خشکسالی استان اصفهان گفت: استان اصفهان به علت استمرار شرایط خشکسالی طی 10 سال اخیر در شرایط خشکسالی هیدرولوژی و خشکسالی اجتماعی – اقتصادی قرار گرفته است که یکی از سخت‌ترین و پیچیده ترین انواع خشکسالی است و خارج شدن از این نوع خشکسالی بسیار زمان‌بر بوده و به سال‌های ترسالی متمادی نیازمند است.

وی ادامه داد: لازم به تذکر است مبنای تخصیص بودجه و اعتبارات خشکسالی، خشکسالی از نوع هیدرولوژی است.

سرپرست هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس شاخص خشکسالی 10 ساله، 99 درصد از مساحت استان درگیر درجات مختلف خشکسالی است که 60 درصد از آن خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

وی با اشاره به تحلیل شاخص استاندارد بارش – تبخیر و تعرق در دوره 10 ساله تا پایان شهریور ماه ، اظهار داشت: این تحلیل بیانگر آن است که در درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی دراز مدت شهرستان‌های استان را در برگرفته به طوری که از لحا پراکنش مکانی، 99.4 درصد مساحت استان، درگیر خشکسالی دراز مدت بوده و تنها 0.6 درصد مساحت استان در وضعیت نرمال است.

خورشیدی تصریح کرد: بلاکینگ پدیده‌ای است که می‌تواند جریان‌های جوی و شکل‌گیری آنها را تحت تاثیر قرار دهد و یک تنبلی جوی و سکون در جو منطقه به وجود می‌آورد و یک نوع مسدود کننده جو محسوب می‌شود و در سطوح بالای جو یک چاله خشک و یا مرطوب را فراهم می‌سازد که باعث ترسالی و یا خشکسالی می‌شود.

وی با اشاره به عواملی که سبب فعالیت سامانه‌های بارشی دو ماه آینده می‌شود، گفت: ایجاد پدیده بلاکینگ، ناهنجاری دما به ویژه در لایه‌های نزدیک سطح زمین به علت نفوذ متوالی توده هوای سرد از عرض‌های شمالی به جنوبی و منجر به تشدید ناپایداری‌های جوی، فراتر رفتن دمای آب از حد نرمال و شکل‌گیری جریانات ال‌نینو در فصل پاییز می‌تواند عواملی در جهت افزایش بارش محسوب شود.

سرپرست هواشناسی استان اصفهان در این باره اظهار داشت: طی یک هفته گذشته به سبب گذر امواج شمالی بر روی استان، شاهد بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق در نیمه شمال، شرق و مرکز بودیم و سبب شد که در شهرستان‌های اصفهان، نطنز، کاشان، ورزنه، خورو و بیابانک، اردستان، گلپایگان و خوانسار بارش‌های رگباری در حد نرمال و فراتر نرمال دریافت شود.

وی افزود: از اواخر مهرماه، شاهد گذر سامانه غربی از روی مدیترانه و فعال شدن سامانه‌های مدیترانه‌ای خواهیم بود.

خورشیدی تصریح کرد: انتظار می‌رود، طی فصل پاییز 97 بیش از سال گذشته و در حد نرمال تا بیش از نرمال در نیمه غربی استان و با آغازی زود هنگام باشد.

سرپرست هواشناسی استان گفت: با توجه به گذر امواج نسبتا سرد طی پاییز 97، انتظار می‌رود میانگین دما در حد نرمال تا 1 درجه سانتی‌گراد فراتر از نرمال باشد. گرچه در بازه‌های زمانی کوتاه مدت شرایط میانگین دمای کمتر از نرمال وجود دارد.

وی ادامه داد: با وجود پیش‌بینی بارش‌های پاییزی 97 به علت کاهش بارش نسبت به مقادیر بلند مدت به ویژه در ذخایر آبی استان و همچنین افزایش میانگین دمای بالای نرمال خشکسالی از نوع آب شناسی در سال زراعی جاری کاملا محسوس خواهد بود و مدیریت جدی در منابع آب از مهم‌ترین الویت‌های استان خواهد بود.

خورشیدی تصریح کرد: لازم است هر گونه توسعه‌ای در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی با توجه به کمبود بارش و واقعیت‌های اقلیم هر منطقه و شرایط خشکسالی، طراحی و اجرا شود در غیر این صورت حتی با دریافت‌ بارش‌های نرمال، مشکلات ایجاد شده در بخش آب استان برطرف نشده و حتی تشدید نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه امواج ناپایدار وجود دارد، گفت: با توجه به عبور امواج ناپایدار و ایجاد ناپایداری‌ طی نیمه اول پاییز سال جاری، برخلاف سال گذشته شرایط انباشت آلاینده‌های جوی به طور مستمر وجود نخواهد داشت.

سرپرست هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های زود هنگام پاییزی به کشاورزان توصیه شده تاریخ کشت دیم در مناطق دیم‌کاری استان بر اساس تقویم نرمال زراعی منطقه و حتی 10 روز زودتر صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار