رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز گفت: حوادث آسانسور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۶۶۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 09 October 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: قانع رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز با اشاره به افزایش تعداد عملیات‌های امدادی مربوط به آسانسور در سال ۹۷، گفت: تعداد حوادث آسانسور و محبوس شدن افراد به علت نقص فنی، قطع برق و وجود ناایمنی به تعداد یک هزار و ۲۷۱ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: این امر نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است که در صورت نداشتن برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه در خصوص استانداردسازی آسانسور‌ها و سرویس سالیانه، به صورت تصاعدی افزایش خواهد بود.

محمد هادی قانع اضافه کرد: تعداد نجات یافتگان در عملیات‌های امدادی امدادگران یک هزار و ۶۷۵ نفر است که در این حوادث فوتی نداشته ایم، ولی ۱۰ نفر مصدوم در برداشته است، اما در سال‌های آتی و در صورت نداشتن نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها و از جمله آسانسور‌ها باید منتظر حوادث ناگواری باشیم.

این مقام مسئول گفت: آسانسور‌ها باید به صورت سالیانه سرویس شوند و نسبت به رفع نواقص قطعات یا موارد دیگر که ایجاد مشکل در راه اندازی یا بروز خطر می‌کند اقدام شود، اما با توجه به اینکه هیچگونه نظارتی در این مورد در شیراز صورت نمی‌گیرد، گاهاً به فراموشی سپرده شده و به آن اهمیتی داده نمی‌شود و این در صورتی است که ما شاهد مشاهده این ناایمنی‌ها در بعضی از ساختمان‌های چند طبقه یا بلندمرتبه‌ها و ساختمان‌های قدیمی هستیم.

این مقام مسئول به دیگر مواردی که باعث بروز حادثه آسانسور می‌شود اشاره کرد و افزود: طبق اعلام نظر مسئولان این امر آسانسور‌های قدیمی باید استاندارد ادواری بگیرند و این درحالی است که آسانسور‌های ساختمان‌های اداری و دولتی و برخی از مجتمع‌هایی که در سال‌های اخیر در طرح‌های مختلف دولتی واگذار شده اند به دلیل نبود قانون مشخص حتی در مرحله گرفتن مجوز پروانه ساخت از فیلتر کارشناسان آتش نشانی گذر نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین برخی از صاحبان ساختمان به منظور ارزان‌تر شدن هزینه خرید و نصب آسانسور، از قطعات غیر استاندارد و یا نصابان غیر متخصص استفاده می‌کنند.

قانع نقش شهروندان در کاهش ناایمنی‌های شهر و محیط زندگی خود را بسیار موثر دانست و تصریح کرد: هر شهروند باید خود یکی از متولیان ایمنی در محله خود باشد.

وی ادامه داد: اگر ما رعایت اصول ایمنی را برای خود و خانواده با ارزش و یک الزام بدانیم، با رعایت اصول ایمنی و در این خصوص با اعلام ناایمنی‌ها و درخواست بازدید از سوی سازمان آتش نشانی شیراز و تماس با سامانه ۱۲۵ می‌توانیم در کاهش بسیاری از حوادث نقش بسیار اثرگذاری داشته باشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار