در تمام شهرهای مطرح دنیا اتوبوس مدرسه یا همان (SCHOOL BUS) به عنوان تنها سرویس ایمن مدارس فعالیت می کنند. هر چند در طول سال های اخیر یکی از ایده های شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران ایجاد اتوبوس مدارس در شهر تهران بوده است، اما به دلیل کمبود ناوگان از یک سو و از سوی دیگر استفاده از اتوبوس های ویژه و ایمن سازی شده ویژه دانش آموزان باعث شده تا این ایده اجرایی نشود. اما پیمان سنندجی اعلام کرده است که برای نخستین بار در شهر تهران با استفاده از ناوگان موجود اتوبوسرانی شهر تهران اقدام به راه اندازی اتوبوس مدرسه در مناطق 22گانه شهر تهران کرده است.
کد خبر: ۶۵۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ 22 September 2018

به گزارش تابناک : نظام مند کردن سرویس مدارس جهت ایمنی سفر دانش اموزان به مدرسه و یا خانه یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر با توجه به حوادث ناگواری که در شهر تهران برای سرویس مدارس پایتخت در 15 سال اخیر ایجاد شد؛ پیگیری می شود.


بر همین اساس از سال 93 در قالب طرح استقبال از مهر نظارت روی سرویس مدارس در قالب تفاهم نامه ای مشترک بین سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سازمان آموزش و پروش و پلیس راهور انجام می شود.


در قالب این تفاهم نامه شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران موظف هستند تا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در درجه اول و نظارت بر سرویس مدارس خصوصی به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.
در طول 5 سال اخیر سازمان اتوبوسرانی شهر تهران طبق برنامه ریزی های انجام شده، اقدام به ارائه خدمات حمل و نقلی ویژه دانش اموزان با بهره گیری از ناوگان تحت پوشش خود کرده است.

گام نخست شرکت واحد اتوبوسرانی برای راه اندازی اتوبوس مدارس در پایتخت/ راه اندازی 22 خط ویژه اتوبوس مدارس در تهران


مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار تیتر شهر گفت: در تمام شهرهای مطرح دنیا سرویس مدارس را از میان ناوگان حمل و نقل عمومی انتخاب می کنند و به این گونه نیست که خودروهای شخصی و سواری اقدام به جابه جایی دانش اموزان از مقابل درب منازل کنند.


پیمان سنندجی با بیان اینکه اتوبوس مدارس یا همان (SCHOOL BUS) وظیفه جابه جایی مدارس را برعهده دارند، افزود: در این مبنا اتوبوس مدارس در دنیا دارای خطوط تعریف شده ای هستند. همچنین ناوگانی که دراین خطوط مورد استفاده قرار می گیرد، نیز ویژه دانش آموزان طراحی شده است. به عنوان مثال اتوبوس مدرسه دارای دماغه بوده و همچنین دارای فضایی برای قرار دادن کیف دانش آموزان و همچنین کمر بند ایمنی جهت ایمنی آنهاست.


وی با اشاره به اینکه در شهر تهران نیز برای راه اندازی اتوبوس مدرسه توسط شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در سال جاری کار بزرگی انجام شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی همچنان ناوگان مورد نیاز جهت راه اندازی اتوبوس مدارس را در اختیار نداریم اما سعی کرده ایم تا با راه اندازی 22 خط در مناطق 22گانه شهر تهران با بهره مند از ناوگان به سازی شده شرکت واحد اتوبوسرانی، گام نخست راه اندازی اتوبوس مدرسه را پایه ریزی کنیم.

 

گام نخست شرکت واحد اتوبوسرانی برای راه اندازی اتوبوس مدارس در پایتخت/ راه اندازی 22 خط ویژه اتوبوس مدارس در تهران


به گفته وی؛ روی این اتوبوس ها برچسب مخصوص سرویس مدرسه نصب شده است و شهرداری مناطق 22 گانه شهر تهران نیز با توجه به موقعیت و تعداد مدارس و واحدهای آموزشی و میزان تقاضای سفر یک خط از خطوط تحت پوشش خود را به صورت ویژه در اختیار اتوبوس مدرسه قفرار داده اند.


مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری مناطق اقدام به اجرای خط کشی و نصب تابلوهای ایمنی در طول مسیر اتوبوس مدرسه و در مقابل واحدهای آموزشی منطقه تحت پوشش خود کرده اند، بیان کرد: همچنین هر کدام از مناطق 22 گانه شهر تهران اقدام به ایجاد ایستگاه ویژه ای برای اتوبوس مدرسه کرده اند و شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز برنامه سفر این اتوبوس ها را طراحی کرده است.


به گفته پیمان سنندجی؛ طبق برنامه ریزی های انجام شده این اتوبوس ها در سه نوبت صبح، ظهر و عصر در قالب سه نیم راه برای برای این سه زمان برای هر کدام از خطوط و در مجموع 18 نیم راه فعالیت می کنند. همچنین سر فاصله ورود اتوبوس مدرسه به داخل ایستگاه های ویژه نیز 15 دقیقه در نظر گرفته شده است.


وی یادآور شد: دانش آموزان می توانند با استفاده از کارت دانش آموزی از تخیف 50 درصدی در پرداخت کرایه سفر خود استفاده کنند. همچنین روی بدنه این اتوبوس ها نیز تبلیغات مربوط به اتوبوس مدرسه جهت مشخص شدن آن و فرهنگ سازی برای خانواده ها با هدف استفاده از حمل و نقل عمومی برای تردد فرزندان خود کرده ایم.

 


بنا بر این گزارش با توجه به اینکه در این خطوط از اتوبوس های شهری استفاده می شود، در نتیجه دانش اموزان دختر و پسر بدون هیچ مشکلی می توانند از این ناوگان استفاده کرده و حتی والدینی که تمایل دارند تا فرزندان خود را تا مدرسه همراهی کنند نیز می توانند سوار این اتوبوس ها شوند.

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار