استاندار خوزستان با بیان اینکه امیدواریم سیاست‌های دولت و وزارت علوم به سمت استقلال واقعی دانشگاه‌ها پیش برود، گفت: دانشگاه باید به سمت مهارت‌آموزی برود و تکنیک‌محور باشد. اگر استقلال دانشگاه به معنای واقعی کلمه فراهم شود، بازده و بهره‌وری اساتید و دانشجویان بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۶۶۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹ 08 October 2018

غلامرضا شریعتی در آیین نکوداشت دانشجویان نوورود و آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز دوشنبه (16 مهرماه) در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک سال تحصیلی جدید اظهار کرد: امیدواریم حمایت‌های دولت از دانشگاه شهید چمران برای جبران عقب‌ماندگی‌هایی که بعضا در سال‌های جنگ رخ داده‌اند، بیشتر و بیشتر شوند.

وی افزود: دانشگاه جندی شاپور اهواز در سال 57 حدود چهار هزار دانشجو داشته است. امیدواریم این دانشگاه بتواند جایگاه واقعی خود را باز بیابد و بتواند نقش بیشتری را در توسعه و پیشرفت کشور ایفاء کند.

استاندار خوزستان گفت: امیدواریم سیاست‌های دولت و وزارت علوم به سمت استقلال واقعی دانشگاه‌ها پیش برود تا دانشگاه به معنای واقعی کلمه بتواند مستقل بوده و در جهت توسعه منطقه و کشور گام بردارد. اینکه در قوانین و مقررات اسمی از استقلال دانشگاه ببریم، اما دست و پای آن را ببندیم و هر بار با یک تبصره و بند به نوعی قوانین اصلی را تحت شعاع قرار دهیم، صحیح نیست.

شریعتی ادامه داد: با این کار می‌توانیم به آنچه به عنوان هدف غایی برای دانشگاه در نظر گرفته‌ایم، دست پیدا کنیم. دانشگاه خودش باید بتواند خود را اداره کند. دانشگاه باید به سمت فناوری و مهارت‌آموزی برود و تکنیک‌محور باشد. آموزش عالی باید دانشگاه‌محور باشد، نه اینکه بیش از پیش دست و پای دانشگاه را ببندد و اجازه ندهد این دانشگاه سیال باشد و سیاست‌های آن بر اساس نیاز منطقه باشد.

وی افزود: حتی در پذیرش دانشجو نیز دانشگاه باید نقش خود را ایفاء کند و شرایط تخصصی را در نظر بگیرد. در کشورهای توسعه‌یافته دانشگاه نقش اساسی و محوری ایفاء می‌کند و در تمام امور خود تصمیم‌گیری می‌کند. ما برای دانشگاه تنها نقش حمایتی داریم.

استاندار خوزستان گفت: دانشگاه باید دانشجوی ماهر تربیت کند. دانشگاه باید با دستگاه‌های مختلف ارتباط داشته باشد و به صورت آنلاین در جریان نیازهای استان باشد. اگر ما به این سمت حرکت کنیم، کمتر با معضل دانشجویان تحصیل‌کرده فاقد شغل مواجه می‌شویم و دانشجو و فارغ‌التحصیل منشاء اشتغال خواهد بود نه متقاضی شغل چراکه دانشگاه بر اساس نیازهای چند سال آینده برنامه‌ریزی کرده و صنایع مختلف استان خوزستان هماهنگ شده است.

شریعتی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی حرکت‌ها و فعالیت‌های ما مؤثرتر خواهد بود. همچنین تولید ثروت بیشتر خواهد بود و هر یک ریال و هر سنتی که هزینه می‌کنیم، چند دلار از آن نتیجه می‌گیریم. در غیر این صورت به جایی می‌رسیم که مانند امروز دولت کفاف هزینه‌های خود را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: در طرح‌ها و صنایع بزرگ استان طرح‌ها و تزهای دانشجویان فارغ‌التحصیل همین دانشگاه به ما ارائه شد، ما نیز از آن‌ها حمایت می‌کنیم. چنین پتانسیل، امکان و استعدادهایی در استان وجود دارد و باید از آنها استفاده کنیم.

استاندار خوزستان افزود: در حال حاضر 80 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های آموزش عالی کشور مشغول به فعالیت هستند. اگر استقلال دانشگاه به معنای واقعی کلمه فراهم شود، بازده و بهره‌وری اساتید و دانشجویان بیشتر خواهد بود و مقالات ارائه شده نیز تکنیک‌محور می‌شود. باید به سمت دانایی‌محوری همراه با فن‌سالاری و تکنیک‌محوری حرکت کنیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار