کد خبر: ۶۶۲۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰ 02 October 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ادعای سلیمی نمین درباره رکودتورمی عمدی

عباس سلیمی‌نمین گفت: من عزم جدی در رئیس‌جمهور برای ترمیم کابینه نمی‌بینم. آقای روحانی با دو مسأله مواجه است؛ یکی بحث تغییر وزرا و یکی بحث تغییر رویکرد. آقایان نوبخت و نهاوندیان سیاست کنترل تورم را کنار گذاشتند و سیاست رکود به همراه تورم را دنبال کردند که بسیار بسیار رویکرد متفاوت با سیاست آقای طیب‌نیا بود. این سیاست جدید نتایجی را مقابل آقای روحانی قرار داده است و حالا او باید در این زمینه تصمیم بگیرد. وی افزود: برخی اقتصاددان‌ها معتقدند حزب اعتدال و توسعه یک رویکرد آگاهانه و انتخاب‌گرایانه دنبال می‌کند تا از این طریق هم کسری بودجه دولت برطرف و هم بسیاری از بدهی‌های دولت به سیستم بانکی و جاهای دیگر پرداخت شود. بی‌شک این قضایا تبعات و تأثیراتی به صورت درازمدت بر اقتصاد کشور دارد که البته آقایان حزب اعتدال و توسعه بنا ندارند خیلی به آن مسائل توجه کنند. این تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: اگر قرار است این رویکرد تغییر پیدا کند، آقای نوبخت باید از ریاست سازمان برنامه و بودجه برود. آقای نهاوندیان باید معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور را به کس دیگری واگذار کند. ضمن آن که مشاور اقتصادی آقای روحانی نیز باید جای خود به فرد دیگری دهد. اما به نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور دست خود را خیلی باز نمی‌بیند. /ایسنا

«نگه داشته‌ام روز استیضاح افشا کنم»

حسینعلی حاجی دلیگانی، که در مصاحبه‌ای مدعی شده بود برخی نزدیکان وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه‌ی استیضاح پیشنهادهایی غیرمعمول به نمایندگان مجلس داده‌اند تا امضای خود را پس بگیرند، در پاسخ به اینکه اگر چنین است چرا اسامی را منتشر نکرده‌ است، گفت: نگاه داشته‌ام تا بعدا به‌جایش بگویم، زمان مناسب آن جلسه‌ی استیضاح است. /انصاف نیوز

فقط ۴۲درصد جوانان نماز می‌خوانند

حجت الاسلام حسن مرادی با بیان اینکه تنها ۴۲ درصد جوانان در کشور نماز می‌خوانند، گفت: بر اساس آمار ۲۴ درصد افراد مناسبتی نماز می‌خوانند و ۱۷ درصد گاهی نماز می‌خوانند و مابقی کاملا تارک نماز هستند. قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه باید با بررسی به روزترین شبهات قشر کودک و نوجوانان را به نماز دعوت کرد، گفت: مهمترین علت نماز نخواندن کودکان و نوجوانان در پژوهش‌ها تنبلی و سستی عنوان شده است.

جدیدترین ادعای کریمی قدوسی درباره رئیس دولت اصلاحات

کریمی قدوسی در حساب توئیتر خود نوشت: محمد خاتمی یکی از مهره های برجسته فتنه ۸۸، در آن ایام جهت جلب حمایت سعودی برای نامزدی میرحسین به ریاض می رود و با ملک‌عبدالله دیدار می کند. در آن جلسه عبدالله خطاب به خاتمی می گوید: چرا ایران در منطقه و کشورهای عربی فعال است، می خواهید دستور بدهم ایران را روی سرتان خراب کنند؟ خاتمی در پاسخ می‌گوید: اعلی‌حضرتا، در صورت رأی آوردن ما، از هر کجا که امر بفرمایید خارج می‌شویم... چنین مواضع بزدلانه ای باعث جرات بخشی به گروهک های تروریستی شده است.

واکنش به ادعای کریمی قدوسی

علیرضا رحیمی، نماینده مجلس نسبت به ادعای جدید کریمی قدوسی واکنش نشان داد علیرضا رحیمی در حساب توییتری خود نوشت: عده ای در گزارش از جلساتی که در آن حضور ندارند حرفه ای شده اند. اول جلسه دکتر ظریف با کمیسیون امنیت و الان دیدار رسمی ۲۰ سال پیش سران دو کشور. دروغ و شائبه سازی هم اعتیاد می آورد. هنری اگر دارید از جلساتی که در آن حضور دارید گزارش دهید.

پروانه سلحشوری هم در حساب توییتری خود نوشت: بچه که بودیم یادمان می‌دانند که دروغ نگوییم و می‌گفتند دروغگو دشمن خداست. خواندیم که شهید مدرس گفته بود که سیاست ما عین دیانت ماست. ای کاش بجای توسل به دروغ و تهدید و تهمت و توهین، سیاستی مبتنی بر انسانیت، اخلاق و انصاف داشته باشیم.

آخوندی: جلیلی سال 90 گفت: «پیوستن ما به FATF ضروری است»

عباس آخوندی در هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران گفت: در پایان دولت دهم دو مانع اساسی در ایران داشتیم برای این‌که بتوانیم در محیط بین المللی عمل کنیم؛ ‌یکی کنوانسیون‌ها و قوانین FATF بود که کمتر درباره آن بحث شده و دومی به تحریم‌های سازمان ملل برمی‌گشت. این دو نکات بسیار بسیار مهمی بودند که هر بازرگانی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. امکان افتتاح حساب و مبادله پولی وجود نداشت. وی ادامه داد:‌ اولین باری که دولت ایران درخواست پیوستن به FATF در سال 1387 بوده است. وزیر دارایی وقت در این سال اعلام می‌کند، می‌خواهیم این کار را انجام دهیم و لایحه‌ای را در این رابطه به مجلس پیشنهاد می‌کند. در سال 90 دبیر شورای امنیت ملی طی نامه‌ای می"گوید پیوستن ما به FATF ضروری است. اینها در دولت نهم و دهم بوده و در دولت یازدهم نبوده است. حدود ده سال است که موضوع FATF حل و فصل نشده است و به عنوان یک موضوع عدم قطعیت در جامعه مانده است.

آیت الله مکارم شیرازی: باید از تبلیغ فرقه‌های صوفیه جلوگیری شود

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دست اندرکاران همایش "تصوف شاخصه ها و نقد ها" با تشکر از احساس مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی در برابر فرق انحرافی اظهار کرد: تصوف از جهات مختلفی قابل مطالعه است که از آن غفلت شده است. مرجع تقلید شیعه با بیان این که صوفیان هم از بعد سیاسی و هم از بعد دینی و اعتقادی یک خطر محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: کار علمی پیرامون تصوف باید انجام شود و با تبلیغ این فرقه‌ها در کشور مقابله شود.

اعتراض بقایی و جوانفکر به احکام صادره

وکیل مدافع حمید بقایی گفت، نسبت به حکم صادره اخیر برای موکلش مبنی بر شش ماه حبس تعزیری اعتراض کرده است. مهران عبدالله‌پور، در خصوص آخرین وضعیت پرونده جدید مطرح شده علیه حمید بقایی اظهار کرد: صبح امروز درخواست تجدیدنظرخواهی خود را در رابطه با حکم صادره علیه ایشان در رابطه با اتهام توهین به مسئولان ثبت کردیم. وی افزود: این حکم در خصوص اتهام توهین به مسئولان در پی انتشار فیلم سخنان حمید بقایی مقابل زندان اوین و توهین به مسئولان صورت گرفته است که بر اساس آن شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری او را در رابطه با اتهام نشر اکاذیب تبرئه و به اتهام توهین به اشخاص و مقامات به شش ماه حبس محکوم کرد. عبدالله پور در رابطه با پرونده دیگر موکلش علی اکبر جوانفکر نیز گفت: در رابطه با حکم صادره علیه آقای جوانفکر نیز در دادگاه انقلاب درخواست واخواهی خواهیم کرد.

مدرک دانشگاهی مهدی هاشمی، جعلی از آب درآمد

وزیر راه و شهرسازی با انتشار نامه ای در کانال شخصی اش، افشا کرد کسی که سال ها رئیس نظام مهندسی ساختمان ایران بوده، حتی مدرک لیسانس هم نداشته است! عباس آخوندی این نامه آورده است: باید خیلی متأسف بود که کسی که سه سال رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بوده و چهار سال نمایندگی مردم تهران را بر عهده داشته و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بوده دانشنامه جعلی ارائه کرده است. این موضوع رسماً از سوی دانشگاه امام حسین(ع) که دانشنامه ارائه شده به آن منتسب است طی شماره 46752 مورخ 94/6/31 به ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعلام شده است.

فقط در یک دستگاه ۲۷۰۰ بازنشسته وجود دارد

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم فریمان درباره آمار افرادی که مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند به خبرآنلاین گفت: از سوی برخی دستگاه‌ها آماری به ما اعلام شده است که نمی‌خواهیم اسم دستگاهی را قید کنیم اما برخی دستگاه‌ها از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن را اعلام کرده‌اند و دستگاهی هم داریم که خودش اعلام کرده است ۲۷۰۰ بازنشسته دارد. ما درباره اعداد قضاوتی نداریم بلکه باید دستگاه‌های نظارتی به علاوه دستگاه قضایی به این موضوع ورود کنند و آمار دقیقی دهند. مضاف بر این، ما تصمیم داریم یک سامانه راه‌اندازی کنیم که توسط اعضای بدنه سازمان‌ها و ادارات به ما گزارش مردمی بدهند درواقع کسانی که اطلاعات ریز مدیران را دارند کارکنان آن سازمان هستند.

افزایش بهای سکه، با بدهکاران مهریه چه کرده است؟

افزایش تصاعدی قیمت سکه در چهار ماه گذشته علاوه بر آنکه پرونده‌های قضایی دادگاه‌های خانواده را زیادتر کرده، آمار زندانیان بدهکار مهریه را نیز تا حد قابل توجهی افزایش داده است. هم‌اکنون 4181 مرد در کل کشور به‌دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه همسرشان پشت میله‌های زندان به سر می‌برند. این در حالی است که جمعیت این بدهکاران خانوادگی تا سوم مرداد سال‌جاری 3550 نفر بوده‌اند. ماجرا وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که متوجه می‌شویم آمار زندانیان مهریه در اول شهریور سال گذشته 2450 نفر بوده است. /ايران

فقرا ۴۰ درصد درآمدشان را صرف غذا می‌کنند، ثروتمندان ۱۰ درصد

حمید دیهیم، استاد اقتصاد دانشگاه تهران: اگر شاخص هزینه‌های زندگی را مد نظر داشته باشیم، یک فقیر تقریبا 35 تا 40 درصد از هزینه‌های خود را صرف مواد غذایی می‌کند، در حالی که این میزان برای افراد مرفه 10 درصد است. بنابراین با افزایش تورم به ویژه در اقلام خوراکی هزینه آن برای قشرهای ضعیف بالا خواهد بود و این تبعات اجتماعی می‌تواند داشته باشد. البته نباید فراموش کرد در شرایط تورمی، وضعیت افراد دارا با داشتن انواع دارایی‌ها بهتر می‌شود. /ايلنا

اختلاف جدی روحانی با آخوندی

احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس گفت: به نظر می رسد، تصمیم رئیس جمهور برای برکناری آقای آخوندی جدی است؛ پیش از این نیز اختلاف رئیس جمهور با آقای آخوندی مشخص بود. در راستای نوسازی بافت های فرسوده، باید رئیس جمهور از جانب خود به وزیر راه و شهرسازی نمایندگی می داد، اما آقای ترکان را به عنوان نماینده خود برای اجرای این پروژه منصوب کرد. این انتصاب نشان می دهد که رئیس جمهور با آقای آخوندی اختلافات زیادی دارد و ایشان را قبول ندارد. /مهر

وزارت نفت: خادمی فقط 65 میلیون تومان معوقات اضافه کار گرفته است

هدایت الله خادمی چند روز قبل با رد دریافت حقوق 27 میلیونی از وزارت نفت به خبرآنلاین گفت: من به دلیل مصوبه مجلس نمی‌توانم بیش از 20 میلیون حقوق دریافت کنم و این مبلغی که اعلام شده دروغ است. بله من اگر اهواز بودم می‌توانستم به دلیل سابقه و رتبه ای که دارم 40 میلیون حقوق بگیرم اما امروز تهران هستم و براساس قانون 20 میلیون حقوق می‌گیرم.

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت امروز به اظهارات این نماینده واکنش نشان داد: هر چند فیش‌های ۱۶ میلیون تومانی که جناب آقای خادمی نمایش داده‌اند، درست است، همه حقیقت نیست. این فیش‌ها بدون احتساب ۱۲۰ ساعت اضافه‌کاری است که برای مدتی به دلیل یک ابهام اداری پرداخت نشده بود که این مبالغ هم پس از انجام مکاتبات اداره کل منابع انسانی مجلس و اداره کل امور مجلس وزارت نفت، محاسبه و در یک فیش حقوقی به مبلغ ۶۵۰ میلیون ریال به حساب آقای خادمی واریز شد. این‌که فرموده‌اند واحد مسکونی ۲۹۰ متری «آ. اس. پ» را پس از ده سال داوطلبانه تخلیه کرده‌اند هم متأسفانه دور از حقیقت است، چون از تاریخ سوم آبان ماه ۱۳۹۵چند اخطاریه برای تخلیه منزل برای ایشان صادر شد تا این‌که پس از مکاتبه مورخ ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۶با رئیس محترم دفتر جناب آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس، جناب آقای خادمی نسبت به تخلیه واحد مسکونی اقدام کردند

اعضای شورای شهر شیراز خواستار آزادی عضو بازداشت شده شدند

ده تن از نمایندگان مردم شیراز در شورای اسلامی این شهر روز شنبه در بیانیه ای ضمن آن که بنر موهوم میدان نمازی را اقدامی مشکوک، غیرقابل قبول و غیرفرهنگی خواندند، با اشاره به ابراز برائت مهدی حاجتی، عضو بازداشت شده این شورا از فرق ضاله، آزادی وی را خواستار شدند. /ایرنا

متهم پرونده سکه ثامن از کشور خارج شد

دادستان تهران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن اظهار کرد: متأسفانه یک روز قبل از تشکیل پرونده قضایی متهم از کشور خارج شده و چند روز قبل از آن نیز همسرش را از کشور خارج کرده؛ اما تمام حساب‌ها و اموالش از جمله املاک و تعدادی اتومبیل گرانقیمت توقیف شده است. جعفری دولت آبادی با ابراز تأسف از اینکه چرا باید افرادی در قالب فروش سکه اقدام بانکی انجام دهند، در تشریح اقدامات مجرمانه صورت گرفته در این پرونده، گفت: افراد از این فرد سکه خریداری کرده و آن را تحویل نمی‌گرفتند و می‌توانستند سود آن را دریافت نمایند، در حدی که یک سپرده گذاری در حد کلان انجام شده و افراد زیادی را جذب کرده بودند. دادستان تهران بار دیگر از مردم خواست که غیر از بانک و مؤسسات مالی مجاز، به هیچ شرکت و موسسه‌ای اعتماد نکنند و تأکید کرد: جز بانک و مؤسسات مالی مجاز، هیچ شرکت و مؤسسه‌ای حق ندارد به مردم سود پرداخت کند و پرداخت سود به خصوص در قالب سپرده‌های کلان جرم است و در قانون مبارزه با اخلالگران به این موضوع تأکید شده است.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته در این پرونده خاطرنشان کرد، افرادی شکایت کرده‌اند و پرونده در دادسرای تهران مفتوح است و امیدواریم که با کمک ترکیه، متهم به کشور بازگردد. جعفری دولت آبادی در رابطه با پرونده کلاهبرداری در قالب دریافت طلا و پرداخت سود به مردم از اتحادیه طلا و جواهرات به دلیل عدم نظارت گلایه کرد و افزود: صنف طلا نمی‌تواند از مردم پول بگیرد و سود بدهد، حتی اگر خود افراد تقاضا کنند. دادستان تهران از دستگیری متهم این پرونده خبر داد و بیان داشت: این طلافروش که سال‌های زیادی در تهرانپارس فعالیت می‌کرده هفته گذشته در شیراز دستگیر و همه اموال وی توقیف شده است. وی تصریح کرد: این فرد مدعی است که بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان بدهی ندارد و می‌توان گفت که اموال توقیف شده از وی تکافوی پرداخت بدهی‌ها را می‌دهد و شاکیان اجازه دهند که پلیس و دادستانی کار خود را انجام دهد تا وجوه مردم بازگردانده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار