در حالی که پادشاهی عربستان بدلیل ماجرای ناپدید شدن خاشقچی تحت فشار شدید بین المللی قرار گرفته به نظر می رسد ترامپ در تلاش است تا راهی پیدا کند و ریاض را از این مهلکه نجات دهد. در این راستا گفته های دیروز رئیس جمهور آمریکا بسیار مهم است.
کد خبر: ۶۶۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹ 16 October 2018

به گزارش تابناک یزد، مفقود شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار عربستانی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به جنجالی بین المللی تبدیل شده است. عربستان سعودی توسط رسانه ها و به طور ضمنی کشورهای مختلف جهان متهم شده خاشقچی را در ساختمان کنسولگری به قتل رسانده و سپس جسد را قطعه قطعه کرده و بیرون برده یا در همان مکان خاک کرده است.

انگشت اتهام نیز از همان روز اول به سمت محمد بن سلمان، ولیعهد جوان و کم تحمل سعودی نشانه رفت. به اذعان بسیاری دستور قتل جمال خاشقچی توسط بن سلمان صادر شده است؛ چرا که این روزنامه نگار به منتقد نرم سیاست ها و اقدامات وی تبدیل شده بود.

در این بین یکی از موضوعاتی که از همان ابتدا برای رسانه ها مهم بود نوع موضع گیری دونالد ترامپ در قبال این اتفاق بود. رئیس جمهور آمریکا ابتدا موضعی تقریباً به نفع سعودی ها اتخاذ عنوان کرد. ترامپ عنوان کرده بود خاشقچی شهروند آمریکا نبوده، صرفاً در ایالات متحده اقامت داشته و بنابراین ضرورتی ندارد روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به خاطر این مسئله تضعیف شود یا از بین برود. ترامپ همچنین گفته بود حاضر نیست به معامله تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری خدشه ای وارد شود. اما بعد از فشار شدید رسانه ها و اعضای کنگره، ترامپ وعده داده بود در صورت اثبات دست داشتن مقامات عربستان در ماجرای ناپدید شدن رونامه نگار منتقد و به قتل رساندن وی، ریاض را به سختی تنبیه خواهد کرد.

ترامپ در توییتر عنوان کرد ریاض شدیداً دست داشتن در ماجرای مفقود شدن خاشقچی را رد می کند. رئیس جمهور آمریکا بیان کرده بود مایک پمپئو را برای بررسی این موضوع به ریاض خواهد فرستاد. اما عربستان سعودی نسبت به این سخنان رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد و بدون نام بردن از ترامپ گفته شد هر گونه فشار بر ریاض یا تحریم اقتصادی علیه عربستان محکوم است.

همچنین ترکی بن عبدالله الدخیل، مدیر شبکه العربیه که بازتاب دهنده سیاست های آل سعود است و با حکومت عربستان ارتباط نزدیکی دارد در ژستی تلافی جویانه عنوان کرده بود در صورت تحریم عربستان قیمت نفت به 200 دلار خواهد رسید و ریاض ضمن نزدیکی به ایران و روسیه، قراردادهای نظامی و سرمایه گذاری های خود در آمریکا را لغو خواهد کرد.

اگر چه این سخنان بلوفی بیشتر نیست و مشخص است در صورت عملیاتی شدن چنین تهدیداتی، بزرگترین بازنده خود سعودی ها خواهند بود که احتمالاً موجودیت خود را بر باد رفته خواهند دید، اما واضح و مسلم است رئیس جمهور آمریکا و حلقه نومحافظه کار اطرافیان وی نیز تمایلی به ادامه وضعیت فعلی ندارند. تداوم فشارهای موجود می تواند به متزلزل شدن تاج و تخت پادشاهای سعودی بینجامد که به عنوان شریک واشنگتن در خاورمیانه و البته متحد رژیم صهیونیستی فعالیت می کند. از طرف دیگر این وضعیت می تواند به نقطه ضعفی برای دونالد ترامپ در آستانه انتخابات کنگره تبدیل شود. عامل مهم دیگر نیز نزدیک شدن موعد بازگشت تحریم های نفتی علیه ایران است که ماجرای خاشقچی موجب شده ایران از کانون توجهات جهانی خارج شود. چنین اتفاقی بدون شک هرگز مدنظر سران کاخ سفید نیست.

به همین دلیل ترامپ عنوان کرده وزیر خارجه دولت خود را روانه ریاض خواهد کرد و از آن مهمتر بعد از گفت و گوی تلفنی دیروز با ملک سلمان از سناریویی که انتظار آن نیز می رفت رونمایی کرد. سناریویی که ضمن تائید تلویحی به قتل رسیدن جمال خاشقچی، عامل آن را نه ریاض بلکه نیروهایی که راساً تصمیم به انجام چنین کاری گرفته اند معرفی می کند.

در این راستا ترامپ دیروز عنوان کرد: پادشاه عربستان اطلاع داشتن از اینکه چه اتفاقی افتاده را به شدت انکار کرد. من نمی خواهم به جای او گمانه زنی کنم اما به نظرم می رسد شاید این کار عناصر غیرقابل کنترل (خودسر) بدون اطلاع سران سعودی باشد، کسی چه می داند؟

اگر در روزهای پیش رو چنین خط رسانه ای توسط دونالد ترامپ ادامه یابد بدون شک بیان گر توافقات پشت پرده برای بستن پرونده جمال خاشقچی خواهد بود و احتمالاً عربستان ناچار شود به آمریکا باج سنگینی بپردازد. اما یک نکته مشخص است و آن این که قضیه جمال خاشقچی تاثیراتی دائمی بر آینده عربستان خواهد داشت و ملک سلمان و پسرش هرگز نخواهند توانست حیثیثت از دست رفته را بازیابند.

 

 

//الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار