‌گسترش فعالیت های هنری به ویژه در عرصه نمایش فیلم و تئاتر نیازمد ایجاد زیر ساخت‌ها و امکانات سخت افزاری حداقلی است؛ امکانی که اگر نباشد، رویشی را نباید انتظار داشت. وضعیت فارس در این زمینه و متناسب با جمعیت و توانمندی‌ها و استعدادهای هنری موجود و وجود علاقه‌مندانی فراوان، مناسب نیست.
کد خبر: ۶۵۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 17 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: طی سال های گذشته اقدامات انجام شده در حد تجویز مسکن‌هایی بود تا تب شدید هنر هفتم را بخواباند؛ اما این تن هنوز تب‌دارد و نیازمند درمانی اساسی است؛ درمانی که به حتم از توان امکان و اعتبارات دولتی خارج اما منوط به تصمیم گیری های درست و اقدامات بخردانه تصمیم سازان تمام متولیان عرصه فرهنگ و هنر است.

وقتی از مشکلات تئاتر و سینما، به عنوان هنرهایی پرمخاطب، سخن به میان می آید؛ کمبود تعداد و کفیت سالن‌های سینما و خصوصا تئاتر، نبود حمایت‌های مالی مناسب به ویژه در حوزه تئاتر، از جدی‌ترین مشکلات فعالان و علاقه مندان این بخش عنوان می شود.

طی سال های گذشته بیش از آنکه سالن سینما و تئاتر ایجاد کرده و به ظرفیت صندلی های این بخش افزوده باشیم، از تعداد آنها کاسته شده است؛ از سینما پرسیای شیراز که با سکته‌ای مغزی! به کما رفت و در همان حالت ماند تا سینما حافظ که تبدیل به توقفگاه اتومبیل‌ها شد.

به‌رغم ایجاد زیر ساخت‌های سینمایی در نقطه‌ای از کلانشهر شیراز، تا کنون به لزوم توزیع عادلانه این امکان کم یا حتی بی توجهی شده است؛ اگرچه شهرداری شیراز اخیرا عملیات اجرایی یک پردیس سینمایی را در جنوب شرقی این شهر آغاز کرد تا شاید باورمان بیاید علاقه مندان به تئاتر و سینما تنها محدود به یک نقطه از شهرها نیست.

اگرچه تمرکز فعالیت های این چنینی که بخش مهمی از آنها سهم بخش خصوصی است و کمترین میزان ارتباط را با بخش دولتی داشته و دارد، اما همین اندک حرکت ها هم تنها محدود به مرکز استان فارس بوده و شامل حال سایر شهرهای فارس نشده است.

گراش، آباده، جهرم، کازرون، فسا، داراب، استهبان از دیگر شهرهای بهره‌مند از سالن‌های نمایش فیلم در استان فارس است و ۸ مرکز سینمایی سیار نیز برای مناطق با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر وجود دارد.

باید در باورمان باشد که استان فارس به لحاظ تعداد شهرستان و شهر بزرگ در کشور رتبه اول را دارد با آنکه همچنان مدعی پایتختی فرهنگی ایران است اما در زمینه زیرساخت های فرهنگی و هنری جزو فقیرترین‌ها به شمار می رود.

بسیاری از بازیگران عرصه تئاتر نیز بر این باورند که سالن‌های نمایش موجود در استان فارس و حتی شیراز از استانداردها فاصله دارد؛ سالن‌هایی که به یاری بخش خصوصی، تعدادشان همچنان از عدد انگشت‌های هر دو دست تجاوز نمی‌کند!!

مهدی رنجبر، معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هرگاه سخن از فعالیت‌های سینما به میان می‌آید این فکر وجود دارد که ایران در این حوزه دچار ضعف است. درحالی که با ارزیابی و در نظر گرفتن تعداد سالن‌های سینما نسبت به جمعیت شهرها شرایط به گونه‌ای دیگر تعبیر می‌شود‌.

وی افزود: به طور مثال ایجاد سالن‌های نمایش فیلم در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و نبود جمعیت جوابگوی اقتصاد سینما ادامه فعالیت سالن‌ها را دچار مشکل می‌کند .

رنجبر ادامه داد: استان فارس پی از تهران همگام با استان خراسان رضوی در جایگاه دوم-سوم کشور در تعداد سالن‌های نمایش فیلم قرار دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۰ سالن نمایش فیلم در شیراز وجود دارد، گفت: ۱۲ سالن از ۲۰ سالن نوساز بوده و به عنوان مثال سالن نمایش فیلم شهر آفتاب در کشور بی‌رقیب است.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تایید وجود مشکلاتی در زمینه زیرساخت‌های سینمایی و نمایشی در استان، گفت: در سال‌های گذشته چندین سالن تئاتر غیر استاندارد ساخته شد اما کلنگ زنی‌ها در حوزه تئاتر به مراتب کمتر از سینما بود.

به گفته رنجبر، نبود امکانات کافی درحالی است که تا پیش از ماه محرم ۸ سالن تئاتر به طور همزمان و مداوم اجرا داشته‌اند. اجرای ۸ نمایش تئاتر به طور همزمان در یک تابستان در نوع خود یک بهار نمایشی است.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری بخش های مختلف طی یک-دو سال آینده ساختمان‌های تئاتر شهرستان‌های مهر، لامرد، فیروزآباد، استهبان و دیگر شهرها به بهره‌برداری برسد‌.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: از دیگر موانع فعالیت هنری در حوزه تئاتر وجود تعداد قابل توجه گروه‌های هنری بدون مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. حضور افراد در این گروه‌ها بعضا سبب ایجاد مشکلات و اتفاقات ناخوشایندی می شود که یاری مسئولین برای سر و سامان‌دهی به آن را می‌طلبد‌.

رنجبر در این باره نیز چنین عنوان کرد: به خانواده‌ها به جد هشدار می‌دهیم که برای فعالیت هنرجویان جوان و علاقه‌مند به سینما و تئاتر الزاما از گروه‌های ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند‌.

وی با بیان اینکه ۷۰ گروه ثبت شده در سطح استان فعالیت می‌کنند، افزود: فعالیت سایر گروه‌های نمایش را رد نمی‌کنیم اما مورد پذیرش، توافق و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند‌.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خاطرنشان کرد: برای فعالیت در گروه‌های مختلف حوزه نمایش الزاما پیش از آغاز به فعالیت از ‌درج تاریخ انقضا، مکان تمرین و تعداد اجرا اطمینان حاصل شود‌.

رنجبر با یادآوری این نکته که ورود بخش خصوصی در سال‌های گذشته با رشد بیشتری روبه‌رو بود، ابراز امیدواری کرد که با حضور صاحبان سرمایه و سرمایه‌گذاری در عرصه سینما و تئاتر شاهد بهبود اقدامات در این حوزه باشیم.

به گزارش ایسنا، مهاجرت هنرمندان و بازیگران سینما و تئاتر به مرکز تجمع حوزه هنری آن و به اصطلاح شهر ستاره‌ها تنها منحصر به ایران نیست و در سایر نقاط دنیا دیده می‌شود. امید می‌رود با تلاش مسئولان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مهاجرت هنرمندان نه برای بدی شرایط بلکه برای پیشرفت بیشتر باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار