مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد:
تابناک کرمان- مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا درباره مطلبی تحت عنوان استفاده از جیوه و سرب در مرغداری ها گفت: متاسفانه در فضای مجازی اخبار کذب و نادرست که به عقل هم جور در نمی آید منتشر می کنند در حالی که جیوه و سرب فلزات سنگینی هستند که میلی گرم آن مسمویت زاست و معقول نیست که به خوراک دام و طیور فلز سنگینی اضافه کنند که مصرف آن در حد میلی گرم مسمویت می آورد و طیور از بین می رود.
کد خبر: ۶۶۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳ 03 October 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، دکتر"حسن رشیدی" امروز 10 مهرماه در نشست خبری با اشاره به اینکه 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده، اظهار کرد: رسانه‌ها نقش بسیار بسزایی در اطلاع‌رسانی به مردم و تکمیل کار دامپزشکی دارند و در کنار فعالیت همکاران ما چنانچه اطلاع رسانی و آگاهسازی مردم انجام نشود، خیلی از فعالیت ها به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: دامپزشکی در عرصه مهم امنیت غذایی و حمایت از تولید و افزایش بهره‌وری فعالیت می‌کند و چنانچه اقدامات پیشگیرانه و درمانی به موقع دامپزشکی انجام نشود، قطعاً تولیدکنندگان این حوزه نمی‌توانند فعالیت کرده و مشکلات برای آنها پیش آمده و در نهایت امنیت غذایی کشور به مخاطره می‌افتد.

رشیدی تصریح کرد: اقدامات دامپزشکی با هزینه بسیار کم، اثرات زیادی در افزایش تولید، بهره‌وری و خودکفایی در کشور دارد و اقدامات نظارتی ما کمک می کند، صنایعی که در این حوزه شکل می گیرند، از توسعه پایدار برخوردار باشند.

وی در ادامه بیان کرد: طیف زیادی از بیماری‌های انسانی از دام نشات می‌گیرد و از بین یک هزار و 700 عامل بیماری عفونی انسان، 50 درصد از دام نشات می‌گیرد که فعالیت‌های دامپزشکی منجر به تضمین سلامت دام و فرآورده‌های دامی شده که در تماس با انسان نیز انتقال بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: کار ما تنها به واکسیناسیون و پیشگیری محدود نمی‌شود و ایمن‌سازی دام‌ها علیه بیماری را انجام می‌دهیم و با سیستم مراقبتی بیماری‌های دامی رصد می‌شود و با مشاهده نخستین مشاهدات، می توانیم با اقدام به موقع مخاطرات را کاهش بدهیم.

وی افزود: با استفاده از سامانه‌های هوشمند هر اتفاقی را به موقع در استان رصد کرده و سازمان دامپزشکی نیز در هر لحظه اشراف کامل به فعالیت‌های ما دارد.

رشیدی اظهار کرد: یکی از کارهای ما پایش باقی مانده‌های دارویی در فرآورده‌هاست که در این راستا قوی‌ترین آزمایشگاه منطقه‌ای را در استان کرمان داریم و توانسته‌ایم در سال‌های اخیر کارهای ارزشمندی در این زمینه انجام بدهیم و اکنون کرمان تنها استانی است که باقی مانده دارو را در مرغ پایش می‌کند.

وی تصریح کرد: با اقداماتی که دامپزشکی در سال های اخیر انجام داده، کمیته های فنی را با کمک همکارانمان فعال کرده‌ایم که برنامه‌ها و کارها مطابق آخرین استانداردهای دنیا تعریف و اصلاح می شود تا اثربخشی و بهره‌وری کارها افزایش یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: تب برفکی که در گذشته به عنوان معضل اصلی در استان مطرح بود، در 5 سال اخیر کنترل شده و تب مالت که در برخی شهرستان ها رنج بیماری انسانی بالایی داشت، با نمونه برداری و کنترل، به حد قابل قبولی کاهش یافته است.

وی افزود: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید میزان بیماری تب مالت در برخی شهرستان ها بیش از 170 مورد در 100 هزار نفر جمعیت بود که این عدد به زیر 25 نفر در 100 هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.

رشیدی تصریح کرد: کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از دیگر موفقت های چشمگیر دامپزشکی استان کرمان بوده است که در استان‌های مختلف موجب محدودم سازی 27 میلیون قطعه پرونده شده و با اقدامات مراقبتی و قرنطینه‌ای در استان کرمان تاکنون بیماری در استان شایع نشده و مشکلی به وجود نیاروده است.

وی بیان کرد: سال گذشته بیش از 6 هزار مورد کار آزمایشگی انجام شد و یکی از اقدامات اساسی در پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان، شناسایی به موقع کانون های بیماری و برخورد با آنهاست که به کنترل بیماری کمک می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خسارت جدی به مرغداری ها وارد کرده و از نظر بهداشت عمومی می‌تواند مخاطره آمیز باشد و نقش رسانه‌ها نیز در اطلاع رسانی به مردم خیلی اهمیت دارد و اگر مردم و دامداران به کمک ما نمی‌آمدند، امکان گسترش بیماری در استان وجود داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی اسناد امنیت غذایی را در استان تأمین کردیم که با اجرای همین اسناد توانسته‌ایم اقدامات ارزشمندی در کنترل بیماری‌ها داشته باشیم و در بحث بیماری تب کریمه کنگو کار فوق العاده‌ای انجام شد.

رشیدی افزود: طی چند ماه گذشته با بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، توانستیم با اقدامات به موقع و همکاری محیط زیست مسئله را کنترل کرده و کانون بیماری خاموش شد.

وی تصریح کرد: دامپزشکی استان کرمان از لحاظ انجام عملیات ضربتی به موقع عمل کرده و از استان‌های پیشگام در اصلاح کشتارگاه‌ها هستیم که ناوگان حمل گوشت نیز ساماندهی شده و کار به صورت بهداشتی صورت می گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: بهترین کشتارگاه صنعتی کشور در استان کرمان(باغین) در حال احداث است و بیش از 95 درصد عملیات ساختمانی انجام شده و 22 بهمن امسال به بهره برداری می‌رسد که یکی از مجهزترین کشتارگاه‌های استان است که کشتار دام سنگین، سبک و کشتار شترمرغ را انجام می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر در همه 16 شهرستان شمال استان حدود 23 کشتارگاه داریم و تلاش می‌کنیم کشتارگاه‌های کوچک را جمع‌آوری و کشتارگاه‌های منطقه‌ای را فعال کنیم.

رشیدی گفت: همه کشتارگاه‌های استان مجهز به سیستم پیش سردکن هستند و گوشت 24 ساعت در این سیستم نگهداری می‌شود.

وی درباره مراکز عرضه شیر در سطح شهرها تصریح کرد: متأسفانه تبلیغ منفی علیه شیر پاستوریزه چند سال قبل اتفاق افتاد و مردم به سمت خرید از این مراکز رفتند اما در هر صورت ما توصیه می‌کنیم شیری که شهروندان استفاده می‌کنند، پاستوریزه باشد و ما و وزارت بهداشت مراکز عرضه شیر را به رسمیت نمی‌شناسیم.

رشیدی با اشاره به اهمیت سلامت شهروندان بیان کرد: قرار شد تلاش کنیم شیر عرضه شده سالم باشد و آن مراکزی که پروانه دارند، مجهز به شیرسرد کن هستند و از محصولاتشان نمونه برداری و آزمایش می کنیم و تلاش می شود شیر سالمی به مردم بدهند و براین اساس توصیه این است از جایی شیر تهیه شود که شیرسردکن داشته و تحت نظارت دامپزشکی داشته باشد.

وی در ادامه درباره لزوم اهمیت پیشگیری و هزینه کردن در این بخش گفت: باید در طرح تحول سلامت به بخش بهداشت و پیشگیری نیز توجه می شد و متأسفانه سازمان دامپزشکی هر قدر تلاش کرد بخشی از اعتبارات طرح به این سازمان اختصاص یابد، این اتفاق نیفتاد و با اعتبارات محدود کار می کنیم که یکی از تنگناهای ماست.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا درباره مطلبی تحت عنوان استفاده از جیوه و سرب در مرغداری ها گفت: متأسفانه این روزها فکر می‌کنیم هر چیزی که در جایی نوشته شد، درست است و افراد متعددی هستند که از فضای مجازی استفاده و اخبار کذب و نادرست که به عقل هم جور در نمی آید منتشر می کنند.

وی افزود: جیوه و سرب فلزات سنگینی هستند که میلی گرم آن مسمویت زاست و اصلا چنین کاری نشدنی است و این معقول نیست که به خوراک دام و طیور فلز سنگینی اضافه کنند که مصرف آن در حد میلی گرم مسمویت می آورد و طیور از بین می‌رود.

رشیدی در ادامه تصریح کرد: مرغ برای رشد به هرمون نیاز ندارد و اینقدر کارهای اصلاح نژادی در دنیا روی دام و مرغ صورت گرفته که رشد را بالا برده‌اند.

وی تصریح کرد: مرغی که در استان کرمان تولید می شود، با مرغی که به عنوان مرغ سبز از استان‌های دیگر می آید، تفاوتی ندارد و متأسفانه از عنوان مرغ سبز سوءاستفاده می‌شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار