مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس وضعیت دشت‌های فارس را نامطلوب عنوان کرد و گفت:استان فارس در میان 31 استان کشور در رتبه 28 از لحاظ کمبود منابع آبی قرار دارد و در زمره چهار استانی است که بدترین وضعیت ممکن را در زمینه آب دارد.
کد خبر: ۶۶۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ 29 September 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:حمیدرضا دهقانی با بیان اینکه میانگین بارندگی 49 ساله فارس در شرایط عادی 307 میلیمتر است، ابراز داشت: در بیست سال اخیر میانگین بلند مدت بارندگی سالانه فارس از 320 میلی متر به 265 میلی متر تقلیل یافته که این میزان در 11 سال گذشته به 235 میلیمتر رسیده است.
وی افزود: از تعداد 135 آبخوان در استان فارس 108 آبخوان در دشت‌ها دچار افت سطح آب شده است و کاهش سطح آب در 59 آبخوان بیش از 10 متر بوده است.
آبخوان محل تجمع آب ناشی از باران است که با ایجاد موانع برای بهره برداری ذخیره می شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر 700 میلیون متر مکعب از ذخایر آب های زیر زمینی در استان در حال مصرف است، بیان داشت: میانگین بارندگی در کل شهرهای استان فارس کمتر از حد طبیعی است که باعث بهره برداری از مخازن آب های زیرزمینی شده است.
دهقانی ادامه داد: میزان بارندگی در سال آبی گذشته با احتساب بارندگی آخر شهریور 135 میلیمتر را نشان می‌دهد که کمترین میزان طی 48 سال گذشته به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: استان فارس در میان 31 استان کشور در رتبه 28 از لحاظ کمبود منابع آبی قرار دارد و در زمره چهار استانی است که بدترین وضعیت ممکن را در زمینه آب دارد.
دهقانی با اشاره به اینکه آب مصرفی استان فارس 8.4 میلیارد متر مکعب است، گفت: 79درصد آب مصرفی استان از طریق منابع آب زیرزمینی و فقط 21 درصد آن از آب‌های جاری تامین می‌شود که زنگ خطری برای استان به شمار می‌رود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس همچنین بیان داشت: 6درصد چاه‌های غیرمجاز کشور در استان فارس وجود دارد که معادل تعداد 15هزار و 794 حلقه چاه است و چاه‌های مجاز استان فارس نیز با عدد 727هزار 93 حلقه چاه معادل 16 استان کشور است و فارس از این منظر با 72هزار و 793 حلقه چاه غیرمجاز در صدر استان‌های کشور قرار دارد.
وی بیان کرد: متوسط مصرف آب‌های زیر زمینی کشور نشان می‌دهد میزان آب‌های زیرزمینی از شهریور 83 به شدت نزولی بوده و جز دو سال گذشته که بارش این روند را بهتر کرد، این کاهش همچنان ادامه دارد.
دهقانی ادامه داد: افزون بر میزان منابع آبی، کیفیت آب نیز نه تنها برای شرب بلکه برای کشاورزی نیز کاهش یافته است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه کاهش آب‌های زیر زمینی براثر توقف بارش برف و باران، دبی رودخانه‌ها را نیز کاهش داده است،‌ گفت: این موضوع سبب شده از برخی رودخانه ها فقط نامی باقی بماند.
دهقانی ابراز داشت: از 9 سد استان فارس جز سد سلمان و رودبال، در دیگر سد‌ها آبی باقی نمانده است و حجم آن‌هاسدها از حجم پایداری آنها نیز بیشتر کاهش یافته است؛ این در حالی است که طی دو سال گذشته، آبی در این سد‌ها رها نکرده‌ایم و کشاورزان هیچ بهره ای از کشت خود نبرده اند و آب شرب شیراز و مرودشت نیز به سختی تامین شده است.
وی با بیان اینکه برداشت بی رویه آب زیرزمینی فروچاله‌های بسیاری را پدید آورده است، افزود: ترک های بسیار طولانی در سطح زمین در شهرستان داراب و استهبان باعث شده است که تاسیسات شهری، جاده ها و ابنیه روستایی در معرض خطر جدی قرار گیرند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به اقدامات پیشگیرانه گفت: در طرح تعادل بخشی که برنامه جامع ملی است تاکنون 486 حلقه چاه پر شده است و دستگاه های حفاری غیر مجاز نیز توقیف شده و تعداد این دستگاه‌ها تنها در انبار مرکزی شرکت آب منطقه‌ای فارس به 551 دستگاه می‌رسد.
وی از همه مسئولان حوزه‌های فرهنگی استان درخواست کرد در برنامه‌های اجرایی به فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه آب و نیز خطرات موجود حاصل از خشکسالی بپردازند و در این زمینه روشنگری کنند تا بتوان با همت جمعی به گونه‌ای از این بحران عبور کرد.

برچسب ها: بحران آب ، خشکسالی ، بی آبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار