حمیدرضا نیک جوان 28 ساله فیروزآبادی، نخستین فردی است که در شهرستان فیروزآباد به سراغ این نوع کشاورزی رفته است و اکنون صاحب گلخانه‌­ای 5 هزار متری است که فلفل دلمه­­‌های رنگارنگ آن به بازارهای کشور روسیه صادر می‌­شود. نیک به تسنیم گفت: به آینده خوش بینم و چشم‌­اندازی 5 ساله را روبه‌­روی خود دارم.
کد خبر: ۶۵۶۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ 17 September 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: شناخت و استفاده از وضعیت و قابلیت­‌های بومی و حضور بخش­‌های خرد در عرصه تولید اقتصادی به عنوان دو رکن اقتصاد مقاومتی در احداث گلخانه در استان فارس مورد توجه قرار گرفته است. استان فارس در سال­‌های اخیر با خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی روبه‌­روست که کشاورزی این استان را تحت تاثیر قرار داده است.

در پی ایجاد این وضعیت اقلیمی کشت­‌هایی که بالاترین بهره­‌وری و کمترین هدر رفت آب را دارند، مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. کشت گلخانه‌­ای به عنوان کشتی که بالاترین بازده را در استفاده از هر متر مکعب آب دارد، مورد تاکید سازمان جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌­های مربوطه قرار گرفته است.

حمیدرضا نیک جوان 28 ساله فیروزآبادی، نخستین فردی است که در شهرستان فیروزآباد به سراغ این نوع کشاورزی رفته است و اکنون صاحب گلخانه‌­ای 5 هزار متری است که فلفل دلمه­­‌های رنگارنگ آن به بازارهای کشور روسیه صادر می‌­شود. نیک  گفت: به آینده خوش بینم و چشم‌­اندازی 5 ساله را روبه‌­روی خود دارم.

کارآفرین فیروزآبادی که در رشته برق تحصیل کرده است، پس از تحصیل به دنبال تولید در عرصه کشاورزی رفته است و اکنون تجربه‌­ای پنج ساله در گلخانه­‌داری دارد که رهاورد راه او گلخانه‌­ 5هزار متری است که یک سال از احداث آن می‌گذرد. این تلاشگر اقتصادی با بیان اینکه برای کسب تجربه با گلخانه‌­ای هزار متری و با هزینه کاملا شخصی آغاز کردم، گفت: اکنون برای 5 نفر اشتغال ایجاد کرده‌­ام که در فصل­‌هایی از سال تا چند برابر افزایش می‌­یابد و این گلخانه نیم هکتاری قطعا در آینده اشتغال­زایی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

گلخانه آقای نیک با سرمایه‌­ای نزدیک به 1 میلیارد و 200 میلیون تومان احداث شده است که 900 میلیون تومان وام و 300 میلیون سرمایه شخصی اوست. نیک معتقد است اعطای وام­‌هایی با بهره بالا برای فعالان اقتصادی در این زمینه مناسب نیست و آغاز فعالیت در این زمینه برای جوانان حمایت­‌های بیشتر دستگاه‌هایی چون بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی را می­‌طلبد.

هر چند اسفندیاری رئیس بسیج سازندگی شهرستان فیروزآباد از اعطای یک میلیارد و 30 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی در سال گذشته در این شهرستان سخن می‌گوید و معتقد است در صورت وجود اعتبار از فعالان دریغ نخواهد شد، اما تسهیلات اعطایی از این رهگذر شاید بیشتر برای پروژه‌­هایی با سرمایه اولیه کمتر مناسب باشد.

رئیس بسیج سازندگی فیروزآباد از فعالیت بالای این شهرستان در عرصه اقتصاد مقاومتی خبر داد به طوری که بیشترین میزان دریافت تسهیلات را به خود اختصاص داده است. وی درباره میزان اعتبار امسال می‌گوید: تاکنون 40 میلیون تومان پرداخت شده و برای 45 میلیون تومان نیز پرونده تشکیل شده است.

نیک با اشاره به دریافت 15 میلیون تسهیلات از بسیج سازندگی، اذعان کرد: این میزان در برابر سرمایه اولیه مورد نیاز برای احداث گلخانه ناچیز است و مجبور بوده است از وام­‌هایی با بهره‌­های بالاتر نیز استفاده کند.

از دیگر مسائل و مشکلات پیش‌روی گلخانه­ آقای نیک به عنوان اولین گلخانه شهرستان فیروزآباد، تامین مواد اولیه و تهیه یا تولید نشا است که باید از شهرهایی چون اصفهان تهیه شود که با احتساب هزینه حمل و نقل سرمایه­‌بر خواهد بود. کارآفرین موفق فیروزآبادی هزینه تامین نشاء برای هر سالن را 12 میلیون تخمین می­‌زند و از دو برابر شدن هزینه‌­ها در 3 ماه اخیر گله­‌مند است.

هر چند شهروندان فیروزآبادی از خواص فلفل دلمه­‌های رنگی آگاهی لازم ندارند و محصولات این گلخانه تماما بسته­‌بندی و به خارج از کشور صادر می­‌شود و به این دلیل هزینه­‌های فروش نیز افزایش می­‌یابد اما نیک از درآمد اکنون گلخانه‌­اش ابراز رضایت می­‌کند و می‌­گوید برای بهبود درآمد به آینده خوشبین هستم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی معتقد است گلخانه صنعتی است که در صورتی که با قاعده درست و علمی احداث و بهره­‌برداری شود می‌­تواند اشتغال و درآمدی پایدار را به دنبال داشته باشد. وی از حمایت­‌های جهاد کشاورزی یاد می­‌کند که در عین حال می‌­توانست و می‌­بایست بسیار بیشتر از اکنون صورت گیرد.

نیک با اشاره به افزایش 3 برابری هزینه احداث گلخانه در چند ماه اخیر چنین می­‌گوید که نمی‌­تواند با اطمینان آغاز این فعالیت را به دیگران توصیه کند و علاقه‌مندان به این فعالیت کشاورزی نباید امید زود هنگام به کسب درآمد بالا داشته باشند. با این حال او از آمادگی خود برای راهنمایی و هدایت داوطلبانه علاقه‌مندان به آغاز کشت گلخانه‌­ای خبر داد.

کشت گلخانه به اذعان کارشناسان وزارت کشاورزی مناسب‌­ترین کشت برای وضعیت اقلیمی سال­‌های اخیر فارس است و می‌­تواند به پایداری کشاورزی استان بینجامد. هدایت سرمایه‌­های خصوصی و ارائه تسهیلات به این سمت ضمن ایجاد اشتغال، به ثبات بخش کشاورزی و تامین غذایی کشور بینجامد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار