گفتگوی خواندنی با یک آـش نشان قزوینی؛
با همه سختی های شغلمان و مشکلاتی که شاید بعد از اعزام به عملیات به خانه باز نگردیم، باز هم خدا را شاکریم که ما را در زمره بنده گانی قرار داده که نجات بخش دیگران باشم
کد خبر: ۶۶۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ 10 October 2018

روز بدون حادثه روز عید است/ خاطرات تلخ و شیرین یک آـش نشان قزوینی روز بدون حادثه پیرو گزارشی که به مناسبت "روز آتش نشان" در سایت خبری تابناک قزوین منتشر شد، به پاسداشت این ماموران نجات بخش، مصاحبه ای با آتش نشان قزوینی انجام داده ایم که از نظر می گذرانید.

در ابتدا خود را معرفی کنید و چند سال است که به این حرفه مشغول هستید؟

هاشم صفری کارشناس واحد پیشگیری سازمان آتش نشانی که از دهه 70 وارد این حرفه شدم.

در یک جمله آتش نشانی را تعریف کنید؟

   اتش نشانی یعنی عشق یعنی ایثار یعنی  فداکاری و گذشت

   مرز اتش نشانی کجاست؟

  اتش نشانی بدون مرز است و حد و مرزی برای ان در تعریف وجود ندارد

از اینکه آتش نشان شده اید راضی هستید؟

اگر باز برگردم و امکان انتخاب شغل مجدد داشته باشم، باز هم آتش نشان بودن را انتخاب می کنم، آتش نشان بودن یعنی عشق، کاری که از عهده هر کسی بر نمی آید، آتش نشانی با جان مردم سر و کار دارد و روحیه هر کسی قبول نمی کند که شاید روزانه شاهد صحنه های دلخراش و وخیمی شود.

عکس العمل خانواده تان در قبال شغلتان چگونه بود؟

با همه سختی های شغلمان و مشکلاتی که شاید بعد از اعزام به عملیات به خانه باز نگردیم، باز هم خدا را شاکریم که ما را در زمره بنده گانی قرار داده که نجات بخش دیگران باشم و از همسرم که به عنوان بهترین حامی من بوده، قدردانی می کنم چرا که در نبود من در خانه، زحمت ها به گردن آنها می افتد ولی باید یادمان باشد که همه شهر خانواده ما هستند و شاید نیاز به کمک داشته باشند.

ما اکثر مناسبت ها مثل عید، چهارشنبه سوری، سیزده به در، شب های احیا و اعیاد مذهبی و یا مناسبت های خانوادگی در کنار خانواده نیستیم ولی روز بدون حادثه برای ما عید است و امیدوارم مردم این را درک کنند.

از نظر شما مشکلات حرفه آتش نشانی چیست؟

شغل آتش نشانی شغلی است که در دل خود با اضطراب و استرس همراه است بر همین مبنا همیشه مشکلات خود را دارد ولی در دورانی که من وارد این حرفه شدم به جز این موضوع، سازمان آتش نشانی در زمانی که من جذب آن شدم از لحاظ تجهیزات نیز در سطح پایینی قرار داشت.

 

بد ترین حادثه؟

ما سرشار از خاطره های بدیم، و ناخواسته شاهد اتفاقات تلخی می شویم و بدترین خاطره ای که در طول این چند سال در ذهنم باقیست "حادثه چاه" است که من و همکارانم تلاش می کردیم تا فرد آسیب دیده را در آن شرایط بد نجات دهیم.

بهترین خاطره؟

چند سال پیش بود وقتی انبار روغن آتش گرفت و همه ارگان ها و نهادها همه تلاش خود را کردند تا آن کسی از آن ماجرا آسیب نبینند به بیان ساده تر، تلاش شجاعانه آتش نشانی، اوژانس و دیگر ارگان ها برای فرو کشاندن آن حادثه بسیار قابل تقدیس است.

انتظارتان از مردم؟

مردم ما فهیم هستند و ما نیز از آنها توقع داریم با آتش نشان های اعزامی به محل،کمی ملایم تر برخورد کنند و دقیقا بلافاصله پس از آتش سوزی خبر بدهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار