اختصاصی تابناک یزد؛
نوحه خوانان یزدی همواره کوشیده اند تا با ارائه آثار شایسته و فاخر مذهبی نمایانگر تقدس عنوان "یزد، حسینیه ایران" باشند.
کد خبر: ۶۵۶۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 17 September 2018

به گزارش تابناک یزد؛ یزد با تمام جاذبه های معنوی خود در ایام محرم همه ساله میزبان سوگواران عظیمی از سراسر ایران اسلامی می باشد. یزدی ها با هیئت های سنتی سینه زنی خود میلیون ها چشم سوگوار را محو شکوه خود می کنند و اشعار غنی، پرمحتوا و البته جانسوز حسینی مادحین توام با عزاداری بی نظیر و بی بدیل یزدی ها در تکایا و حسینیه ها امروزه برندی بر سوگواری مردمان این شهر قلمداد می شود.

نوحه خوانی که یکی از مهمترین ارکان عزاداری سوگواران اباعبدالله الحسین علیه السلام در محرم الحرام یزد می باشد؛ امروزه در سراسر ایران مورد توجه قرار گرفته و توانسته است چشم های بسیاری را در غم سید الشباب اهل الجنه(ع) بارانی کند و رنگ و عطر ویژه ای به عزای حسینی در یزد بخشد.

اهمیت نوحه سرایی غنی در یزد به نحوی است که هرساله سبک مداحی ها و اشعار آنان مورد بررسی و تحلیل کارشناسان و البته مردم قرار گرفته و تا جایی پیش می رود که بعضی از ابیات به شهره عام و خاص تبدیل و زمزمه پیر و جوان می شود.

مادحین اهل بیت(ع) می کوشند تا با سبک های متنوع و اشعار ارزشمند اما بدیع و گوناگون نسبت به سال گذشته، راوی نیکی بر غم های صحرای کربلا و پیام آور رشادت های حضرت(ع) و یاران با وفای ایشان باشند.

بدیهی است که آسیب های فرهنگی و تهاجم های عمدی و سهوی پیرامون آن؛ مداحی فاخر را نیز نشانه رود و دارالعباده یزد که دیار عشاق اهل بیت(ع) و دار المادحین خوبان عالم است؛ از این تهاجم مستثنی نباشد.

متاسفانه در برخی از هیئت های شور که هرساله میزبان خیل انبوهی از جوانان عزادار می باشند؛ مشاهده شده است برخی از مداحان همگام با آهنگ ها و ملودی هایی که یادآور ترانه های خوانندگان مطرح می باشد؛ اقدام به عزاداری کرده و با جایگزینی اشعار حسینی در این ترانه ها موفق به جذب تعداد زیادی از جوانان پرشوری شده اند که دل در گرو پاسداشت نام حسین(ع) بسته و در این مجالس خالصانه بر سر و سینه خود می زنند و سوگواری می کنند.

مقام معظم رهبری در استفتائی که از ایشان پیرامون مداحی با سبک ترانه و موسیقی سوال شده است؛ بیان داشتند:

مداحی باید به صورت معمول و متعارف باشد. در مجالس مداحی از هر نوع کاری که شرعا حرام باشد؛ باید خود داری شود. اگر مجلس مداحی و عزاداری همراه با آهنگ های لهوی باشد یا به صورت غنا خوانده شود؛ برگزاری چنین مجلسی جایز نیست. شرکت در آن نیز جایز نمی باشد. آهنگ مدّاحان محترم نباید به آهنگ‏هاى مجالس لهو و فساد شباهت داشته باشد. هر آهنگ و صدایى که مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام مى‏باشد.

اگر مراد رهبری از آهنگ های غیرمجاز و حرام را موسیقی لهوی متناسب با مجالس لهو و معصیت عنوان کنیم؛ بی شک گوش دادن به مداحی که به سبک موسیقی حرام سبب غنا شود نیز حرام است. این مهم نه تنها در مداحی، بلکه در قرائت قرآن کریم؛ اذان و مرثیه نیز مطلقا حرام اعلام شده است.

هرچند همچنان شکوه و عظمت هیئت های اصیل مذهبی و خیل عزادارن و سینه زنان حسینی در یزد  پا بر جا و حاکم است اما باید باور کنیم که مداحی امروزه در این شهر مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته است که نه تنها در قاموس فرهنگ، اصالت و طریقت عزاداری های یزدی ها نمی گنجد بلکه در دین، شریعت و شئائر حسینی نیز جایگاهی ندارد؛ مداحی که در شان حسینیه ایران نبوده و تهدیدی برای برند ارزشمند حسینیه ایران بر دارالعباده یزد است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار