بررسی گزراشهای بانک مرکزی نشان میدهد، خالص حساب سرمایه در پایان سال ۹۶ حدود ۱۹ میلیارد دلار و در پایان بهار ۹۷ حدود ۵ میلیارد دلار بوده است.
کد خبر: ۶۶۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ 12 October 2018

به گزارش تابناک : حدودا 2 ماه قبل بانک مرکزی گزارش نماگرهای اقتصادی مربوط به سال 96 را منتشر کرد و در روزهای اخیر نیز گزارش 3ماهه مربوط به بهار 97 منتشر شده است. بر این اساس بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود از تراز پرداختها، میزان خالص حساب سرمایه در پایان سال 96 را حدود 19.3 میلیارد دلار اعلام کرده است.

همچنین در 3ماهه نخست سال 97 نیز عدد حساب سرمایه ایران حدود 5.2 میلیارد دلار بوده است.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول براورد حساب مالی و سرمایه ای در پایان سال 96 منفی 27 میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب به نظر میرسد برآورد تقریبی اعلام شده از سوی صندوق بین المللی پول با آمار اعلامی بانک مرکزی همخوانی ندارد.

 

گفتنی است، پیش از این به صورت ماهیانه آمارهای مربوط به حساب سرمایه  در بخش موازنه پرداختهایِ گزیده آمارهای اقتصادی منتشر میشد. بر اساس  آمار بانک مرکزی در دی ماه سال قبل خالص حساب سرمایه کشور حدودا منفی 14 میلیارد دلار و میزان اشتباهات و از قلم افتادگی نیز حدود 5 میلیارد دلار بوده است.

خروج سرمایه زمانی اتفاق می‌افتد که فعالان اقتصادی ارز ناشی از فعالیت تجاری خود را به کشور وارد نکرده باشند، به‌عنوان مثال اگر بعد از صادرات، صادر کننده ارز حاصل از فروش محصول خود  را در داخل کشور به ریال تبدیل نکرده باشد، این فرایند شکل می‌گیرد. کارشناسان معتقدند از جمع بدهی ارزی بانکها و عدد خالص حساب سرمایه میتوان میزان خروج سرمایه از کشور را تخمین زد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار