مراسم آئینی "چمری" و "آقا می رو" -ویژه ماه محرم- با حضور مسئولین و جمع کثیری از مردم محلی در روستای چقاکبود اسلام آباد غرب برگزارشد.
کد خبر: ۶۵۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ 17 September 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،جلیل بالایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان دراین رابطه اظهار کرد: شناسایی، ثبت و معرفی میراث ناملموس و معنوی مناطق مختلف استان یکی از رسالت های اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان است.

وی ادامه داد: در این راستا طی سال های گذشته نسبت به شناسایی برخی از آئین ها خصوصا آئین های مذهبی و ویژه ماه محرم استان اقدام و سه آئین را نیز به ثبت ملی رساندیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مراسم "چمری" به همراه مراسم "آقا می رو" را از جمله این آئین ها معرفی کرد و گفت: این مراسم آئینی از دیرباز در میان ایل کلهر و در منطقه غرب استان اجرا شده است.

وی تاکید کرد: به منظور معرفی بیشتر این مراسم، برای اولین در پنجمین روز از ماه محرم (شنبه، 24 شهریور) بصورت رسمی اقدام به برگزاری این آئین کهن در روستای چقاکبود اسلام آباد غرب کردیم.

بالایی بااشاره به استقبال بسیار گسترده مردم و مسئولین محلی از این مراسم، عنوان کرد: پس از اجرای مراسم چمری که با نوای سوزناک ساز و دهل انجام می گیرد، مراسم "آقا می رو" را اجرا کردیم.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان در مراسم "آقا می رو" چند نفر بصورت همصدا سروده های جانسوزی را در وصف واقعه کربلا می خوانند.

بالایی از تلاش برای احیاء رسوم و آئین های عزاداری هر منطقه استان خبرداد و گفت: در این راستا در سیزدهم ماه محرم برگزاری مراسم تعزیه روستای فش و در اربعین حسینی نیز مراسم مورلکی را در هرسین خواهیم داشت.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار