مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که برنامه توسعه محله تا پایان سال جاری در 150 محله تحت پوشش دفاتر توسعه محله ای بصورت پایلوت اجرا می شود، ابراز امیدواری کرد که در سال آینده تمامی 354 محله فرسوده تهران نیز از این برنامه برخوردار شوند.
کد خبر: ۶۶۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷ 11 October 2018

به گزارش تابناک : کاوه حاجی علی اکبری در جلسه ای که با هدف تشریح برنامه توسعه محلات با حضور مدیران دفاتر خدمات نوسازی برگزار شد، عنوان کرد: برنامه توسعه محلات حاصل پژوهشی است که با همکاری گروهی از متخصصان در حوزه نوسازی بافت های فرسوده از طریق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران و به سفارش سازمان نوسازی به منظور دستیابی به فرآیندی برای برنامه ریزی در محلات فرسوده، انجام شده است.


علی اکبری با بیان این که در سال گذشته پس از اتمام و تصویب این پژوهش، برنامه عملیاتی اجرایی آن به صورت پایلوت در 5 محله شهر تهران شامل محلات فرحزاد، نعمت آباد، شوش، هرندی و تختی در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت، تاکید کرد: توسعه محله ای به مجموعه ای از اقدامات اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیطی با هدف ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین محلات اطلاق می شود که از طریق برنامه ریزی مشارکتی با همه دخیلان تعریف و اجرا می شود؛ خوشبختانه این موضوع در برنامه 5 ساله شهرداری تهران نیز لحاظ شده است.


وی با اعلام این که سازمان نوسازی شهر تهران تنها نهادی است که بصورت کارشناسی در بیش از 50 درصد محلات تهران به واسطه استقرار دفاتر توسعه محله ای حضور فعال دارد، متذکر شد: برنامه توسعه محلات فراتر از صرفاً مأموریت نوسازی بافت های فرسوده است؛ این مأموریت از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران پیگیری می شود که سطح برنامه ریزی آن در مقیاس محله است.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که برنامه توسعه محله تا پایان سال جاری در 150 محله تحت پوشش دفاتر توسعه محله ای بصورت پایلوت اجرا می شود، ابراز امیدواری کرد که تا سال آینده تمامی 354 محله فرسوده تهران نیز از این برنامه برخوردار شوند.


علی اکبری ضمن تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه برنامه توسعه محلات و نسبت آن با سایر برنامه ها، خطاب به مدیران دفاتر توسعه محله ای، یادآور شد: برنامه توسعه محلات، صرفاً محدود به تهیه سند نمی شود بلکه مراحل تصویب، اجرا (پیگیری لحاظ شدن آن در برنامه دستگاه های ذی مدخل در نوسازی) و پایش (رصد مستمر چگونگی تحقق برنامه) را نیز در برمی گیرد.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که محله، به عنوان موجودی پویا و زنده در طول زمان دستخوش تغییرات می شود و مشکلات جدید در آن شکل می گیرد، بر ضرورت بازنگری دوره ای و موردی برنامه توسعه محلات تأکید کرد.


وی با اشاره به اینکه برنامه توسعه محلات با استفاده از تجارب گذشته و آسیب شناسی وضعیت موجود تدوین شده است، خاطرنشان کرد: کلیات چارچوب این برنامه از قابلیت انعطاف پذیری و بازنگری برخوردار است و قرار است دستاورد سازمان نوسازی شهر تهران باشد، لذا انتظار می رود دفاتر توسعه محله ای با مطالعه و بررسی آن کمک شایانی به رفع نواقص و ایرادات احتمالی و بهبود آن کنند.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خاتمه جلسه به سؤالات، ابهامات و نظرات مطرح شده از سوی مدیران دفاتر توسعه محله ای پاسخ گفت.


گفتنی است کلیات این برنامه در قالب کتابی با عنوان « توسعه محله ای، چارچوبی برای محله های ناکارآمد» چندی پیش به قلم کاوه حاجی علی اکبری و امیر شفیعی با هدف تبیین چارچوب محتوایی و روند کاری متناسب برای برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای برنامه‌های توسعه محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد در تهران، منتشر شده است.

 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار