ساماندهی وضعیت رودخانه زاینده رود و تامین آب مورد نیاز کشاورزان و باغداران حاشیه این رودخانه از جمله مسائلی است که به صورت مکرر در جلسات مجمع نمایندگان استان اصفهان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۶۵۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ 21 September 2018

به گزارش تابناک : فارغ از تأمین آب شرب اهالی اصفهان که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی با مشکل مواجه شده است، کشاورزان شرق و غرب اصفهان نیز با مشکلات بسیاری ناشی از خشکسالی روبرو هستند.

پرداخت خسارت نکشت به کشاورزان شرق و بازگشایی 10 روزه آب زاینده رود برای آبیاری باغات غرب درمانی کوتاه مدت برای دردهای ناشی از خشکسالی و نحوه مدیریت در حوضه آبریز زاینده رود بودند اما در جلسه اخیر مجمع نمایندگان استان اصفهان، استاندار از طرحی خبر داد که اجرای آن علاوه بر جاری شدن زاینده رود می‌تواند به کمک کشاورزان شرق نیز شتافت.

محسن مهرعلیزاده در توضیح این طرح چنین گفت: در استان مجاور کنترل‌های لازم از سوی وزارت نیرو صورت گرفته است و در استان اصفهان نیز سهمیه‌ها با توجه به سهم هر شهرستان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در مسیر رودخانه سهم‌آبه‌هایی وجود دارد که در طرح جدید به‌جای جاری کردن آب در رودخانه؛ به‌وسیله لوله‌گذاری میزان آب هر سهم انتقال می‌یابد، افزود: از ابتدای حوضه آبریز تا انتهای حوضه آبریز و تالاب گاوخونی 52 کیلومتر لوله‌گذاری پیش‌بینی شده است و نسبت به سهم هر شهرستان در مسیر رودخانه در سال‌هایی که محدودیت‌های آبی وجود دارد آب از طریق این لوله‌ها انتقال می‌یابد و همه شهرستان‌ها در هر سال به‌نسبت سهمی که از آب دارند به‌شکل حق‌آبه و سهم‌آبه از این مسیر برداشت خواهند کرد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در شهر اصفهان نیز لوله‌گذاری را داخل رودخانه خواهیم داشت و با ساماندهی رودخانه برای جلوگیری از جذب زیاد آب، شاهد جاری شدن آب در بستر زاینده‌رود خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: شرایطی فراهم خواهد شد که این حداقل آبی که در مسیر زاینده‌رود قرار می‌گیرد در سد آبشار جمع‌آوری گردد و در زمان نیاز، با گردش آب بتوانیم جریان آب را در زاینده‌رود برقرار کنیم.

استاندار اصفهان گفت: این سیستم برای حفظ روحیه و نشاط مردم، گردشگری و حفظ آثار تاریخی در شهرستان‌های مسیر رودخانه نیز اجرا خواهد شد.

وی با ابراز اینکه اعتبار این طرح از سوی استانداری تأمین می‌شود، اظهار داشت: طرح پیش‌بینی‌شده بالغ بر 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در مدت حدود یک سال اجرایی خواهد شد و شامل بخش‌های مختلف از قبیل 40 کیلومتر لوله‌گذاری خارج از شهر اصفهان، لوله‌گذاری‌های مربوط به شهر اصفهان، افزایش کیفیت پساب‌های تصفیه‌شده و جمع‌آوری و سیرکوله کردن و هدایت آب به کشاورزان شرق اصفهان و باتلاق گاوخونی است که حداکثر از ابتدای مهرماه عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

این طرح هرچند به معنی زنده کردن زاینده رود است اما از سوی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با مخالفت شدید روبرو شده است. حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی ضمن مخالفت صریح خود با طرح استاندار اصفهان اظهار داشت: شما برای اصفهان تصمیم می‌گیرید اما این سوال مطرح است که آیا فلاورجان، لنجان و مبارکه رودخانه نداشته باشند؟

وی افزود: اکنون باغات کانال ندارند و از کف زاینده رود آب می‌برند، تکلیف آنها چه می‌شود؟ همین پولی که الان به کشاورزان شرق داده شده فریاد مردم غرب را بالا برده است.

نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی که 10 هکتار زمین داشت هیچ آبی ندارد، الان رودخانه را هم به رویش ببندیم و بگوییم با لوله می‌خواهیم به اصفهان آب بدهیم؟ فلاورجان هم از این رودخانه هم سهم آبه و حق آبه دارد. چه دلیلی دارد در اصفهان در زاینده رود آب باشد و در فلاورجان نباشد. آب مال زاینده رود است و باید در زاینده رود باشد.

وی با بیان اینکه 500 هزار تومان خسارت را به کشاورزان غرب پرداخت نکردند، افزود: مردم این منطقه پول داده و سهم آبه خریدند که اسناد آن موجود است، اجازه نمی‌دهیم آب با لوله به اصفهان بیاید اما ما آب نداشته باشیم.

به گزارش تسنیم، نظر استاندار اصفهان پیرامون لوله کشی به زاینده رود سال‌هاست که به عنوان یک تئوری تکمیل نشده مطرح می‌شود اما با وجود مخالفت رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس پیرامون انتقال آب به بستر زاینده رود به این وسیله، حال باید منتظر ماند و دید چه تصمیم دیگری پیرامون وضعیت این رودخانه اتخاذ خواهد شد. زاینده رود سال‌هاست که درگیر خشکسالی است و از آن مهمترین زندگی کشاورزانی است که دسترنج آنها از کاشت محصولات وابسته به آن در حاشیه این رودخانه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار