مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد اعلام كرد؛
مدير عامل آب منطقه‌اي يزد با اشاره به اثرات مطلوب طرح خاموشي زمستانه‌ي چاه‌هاي كشاورزي در استان، ابراز اميدواري كرد كه امسال نيز چاه‌های کشاورزی همه دشت‌های استان در دو مرحله و جمعاً به مدت 60 روز خاموش شود .
کد خبر: ۶۶۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 30 September 2018

«محمد‌مهدی جوادیان‌زاده» در سومين جلسه شوراي حفاظت منابع آب شهرستان يزد با بیان این كه اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است، افزود: اجرای این طرح اثرات مطلوبی از جمله كاهش افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی و در بعضی مناطق بهبود کیفیت آب و آب‌دار شدن قنوات داشته است.

وي گفت: امیدواریم در سال جاری طبق مصوبه شورای حفاظت منابع آب استان، چاه‌های کشاورزی همه دشت‌های استان در دو مرحله و جمعاً به مدت 60 روز خاموش شود .

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: در اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی، عدالت رعایت شده و هیچ چاهی مستثنی نیست و چاه‌های کشاورزی دارای گلخانه هم شامل این طرح می‌شوند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا به کسی ضرر و زیان وارد نشود و این طرح همچون سال‌های گذشته به نحو احسن اجرايی شود .

وی با تشریح وضعیت منابع آبی استان اظهار كرد: وضعیت تأمین آب استان شرايط مناسبی ندارد و ما باید منابع آب داخلی، چاه‌های یزدگرد و چرخاب که عمده چاه‌های تأمین‌کننده آب شرب مردم هستند را به هر قیمت حفظ كنيم و تعرضات صورت گرفته بر روی خط اول انتقال آب به یزد این مسئله را بیش از پیش مورد اهمیت قرار می‌دهد .

جوادیان‌زاده افزود: فاصله خدمت تا خیانت به اندازه یک تار مو است و به بهانه خدمت نباید منابع آب شرب را دستخوش تاراج افراد سودجو و منفعت طلب قرار دهیم و ما با حمایت و همکاری دستگاه قضايی و نیروی انتظامی با متخلفین قاطعانه برخورد می‌کنیم.

«محمدحسين باقری» ريیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه‌ای یزد نيز در اين نشست از وجود 569 حلقه چاه مجاز فعال در شهرستان یزد خبر داد و با اشاره به وضعیت آبخوان یزد- اردکان در سال آبی اخیر، ابراز كرد: افت سطح آب در سال آبی گذشته تا پایان مرداد ماه سال‌جاری 53 سانتی‌متر و میزان کسری مخزن دشت یزد - اردکان حدود 95 میلیون متر مکعب است.

وی اجرای طرح سپاس آب، طرح داناب، خاموشی چاه‌های کشاورزی، جداسازی آب شرب از فضای سبز، مدیریت بحران کم آبی در بخش شرب و اقدامات حفاظتی را از جمله اقدامات شاخص انجام شده در خصوص حفاظت از منابع آب و فرهنگ‌سازی جهت مدیریت مصرف آب برشمرد.

باقری با اشاره به طرح خاموشی سال جاری، افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی در سطح شهرستان یزد انجام شده و این طرح در سطح همه چاه‌های کشاورزی اجرایی می‌شود.

اين مسئول در پایان نيز در مورد اقدامات حفاظتی انجام شده گفت : 213 مورد اقدام حفاظتی انجام شده است که شامل شناسايی 107 حلقه چاه غیرمجاز، پر و مسلوب المنفعه كردن 27 حلقه چاه، طمس و پلمپ 43 حلقه چاه، توقیف 35 مورد ادوات حفاری و جمع آوری تجهیزات غیر مجاز است که از این اقدامات صورت گرفته حدود شش میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است .

«عباس حيدري» سرپرست فرمانداری یزد هم اظهار كرد: لازم است تمام اختيارات و امكانات را در حفظ منابع آب، مديريت مصرف، نهادينه كردن و اعتلاي فرهنگ صرفه‌جويي در سطح شهرستان به كار گيريم .

وي ضمن تقدير از خدمات شايان توجه شرکت آب منطقه‌اي یزد در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مناسب در مدیریت مصرف آب و همچنین ارتقای فرهنگ صرفه جويي آب، اظهار كرد: لازم است بعد تبليغاتي اين اقدامات اثربخش و مثبت شركت آب منطقه‌اي استان را قوت بخشيم و البته بسياري از اين اقدامات مي‌توانند به صورت ملي اجرایی شده و الگوي ساير استان ها و شهرستان‌ها قرار گیرد .

وي افزود: در زمينه تبليغات اين اقدامات انتظار مي‌رود با محوریت شورای اطلاع رسانی استان از طریق صدا و سيما، روابط عمومي دستگاه‌هاي اجرايي، دهياري‌ها، بخشداري‌ها، شهرداري‌ها و تمام متوليان امر فرهنگ‌سازي، به سهم خود و بصورت يكپارچه برنامه‌ريزي‌هاي هدفمند و اثربخش داشته و از فضاي مجازي و رسانه‌هاي مكتوب و ملي براي اين مهم بهره‌برداری شود .

رييس شوراي حفاظت منابع آب شهرستان يزد بيان كرد: در سطح استان و شهرستان يزد آب و منابع آبي با مشكلات متعددي از جمله بحث انتقال آب مواجه هستیم كه همه اينها اهميت و جايگاه شوراي حفاظت منابع آب شهرستان را دوچندان مي‌كنند.

به گفته وي، در اين برهه زماني و شرايط بحراني ذخاير آبي، اگر هر دستگاه و اداره‌ای وظايف خود در اين زمينه را به درستي انجام دهد خواهيم توانست بهترين بهره وري را از آب اندكي كه در اختيارمان هست داشته و منابع آبي خود را حفظ و مدیریت كنیم.

حيدري ادامه داد: در اين راستا وظيفه ما اين است در هر جايگاه و دستگاهي هستيم، تمام اختيارات و امكانات را در حفظ منابع آب و همچنين مديريت مصرف ونهادينه كردن و اعتلاي فرهنگ صرفه جويي در سطح شهرستان به كار گيريم .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار