با تاکید بر ضرورت تفکیک از مبدا، آگاهی‌رسانی، فرهنگ‌سازی عمومی و بازیافت مواد قابل بازیافت می‌توان بخش آلی پسماندها را تبدیل به کمپوست و باقیمانده غیر قابل بازیافت و کمپوست را از طریق استحصال انرژی مدیریت کرد.
کد خبر: ۶۶۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷ 29 September 2018

به گزارش تابناک مازندران، مسعود تجریشی  با تاکید بر ضرورت همدلی و همکاری و انجام اقدامات ملموس و نتیجه‌محور برای حفظ سلامت محیط زیست و مردم گفت: به‌زودی برنامه نهایی مدیریت پسماندهای عادی دو استان گیلان و مازندران تدوین می‌شود.

بر اساس کار کارشناسی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نوزدهمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماندها که با حضور استانداران استان‌های مازندران و گیلان و نمایندگان دفاتر ستادی و استانی و دستگاه‌های اجرایی کشور با دستور کار بررسی برنامه ساماندهی پسماندهای عادی(شهری-روستایی) استان‌های ساحلی‌شمالی کشور در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به اهمیت تکمیل چرخه مدیریت پسماند عادی برای دستیابی به سطح مناسبی از مدیریت پسماندها و برون رفت از مشکلات گفت: استان‌های مازندران و گیلان با حجم بالایی از پسماندها به‌خصوص در ایام تعطیل مواجه هستند.

وی افزود: با تاکید بر ضرورت تفکیک از مبدا، آگاهی‌رسانی، فرهنگ‌سازی عمومی و بازیافت مواد قابل بازیافت می‌توان بخش آلی پسماندها را تبدیل به کمپوست و باقیمانده غیر قابل بازیافت و کمپوست را از طریق استحصال انرژی مدیریت کرد.

به گفته تجریشی بسته اجرایی مدیریت پسماند عادی با در نظر گرفتن تمامی مراحل چرخه مدیریت پسماند و ملاحظات زیست محیطی مدنظر سازمان با بررسی راهکارهای اجرایی آن باید تهیه شود.

وی در ادامه اظهارکرد: پیش‌نویس برنامه مدیریت پسماند عادی استانهای شمالی کشور در ستاد مدیریت پسماند استان‌های شمالی در سازمان حفاظت محیط زیست- که متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط(مرکزی و استانی) و اساتید دانشگاهی است - نهایی می‌شود.

تجریشی ادامه داد: برنامه نهایی مدیریت پسماندهای دو استان گیلان و مازندران براساس دانش و فناوری‌های به روز پس از تایید نهایی و در قالب بسته اجرایی مدیریت پسماندهای عادی استان‌های ساحلی شمالی کشور برای اجرایی شدن تقدیم رییس جمهوری خواهد شد.

همچنین علی مریدی-سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست - در این نشست با اشاره به اهداف برگزاری نشست‌های کارگروه ملی مدیریت پسماندها، گزارشی از نتایج اقدامات انجام شده در کارگروه مدیریت پسماند را ارائه و اهداف پیش‌نویس برنامه مدیریت پسماند استان‌های ساحلی شمال کشور را تبیین کرد.

محمد اسلامی - استاندار مازندران - با تاکید افزایش میزان پسماندها در اوج مسافرت‌های تابستانی و اعیاد، کلیاتی از برنامه مدیریت پسماند عادی در استان مازندران با تاکید بر بخش تفکیک از مبداء و تبدیل پسماند تر خانگی به کمپوست و شیوه‌های آن را تشریح کرد.

بنابر این گزارش، مصطفی سالاری -استاندار گیلان- در این نشست بر تخصیص منابع مالی برای مدیریت پسماند عادی در استان‌های شمالی کشور و تخصیص ردیف بودجه خاص برای این موضوع در بودجه سال ۱۳۹۸ تاکید کرد.

در این جلسه برنامه مدیریت پسماندهای استان‌های شمالی ارائه و اولویت‌ها براساس آخرین شرایط و وضعیت مدیریت پسماندهای استانی تشریح شد.

همچنین درباره ضرورت کاهش مصرف کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی به‌خصوص در استان‌های شمالی به عنوان یک معضل مهار نشدنی، ضرورت اقدامات عاجل و هماهنگی بین دستگاه‌ها به‌خصوص وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار نظر شد. بهبود وضعیت شبکه فاضلاب شهری و روستایی به موازات طرح های مدیریت پسماند برای توسعه در استان‌های شمالی و حمایت‌های مالی آن نیز در این نشست مطرح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان دستگاه‌های نظارتی و اجرایی تخصصی و مالی از جمله وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان ملی استاندارد ایران، گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده و موارد حائز اهمیت در برنامه ارائه کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار