مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در مورد طرح توسعه‌ ایستگاه راه‌آهن شیراز گفت: راه‌آهن گل‌گهر-شیراز باهدف اتصال شیراز به شبکه ریلی کشور، به طول ۳۴۶کیلومتر که حدود ۲۰۰ کیلومتر آن اجرایی شده و در صورت عدم بروز مشکلات پیش بینی نشده حداکثر در بازه پنج‌ساله به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۶۶۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ 17 October 2018

تکاور افزود: این مسیر به طول ۳۴۶کیلومتر با امتداد شرق به غرب، گل گهر در استان کرمان را به شیراز، مرکز استان فارس متصل کرده و از شهرستان‌های قطرویه، نی‌ریز، استهبان و سروستان عبور می‌کند.او افزود: این مسیر به طول ۳۴۶کیلومتر با امتداد شرق به غرب، گل گهر در استان کرمان را به شیراز، مرکز استان فارس متصل کرده و از شهرستان‌های قطرویه، نی‌ریز، استهبان و سروستان عبور می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با افتتاح طرح‌های توسعه‌ای شیراز-گل‌گهر و شیراز-بوشهر نیاز به احداث ایستگاه راه‌آهن در شرق شهر شیراز به وجود می‌آید که در آن صورت پایانه‌ای مشترک با فرودگاه و مترو در شرق شیراز ایجاد خواهد شد.

تکاور گفت: هم‌چنین راه‌آهن شیراز-بوشهر-عسلویه به طول ۶۴۰ کیلومتر و راه‌آهن اقلید-یاسوج به طول ۱۶۰کیلومتر و اقلید-یزد در دست‌ساخت است که امیدواریم در صورت تامین منابع مالی بین دو تا پنج سال آینده به بهره‌برداری برسند.

او در ادامه گفت: با اضافه شدن ۲۶۴کیلومتر خط ریلی اقلید-یزد، ۳۴۵ کیلومتر شیراز-گل گهر و هم‌چنین ۶۴۴کیلومتر شیراز-بوشهر طول خط ریلی ناحیه فارس به ۱۷۵۳ کیلومتر خواهد رسید.
این مقام مسئول به عملیات ساخت خط ریلی حومه‌ای شیراز-مرودشت به‌صورت دوخطه اشاره کرد و گفت: عملیات روسازی این طرح به شرکت خط و ابنیه فنی تراورس سپرده شده است و عملیاتی شدن آن به‌زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

تکاور گفت: راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای شیراز-مرودشت، بهره‌برداری از خط سه‌مترو،  اتصال این خط به ایستگاه راه‌آهن شیراز و امتداد این خط مترو از ایستگاه راه‌آهن شیراز به طول 10کیلومتر به شهر جدید صدرا در دستور کار است.

او هم‌چنین افزود: راه‌آهن فارس از سال ۱۳۸۸ به شبکه ریلی کشور متصل شد که از ۱۸‌هزار نفر مسافر در ابتدای تاسیس به بیش از ۴۳۰‌هزار نفر مسافر در سال ۹۶دست پیدا کرد که ۲۱۳هزار نفر مسافر ورودی و ۲۲۱هزار نفر خروجی بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس  گفت: در شش‌ماه ابتدایی امسال بیش از ۲۷۸هزار نفر مسافر به‌صورت رفت‌وبرگشت به مقاصد تهران و مشهد و ایستگاه‌های بین‌راهی توسط خط ریلی فارس جابه‌جا شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۴۶هزار نفر بود شاهد رشد ۱۳درصدی هستیم.

تکاور گفت: در زمینه بندر خشک در استان، به دلیل این‌که تنها شمال استان به شبکه ریلی متصل است و به سمت آباده و اقلید می‌رود احتمال ایجاد بندر خشک در آینده برای خطوط ریلی موجود بسیار کم است اما در آینده با اتصال خط بوشهر قطعا در شرق شیراز که منطقه ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی قرار دارند، می‌توان این مساله را پیش‌بینی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار