گردو از جمله محصولاتی است چرخش چرخ اقتصاد کشاورزی به آن وابسته است اما امروز شاهد کاهش برداشت این محصول در استان اصفهان هستیم.
کد خبر: ۶۶۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 13 October 2018

به گزارش تابناک : استان اصفهان از جمله استان‌هایی است که طی سالیان طولانی، کاشت گردو در آن رونق فراوان داشته است، اما با توجه به خشکسالی مداوم سال‌های اخیر، برداشت گردو در این استان کاهش یافته است.

از آنجایی که گردو محصولی با نیاز آبی فراوان است، در شرایط خشکسالی امروز، حجم برداشت آن در سطح زیر کشت این محصول در استان کاهش یافته و بسیاری از باغداران با مشکلات گوناگونی برای ادامه کشت و برداشت گردو روبرو شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

به گفته باغداران، دلایلی از جمله پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، سرمازدگی، خشکسالی و آفت‌ها در کاهش برداشت گردو موثر بوده است.

یکی از باغداران اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: به دلیل خشکسالی، بسیاری از زمین‌های ما خشک شده و محصولی که نیازمند آب است امروز دچار زیان شده و علاوه بر اینکه محصول مورد نیاز برداشت نشد متحمل ضرر مالی نیز شدیم.

شهرضا یکی از مناطق استان اصفهان است که در کاشت و برداشت گردو همواره آمار قابل توجهی داشته اما خشکسالی نیز گریبان‌گیر این شهر به ویژه مناطقی از جمله اسفرجان که باغات گردوی فراوانی دارد شده تا باغداران آن امروز از کاهش برداشت گردو صحبت کنند.

کم آبی، از دلایل مهم کاهش برداشت گردو

مسئول جهاد کشاورزی اسفرجان در مورد کاهش برداشت گردو اظهار داشت: یکی از دلایل مهم منجر به کاهش کاشت گردو کم آبی است، درخت گردو شرایط خاص خود را دارد و یک محصول دائمی با نیاز بالای آبی است.

ناظم افزود: خشکسالی حدود 10 سال است که گریبان‌گیر استان اصفهان شده و بر همین اساس باغ‌های قدیمی با قدمت چندین و چندساله به دلیل کمبود آب خشک شده است، در این شرایط، حتی احداث باغ‌های جدید غیر ممکن شده چون گردو درختی با نیاز بالای آبی است و باغات گردو به حجم فراوان آبی در شرایط خشکسالی امکان ادامه حیات ندارند.

وی در ادامه به موضوع برداشت گردو در اسفرجان پرداخت و گفت: منطقه اسفرجان دارای 120 هکتار زمین است که با توجه به خشکسالی و سرمازدگی میانگین برداشت محصول نصف شده است.

مسئول جهاد کشاورزی اسفرجان خاطرنشان کرد: سرمازدگی زمستان، آفت‌ها و خشکسالی از دلایل مهم عدم برداشت است اما حدود 75 درصد کاهش برداشت مربوط به کم آبی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات باغداران نیز اشاره کرد و گفت: سرمازدگی و گرمازدگی، کمبود آب و مزد بالای برداشت گردو از مشکلات عمده باغ داران است.

آماری که جهاد کشاورزی اصفهان در زمینه کاشت و برداشت محصول گردو می‌دهد نیز نشان دهنده تأثیر خشکسالی بر برداشت این محصول باغی است.

کاهش 40 درصدی برداشت گردو

رئیس اداره باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، به سطح باغات گردوی اصفهان اشاره کرد و گفت: 3 هزار و 829 هکتار باغ گردو در اصفهان وجود دارد که از این رقم 3هزار و 250 هکتار برداشت محصول صورت گرفته و حدود 579 هکتار در سنین کوچکتر قرار گرفته‌اند، یعنی هنوز نهال هستند و به بازدهی نرسیده‌اند.

احمدرضا رئیس زاده با بیان اینکه در سال جاری حدود 40 درصد نسبت به سال های گذشته کاهش برداشت داشته‌ایم، ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم میزان محصولی که امسال از باغات گردوی اصفهان برداشت می‌شود حدود 3 هزار و 800 تن باشد.

وی با اشاره به دلایل کاهش برداشت گردو اظهار داشت: از دلایل عمده کاهش برداشت، خشکسالی و کمبود آب بوده که بسیاری از باغات ما را تحت تاثیر قرار داده است. از دیگر دلایل نیز می‌توان به سرمازدگی اردیبهشت ماه و گرما زدگی تابستان اشاره کرد.

رئیس اداره باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: بیشترین شهرستان هایی که تولید گردو در استان داشته‌اند، لنجان، سمیرم، خوانسار و کاشان، دهاقان، شهرضا، شاهین شهر بوده‌اند.

با توجه به اینکه شرایط حال حاضر سبب نارضایتی باغدارانی شده که از کاهش برداشت گردو دچار ضرر و خسارت‌های زیادی شده‌اند لازم است مسئولان حوزه کشاورزی، برای حل مشکل تأمین آب این باغداران، پرداخت خسارت یا تصمیم‌گیری برای ایجاد کشت جایگزین اقدام کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار