فرانسه اعلام کرد که اموال وزارت اطلاعات ایران و دو مرد ایرانی در این کشور را مسدود کرده است.
کد خبر: ۶۶۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵ 02 October 2018

به گزارش تابناک یزد،  به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت فرانسه در نشریه داخلی خود اعلام کرد که اموال متعلق به دو ایرانی و وزارت اطلاعات ایران در فرانسه را مسدود کرده است که یکی از این افراد اسدلله اسدی دیپلمات ایرانی است که چندی پیش به اتهام دست داشتن در طرح حمله به تجمع گروهک منافقین در پاریس، توسط پلیس آلمان در حالی‌که در وین به‌ سر می‌برد، بازداشت شد.

همزمان با این دیپلمات ایرانی یک زن و مرد نیز در بلژیک به دلیل همراه داشتن حجم قابل توجهی از مواد منفجره بازداشت شدند که پلیس بلژیک مدعی است قصد کمک به اسدالله اسدی برای حمله به تجمع ماه ژوئن منافقین در پاریس را داشتند.

روز دوشنبه یک دادگاه در آلمان اعلام کرد که با در خواست بلژیک برای استرداد این دیپلمات ایرانی موافقت کرده است.

دادگاه منطقه‌ای بامبرگ با اعلام این حکم تصریح کرد که حکم بازداشت اروپایی برای اسدالله اسدی را تائید می‌کند و حکم می‌دهد که اسدلله اسدی به این علت که در تعطیلات به سر می‌برده و در کشور محل ماموریتش یعنی اتریش حضور نداشته، فاقد مصونیت دیپلماتیک است و می‌توان او را محاکمه کرد.

** گفتنی است، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به خبر بازداشت این دیپلمات ایرانی گفت: چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس‌جمهور به اروپا یک عملیات ایرانی، افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و آماده همکاری با همه مقامات ذی‌ربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، می‌باشد.

همزمان با بازداشت این دیپلمات کشورمان، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در راس یک هیئت سیاسی و اقتصادی ابتدا به سوئیس و سپس به اتریش سفر کرده بود. به گفته بهرام قاسمی، این سناریو برای تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس طراحی و اجرا شده و اسناد و مدارک متقن برای روشن شدن ابعاد ماجرا آماده ارائه است.

در پی دستگیری این دیپلمات کشورمان در آلمان که به درخواست پلیس فرانسه صورت گرفت، سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) نیز به وزارت امور خارجه کشورمان فراخوانده شدند و مراتب اعتراض ایران به این کشورها ابلاغ شد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نیز در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و با تاکید بر مصونیت دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران شد.

وی این اقدام را سناریو و توطئه‌ای برای تخریب روابط ایران و اروپا دانست که همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اروپا و در آستانه اجلاس وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ صورت می‌گیرد و هدف آن تحت‌الشعاع قرار دادن اجلاس مزبور در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌باشد.

عراقچی همچنین با اشاره به سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در محکومیت هرگونه اقدام تروریستی، تاکید کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود نقش گروهک منافقین در طراحی این نمایش مضحک روشن است، کمااینکه مواد انفجاری نزد دو نفر از اعضای دستگیر شده این گروهک کشف شده است.

 

 

/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار