به بهانه روز جهانی پست:
محمد لطفی
کد خبر: ۶۶۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 09 October 2018

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:۱۷ مهر ماه روز جهانی پست بر تمام پستچی ها یا به قول بعضی ها نامه رسان های امانت دار کشورمان مبارک، آن هایی که قدم در شغلی گذاشته اند که سبب تحقق بخشیدن به این حدیث پیامبر(ص) است:((پیامبر گرامی اسلامی(ص) می فرماید:« تَواصَلُوا بِالکُتُبِ و إنْ شَطَّتِ الدِّیارُ»با نامه خود را به یکدیگر پیوند دهید، اگر چه شهرها از هم دور باشند)).

پست دیگر پیام آور شادی ها نیست لابه لای تقویم را که نگاه میکنی هر روز را برای یک نفر یا یک شغل نام گذاری کردنده اند و در آن روز برایش مراسم میگیرند یا برای آن در شبکه های اجتماعی تبریک میگذارند ولی در یکی از این مناسبتها روزی است که فراموش شده است آن هم روز پست است چون هیچ کس کارش گیر پست نیست تا برایش تبریک و یا کامنت بگذارد و زحمات او را در اخبار به طور جامع بازتاب دهد و دلیلی شود تا مسئولین هر کدام به صورت جدا برایش تبریک بزارند چون پستچی دیگر پیام اور شادی ها نیست بلکه حامل اخطاریه ها بانکی و دنبال مشتریان بد حساب است.

هدف از تعیین روز پست، آگاهی رسانی درباره نقش صنعت پست در زندگی‌ روزمره مردم و بیزنس‌های مختلف، و بطور کلی‌ سهم پست در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهاست. هرسال بیش از ۱۵۰ کشور در سراسر جهان روز پست را به اشکال مختلف گرامی‌ می‌دارند. برخی‌ شرکت‌های پست از این مناسبت برای تبلیغ خدمات و کالاهای جدید خود استفاده می‌کنند. برخی‌ دیگر در این روز به کارمندان خود پاداش اهدا می‌کنند. در بسیاری کشورها، نمایشگاه‌های تمبر شناسی‌ در این روز برگزار شده و تمبرهای جدیدی منتشر می‌‌شود.

آن هایی که خیلی شباهت به کارمندان دولت که در اتاق هایشان شوفاژ، بخاری، کولر و پنکه در اختیار دارند،در سرما امیدشان به کلاه کاسکت و لباس های گرمی ست که پشت موتورهایشان می پوشند و در گرما دلشان به وزش نسیم خوش است.

پست، کهن‏‌ترین و گسترده‏‌ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین‏‌ها و مناطق جهان است. جوامع رشدیافته، برای تحقق توسعه خود، به شبکه ارتباطی توجه داشته و روی آن برنامه‏ریزی کلان کرده‏اند. پست یکی از عمده‏‌ترین نهادهای اجتماعی بازمانده از ادوار کهن است.پیام و پیام‏رسانی به‏عنوان یک نیاز اجتماعی، از آغاز زندگی شهرنشینی، همواره مطرح بوده است و پست به‏منزله تأمین‏کننده این نیاز، از دیرباز نقش تعیین‏کننده‏ای در زندگی اجتماعی انسان داشته است
در کـنـار ایـن شـبـکـه ارتـبـاطـى، جـریـانـهـاى ارتـبـاطـى دیـگرى مانند راهها و وسـایـل ارتـباط جمعى ایجاد مى شود و گسترش مى یابد. براى نمونه حضور یک پستچى از انجام ۳۰۰۰ سفر جلوگیر مى کند.

 

طبیعى است هر سفر افـزون بـر هـزیـنـه اى کـه مـى بـرد، پـیـامـدهـایـى مـانـنـد اتـلاف وقـت،فـشـارهـاى عـصـبـى و روحـى ، مـشـکـلات حمل و نقل، اتلاف سوخت ، آلودگى هوا،صرف نیروى انسانى و انواع خسارتهاى احتمالى مالى و جانى را باعث خواهد شد.پست، این نهاد دیرینه اجتماعی، امروزه با مجهز شدن به پیشرفته ترین امکانات، سهم و نقش بیشتری در حوزه ارتباطات پیدا کرده است.

 

در شرایط کنونی ارتباط پستی سازماندهی شده، فاصله ها را از بین برده، زمان را کاهش داده و در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان عاملی زیر بنایی، پیشتاز حرکت عمومی است. لذا این شبکه عظیم و گسترده دراستقرار و ارتقاء رفاه عمومی، دانش و فرهنگ اجتماعی سهیم می باشد.امروزه ارسال یک نامه یا بسته از طریق پست تفاوت بسیار زیادی با ارسال پیام در درون یک بطری دارد. فناوری جدید امکان ردیابی نامه‌ها، بسته‌ها وامانات را از ابتدا تا انتها برای بخش پستی فراهم نموده است.

 

این موضوع بسیار حائز اهمیت است، چرا که کیفیت سرویس اکنون تبدیل به چالشی شده که مجریان پستی دیگر نمی‌توانند از آن چشم پوشی کنند.در گذر زمان چیزی هایی که از یاد میرود تمبر هست و صدای زنگوله دوچرخه پستچی هست ولی این پست است که هویت خودش را از دست نداده و هر روز با آوردن پسته ها کوچک و بزرگ اینترنتی درب منزل که سفارش دادیم هویت خود را تثبیت می بخشد و در اخر هم بدهکارش می کنیم که چرا بسته را قبل از آوردن خودتان باز کردید و محتوای داخلش را نگاه کردید و یا از گرفتن آن منصرف می شویم( گیرنده از گرفتن ان خوداری کرد) و به طور میانگین ۵۰ الی۱۰۰ پله ای که بسته را بالا آورده باید دوباره آن را برگرداند چون حق با مشتری هست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار