چمن ورزشگاه نقش‌جهان که روزی همه از کیفیت خوب آن صحبت می‌کردند، این روزها حال و روز خوبی ندارد و به گفته عضو هیأت‌ علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان شوری آب و عدم نگهداری اصولی عوامل اصلی زوال کیفیت چمن شده است.
کد خبر: ۶۶۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 30 September 2018

به گزارش تابناک : بعد از افتتاح پر فراز و نشیب ورزشگاه نقش‌جهان در این شهر، هواداران سپاهان پس از سال‌ها حس کردند که دیگر از سختی‌ها و مشقت‌های حضور در ورزشگاه فولادشهر برای حمایت از تیم محبوب خود خلاص شده‌اند و می‌توانند در ورزشگاه مدرن نقش‌جهان از طلایی‌پوشان اصفهان حمایت کنند و بازی‌های این تیم را به نظاره بنشینند.

نقش‌جهان با تمام مشکلات و کمبود اعتبارها در وزارت ورزش، با همکاری شرکت فولاد مبارکه تکمیل شد تا اصفهان به‌ ظاهر هم که شده، دارای یک ورزشگاه مدرن و با امکانات شود و همه فوتبال دوستان اصفهانی از این اتفاق خوشحال باشند.

حضور در ورزشگاه تازه‌ساز نقش‌جهان برای همه تیم‌ها جذاب بود و چمن این ورزشگاه از نقاط قوتی بود که سرمربیان تیم‌های مختلف به آن اشاره می‌کردند و در یک مورد تنها مهدی تارتار سرمربی تیم پارس جنوبی جم گفته بود که این چمن حتی از استادیوم آزادی هم بهتر است!

مشکلاتی که پیش از افتتاح نقش‌جهان در مورد چمن این ورزشگاه مطرح شده بود، خیلی زود به واقعیت پیوست و دمای هوای بالا در سطح چمن، خاک نسبتاَ شور منطقه، کمبود آب شیرین در منطقه برای آبیاری و یا هرچه که بود، چمن زیبای نقش‌جهان را از کیفیت مورد انتظار دور کرد.

امیر قلعه‌نویی که اهمیت زیادی به زیرساخت‌ها می‌دهد، فصل قبل سبب خیر شد تا چمن ورزشگاه فولادشهر پس از سال‌ها بازسازی شود و به یک چمن با کیفیت تبدیل شود.

چمنی که از دور شبیه ومبلی لندن است

وی همچنین در مورد چمن نقش‌جهان اظهار کرده بود: زمانی که چمن نقش‌جهان را نگاه می‌کنیم شبیه ومبلی لندن است ولی تا مسابقه در آن برگزار می‌شود کیفیت دیگری را نشان می‌دهد.

در همین راستا باشگاه سپاهان پیش از بازی با تراکتورسازی در بیانیه‌ای اعلام کرد باتوجه به مشکلاتی که برای چمن ورزشگاه نقش‌جهان پیش‌آمده، باید هرچه سریع‌تر ترمیم شود بنابراین با مشورت‌های انجام‌شده با کارشناسان مربوطه مقرر شد اقدامات اساسی بر روی چمن انجام شود و فعلاً دیداری در استادیوم نقش‌جهان برگزار نشود تا زودتر به شرایط ایده آل برسد.

بر همین اساس با نظر مساعد امیر قلعه‌نویی و توافق مدیران باشگاه ذوب‌آهن دیدار تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان و تراکتورسازی در هفته پنجم لیگ برتر کشور در استادیوم فولاد شهر برگزار شد.

چمن نقش‌جهان قارچ دارد

برای بررسی مشکلات چمن نقش‌جهان جلسه‌ای با حضور مسؤولان استانی و مسؤولان باشگاه سپاهان برای بررسی مشکلات نقش‌جهان برگزار شد که احمد سعیدبخش معاون اجرای پروژه‌های شرکت فولاد مبارکه و نماینده مدیرعامل این شرکت در ورزشگاه نقش‌جهان در مورد شرایط نامناسب چمن ورزشگاه در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: با بررسی شرایط چمن توسط باشگاه سپاهان مشخص شد پارچه‌ای که برای محافظت چمن از نور آفتاب روی آن کشیده می‌شده آن را دچار گرمازدگی کرده و چمن قارچ گرفته است.

وی افزوده بود: برای برطرف کردن مشکل قارچ، چمن سم‌پاشی شد و پارچه‌ای هم که روی آن کشیده می‌شد با استفاده از سیم بکسل به شکلی درآمد که با ارتفاع و فاصله از زمین روی چمن سایه بیندازد و با چمن تماس نداشته باشد.

پس از انجام اقدامات باشگاه و عدم برگزاری مسابقه در این ورزشگاه، در دیدارهای اخیر سپاهان در جام حذفی و لیگ باز هم چمن آن کیفیتی که باید داشته باشد را نداشت.

از همین‌رو به سراغ عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان رفتیم که در پروژه چمن ورزشگاه آزادی و ورزشگاه نقش‌جهان حضور داشته است تا ابعاد علمی این موضوع را بررسی کنیم.

چمن نقش‌جهان از آزادی بهتر نیست

علی نیکبخت در مورد وضعیت چمن ورزشگاه نقش‌جهان و کیفیت نامناسب آن باوجود هزینه‌های بسیار زیاد در این مجموعه اظهار کرد: اگرچه هزینه زیادی برای احداث این چمن شده است، اما با توجه به سابقه کار بنده در ورزشگاه آزادی و نقش‌جهان می‌توانم بگویم که کیفیت این چمن از استادیوم آزادی بهتر نیست.

وی ادامه داد: سیستمی که در چمن‌کاری ورزشگاه نقش‌جهان استفاده‌ شده، با وجود این‌که جز سیستم‌های چمن‌کاری خوب است، اما لزوماً بهترین سیستم نیست و می‌توانست سیستم بهتری در این ورزشگاه برای چمن‌کاری پیاده شود.

عضو هیأت‌ علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح کرد: چمن زمانی که ایجاد شد، به نظر می‌رسید که سطح چمن قابل‌قبول است، ولی از همان ابتدا مشخص بود که این برای مدت زیادی دوام نخواهد آورد، به دلیل اینکه یک سری اصول در آن رعایت نشده بود.

نیکبخت تصریح کرد: بعد از اینکه از چمن شروع به بهره‌برداری کردند، کم‌کم عیوب چمن آشکار شد.

خلاقیتی که اوضاع را آشفته‌تر کرد

وی درباره اینکه برای حل مشکل از پارچه برای پوشش سطح چمن جلوی گرمازدگی و خنک کردن آن استفاده کرده‌اند، اظهار داشت: با این کار زیر سطح چمن دچار مشکل شده است و این اقدامات خیلی پایه و اساس علمی ندارد و جزو خلاقیت‌هایی است که جواب نمی‌دهد.

عضو هیأت‌ علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به‌ پیش‌بینی در مورد وضعیت چمن نقش‌جهان در ادامه فصل اظهار داشت: اگر در ادامه نیز برخورد درست و علمی با آن چمن نشود، در طول فصل نیز مشکلات خاص خود را خواهد داشت.

نیکبخت خاطرنشان کرد: البته به دلیل این‌که هوا رو به خنک شدن پیش می‌رود، چمن به حالت خود بازخواهد گشت و این‌طور نیست که به‌ طور کامل از بین برود و همه این قضایا به بحث مدیریت نگهداری مربوط نشده و به خاطر گرمای شدید هوای نیز این مشکلات رخ می‌دهد.

وی همچنین راجع دیگر عامل تشدیدکننده مشکلات ورزشگاه نقش‌جهان گفت: مشکل دیگر آن منطقه آب است که میزانی شوری دارد و مزید بر علت می‌شود که چمن دچار مشکل شود.

مشکلاتی که برای چمن نقش‌جهان دائمی است

عضو هیأت‌ علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان درباره علت‌های علمی این مشکل گفت: از لحاظ ساخت در همان مراحل ابتدایی این چمن دچار مشکلاتی هست، در ادامه نیز گریبان‌گیر این چمن خواهد بود و مسؤولان مربوطه باید با آن مدارا کنند و یا حتی ممکن است مجبور شوند چمن را تعویض کنند.

وی ادامه داد: دومین نکته این است که باید تیمارهای بهتری نسبت به آن چیزی که روی آن پهن کرده‌اند، استفاده کنند؛ جزئیات استفاده از نوع پوشش را اطلاع ندارم ولی اگر تیمارهای بهتری در این زمینه استفاده می‌شد، چمن به این حال‌ و روز نمی‌افتاد.

نیکبخت گفت: نکته سوم از دست افرادی که در آنجا مسؤولیت دارند خارج است که این موارد نظیر شوری چاه آب آن منطقه است که باید برای آبیاری از آب شیرین استفاده کنند.

راه‌حل کجاست؟

وی در پاسخ به این سؤال که راه‌ حل برون‌ رفت چمن ورزشگاه نقش‌جهان از این وضعیت چیست، اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیم و مشکلاتی که در آنجا وجود دارد، نگهداری مجموعه‌های ورزشی با روش‌های سنتی و قدیمی دیگر امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: باید مسؤولان مربوطه با استفاده از روش‌های نوین نسبت به نگهداری از این اماکن اقدام کنند.

عضو هیأت‌ علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان درباره راه‌حل سوم نیز گفت: باید از منابع آب شیرین در آبیاری چمن استفاده شود و فکری به حال کیفیت آبیاری انجام دهند.

وی تصریح کرد: اگر این اقدامات انجام شود، با توجه به این‌که زمین زیرسازی خوبی دارد و زیرسازی آب گرم نیز دارد، باید بتواند در فصل زمستان به باشگاه سپاهان جواب دهد و اگر غیر از این اتفاق افتاد یا زمین به‌ خوبی اداره نمی‌شود و یا نهاده‌های زمین که مهم‌ترین آن‌ها آب است به‌ درستی تأمین نمی‌شود.

هزینه یک میلیون دلاری ساخت چمن

نیکبخت اظهار داشت: ساخت و نگهداری زمین‌های ورزشی مانند خیلی دیگر از موارد در کشور انحصاری توسط پیمانکارانی انجام می‌شود که یا نام و نشانی ندارند و یا سابقه خوبی در پروژه‌های قبلی‌شان ندارند و مجدد در جاهای دیگر کشور با هزینه سرسام‌آور مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان این‌که هزینه ساخت یک چمن مناسب حدود یک‌میلیون دلار برآورد می‌شود، اظهار داشت: می‌طلبد که در انتخاب پیمانکار و زیرسازی که انتخاب می‌شود، دقت شود و باید با توجه به اقلیم سیستم چمن‌کاری انتخاب شود.

علت از بین رفتن چمن نقش‌جهان، غدیر اهواز و انزلی

عضو هیأت‌ علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان مطرح کرد: بنا نیست سیستم چمن‌کاری که در ورزشگاه آزادی مورد استفاده قرار گرفته در اصفهان و یا اهواز نیز جواب دهد، ولی برخی پیمانکاران که متصل به برخی افراد هستند، یک نقشه واحد دارند و قصد دارند آن را در همه جای کشور پیاده کنند که نتیجه آن را می‌بینیم در ورزشگاه نقش‌جهان و یا غدیر اهواز و بندر انزلی نیز رخ داد.

ورزشگاه نقش‌جهان که با هزینه بالایی تکمیل و به افتتاح رسید، حالا یک چالش بزرگ را پیش‌روی خودش می‌بیند و پر واضح است هرچقدر هم یک ورزشگاه امکانات جانبی خوبی داشته باشد ولی تا زمانی که چمن خوبی نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار