رئیس اتاق اصناف مرکز اصفهان گفت: در حال حاضر در هیچ یک از اقلام مصرفی، کمبودی مشاهده نشده و تمام کالاهای مورد نیاز مردم در دسترس است.
کد خبر: ۶۶۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ 02 October 2018

به گزارش تابناک : رسول جهانگیری امروز در رابطه با وضعیت فعلی بازار اظهار کرد: در حال حاضر در هیچ یک از اقلام مصرفی، کمبودی مشاهده نشده و تمام کالاهای مورد نیاز مردم در دسترس است.

وی در همین راستا افزود: بر اساس تدابیری که اندیشیده شده است نیاز بازار همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که کمبودی مشاهده شود، اقدامات لازم در جهت رفع آن صورت خواهد گرفت.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان به نقش سازنده مردم در ایجاد تعادل در بازار اشاره کرد و بیان داشت: مردم کالاهایی که واقعاً نیاز دارند را خریداری کنند زیرا همین امر مانع از ایجاد نوسانات قیمتی می‌شود، همه کالاها به وفور در اختیار مردم قرار دارد و نیازی به انبار کردن نیست.

جهانگیری تصریح کرد: آن زمانی که کل دنیا کشور ما را تحریم کردند نیز هیچ اتفاقی نیفتاد و همه کالاها در دسترس مردم قرار داشت، حال تنها یک کشور ایران را تحریم کرده که تأثیر چندانی نیز در روند عادی کشور ندارد.

وی اذعان داشت: در کنار نابسامانی‌هایی که در برخی از بخش‌های اقتصاد مشاهده می‌شود، مباحث روانی نیز نقش بسزایی در نوسانات قیمت کالاها و بر هم خوردن عرضه و تقاضا دارد.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان به برخی تقاضاهای کاذب اشاره کرد و گفت: برخی از افراد به سمت خرید و انباشته کردن برخی کالاهایی هجوم آوردند که همواره در دسترس بوده و هیچ نگرانی از بابت کمبود این قبیل کالاها وجود نخواهد داشت.

جهانگیری خاطرنشان کرد: این جو روانی بر تصمیم‌گیری خانواده‌ها نیز در خرید محصولات تأثیر می‌گذارد و زمانی که خانواده‌ها این قبیل تقاضا را برای برخی محصولات مشاهده می‌کنند، آن‌ها تصمیم می‌گیرند به جای تأمین نیاز ماهانه خود دست به خرید بیش از نیاز در برخی محصولات بزنند.

تکرار اشتباه در سیاست‌های ارزی

وی بیان داشت: باید یکسان‌سازی قیمت ارز انجام می‌شد که در این دوره نیز بار دیگر روش پلکانی اجرا شود، در ابتدا یک تعداد محدودی از کالاها در لیست کالاهای اساسی و مشمول دریافت ارز دولتی قرار گرفتند که بعداً حدود 50 قلم دیگر نیز به لیست اولیه افزوده شد.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان تصریح کرد: این امر بار دیگر منجر شد تا ارز دولتی و غیردولتی و در واقع سه نرخی شدن ارز بر جامعه حاکم شود و این در حالی است که اگر از همان ابتدا ارز را برای تمامی کالاها آزاد می‌کردند و دولت در داخل برای کالاهای اساسی یارانه پرداخت می‌کرد، تمام معضلات حال حاضر از میان برداشته می‌شد.

چرا مرغ پرواز کرد؟

جهانگیری در رابطه با افزایش قیمت مرغ در دوره اخیر گفت: مشکلاتی نظیر گرمای هوا، افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور به دلیل نوسانات ارزی، کاهش 50 درصدی جوجه‌ریزی در یک مقطع زمانی و قیمت پایین مرغ در ماه مبارک رمضان باعث شد تا شوک قیمتی به بازار مرغ وارد شود و افزایش ناگهانی قیمت مرغ مشاهده شود.

وی خاطرنشان کرد: در سایر کالاهایی که تحت تأثیر نوسانات ارزی قرار گرفته‌اند و برای تأمین آن‌ها نیاز به ارز است، نوسانات قیمت ارز بر نوسانات قیمت این قبیل کالاها تأثیر مستقیم دارد.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در پایان به برخی سودجویی‌هایی که در فضای مجازی ایجاد شد اشاره کرد و ابراز داشت: فضای مجازی نیز در بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا بی‌تأثیر نبوده و تقاضاهای کاذبی که در برخی از محصولات ایجاد شده تحت تأثیر فضای مجازی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار