با حضور وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی صورت گرفت
با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، تفاهم نامه فرهنگی بین استانداری قم و این وزارتخانه به امضا رسید.
کد خبر: ۶۶۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ 04 October 2018

به گزارش تابناک قم، آیین انعقاد تفاهم نامه فرهنگی بین استانداری قم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

سید موسی حسینی کاشانی در ابتدای این مراسم با اشاره به ساختار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اظهار کرد: ساختار این اداره کل از درجه سه به درجه دو ارتقا پیدا کرده است و اداره کل سه معاونت دارد، هم اکنون 53 موسسه قرآنی در استان قم فعال هستند که پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال تعداد این موسسات به 54 موسسه برسد.

وی ادامه داد: میانگین سنی نیروی انسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم 44 سال است، این اداره کل 53 پرسنل رسمی و 21 پرسنل غیررسمی دارد و فضای اداری و فرهنگی آن ، 10 هزار و 950 مترمربع است.

وجود 809 ناشر فعال در قم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود: در سال 96 برای چاپ هزار و 840 کتاب حوزوی در استان مجوز داده شد و پیش بینی می‌کنیم که در سال جاری تعداد این کتاب‌های مجوز داده شده در قم به هزار و 900 کتاب برسد، سال گذشته 809 ناشر فعال در استان قم داشتیم که امسال این عدد به 854 ناشر در استان خواهد رسید، در سال گذشته 83 موسسه تک منظوره فرهنگی در قم داشتیم که در سال جاری تعداد این موسسات به 113 موسسه می‌رسد.

حسینی کاشانی با اشاره خرید کتاب در استان قم اظهار کرد: در سال گذشته 300 میلیون تومان خرید کتاب توسط اداره ارشاد قم و دو میلیارد تومان خرید کتاب توسط وزارت ارشاد از ناشران قمی صورت گرفت.

فعالیت 8 موسسه مهارت آموزی در قم

وی ادامه داد: تعداد دانش آموزان هنرستان گرافیک شهر قم در سال گذشته 16 دانش آموز بود که در سال جاری تعداد این دانش آموزان به 25 دانش آموز می‌رسد، دانشگاه علمی کاربردی ارشاد قم جزو دانشگاه‌های موفق بود، هشت موسسه مهارت آموزی در سال گذشته در استان قم داشتیم که امسال تعداد این موسسه‌ها به 9 موسسه می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ارزش تفاهم نامه فرهنگی بین استانداری قم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را 30 میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: تدوین این تفاهم نامه به صورت عملی است و در آن به هفته‌های فرهنگی شهر قم در کشورهای دیگر اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: با امضای تفاهم نامه فرهنگی در استان قم منتظر تقویت زیرساخت و برنامه‌های فرهنگی در این استان هستیم.

مراودات فرهنگی قم با جهان اسلام

علی غیاثی مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم با اشاره به تفاهم نامه فرهنگی بین استانداری قم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این تفاهم نامه سه سال اعتبار دارد و تا پایان سال 99 معتبر است و هدف از آن فعال کردن ظرفیت‌های بالقوه در وزارت ارشاد و استان قم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، دینی و قرآنی و سینمایی و سمعی و بصری در این استان است.

وی ادامه داد: شهر قم یک شهر مذهبی است که مراودات فرهنگی با بسیاری از کشورها دارد و به دنبال اجرا کردن مفاد تفاهم نامه همکاری بین وزارت ارشاد و استانداری قم با استفاده از این ظرفیت هستیم.

قم و نبطیه خواهر خوانده شدند

یونس عالی پور در بخش دیگری از مراسم با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان گفت: با پیشنهاد رایزن ایران در لبنان، این هفته در شهر نبطیه در جنوب لبنان برگزار شد و نهادهایی همچون جامعه المصطفی، حوزه علمیه قم و مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در این برنامه حضور داشتند و مردم و مقامات لبنان از نمایشگاه هفته فرهنگی قم بازدید کردند که نمایشگاه این هفته یک هفته ادامه داشت.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم افزود: تفاهم نامه خواهرخواندگی بین شهر قم و شهر نبطیه به امضا رسید، به دنبال برگزاری هفته فرهنگی و اقتصادی قم در کشورهای دیگر هستیم، نمایشگاه هفته فرهنگی و اقتصادی قم در شهر نبطیه 80 غرفه داشت و خرید بسیار زیادی توسط مردم لبنان از این نمایشگاه صورت گرفت.

افتتاح موزه دفاع مقدس قم در دهه فجر

سید مهدی صادقی، استان قم را تک شهرستانی دانست و تصریح کرد: مقوله فرهنگ یک موضوع مهم است و شاهد فعالیت‌های قابل توجه در یک سال اخیر در این خصوص در استان قم بودیم.

استاندار قم خاطرنشان کرد: موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از جمله موزه‌هایی است که در شهر قم در حال احداث است و این موزه در دهه فجر سال جاری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح خواهد شد.

 

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار