وزیر دفاع درباره ویژگی‌های این موشک گفته بود که، بینا قادر است اهداف مهمی از جمله پل‌ها، تانک‌ها، ادوات جنگی و مراکز فرماندهی دشمن را به دقت مورد اصابت قرار دهد.

نسخه اول موشک بینا

در فیلم هایی که از تست موشک بینا منتشر شد، مشخص شد که این موشک از جنگنده‌های سوخو -25 سپاه پاسدارن و همچنین سکوی پرتاب زمینی، شلیک شده است و این یعنی موشک بینا قابلیت اجرای ماموریت هوا به سطح و سطح به هوا را دارد.

تاکنون اطلاعات بیشتری درباره بُرد و یا وزن سرجنگی موشک بینا منتشر نشده است.

پس از انتشار خبر رونمایی از موشک بینا در سال 92، دیگر از این موشک خبری نبود تا مرداد ماه امسال که در مراسم رونمایی از 10 فروند جنگنده سوخو-22 ارتقا یافته سپاه، موشک بینا در کنار این جنگنده به نمایش درآمد.

دو موشک هدایت لیزری بینا در کنار جنگنده سوخو-22 سپاه

به تازگی اما تصاویری از مراسم تحویل دهی سوخو-22های سپاه منتشر شده است که نسل جدیدی از موشک‌های بینا به نام موشک بینا-2 را در کنار جنگنده سوخو 22 سپاه نشان می‌دهد.

نمایی از موشک هدایت لیزری بینا-2

بینا یک موشک هدایت لیزری است؛ هدایت لیزری موشک‌ها و بمب‌های هواپرتاب به دو صورت انجام ‌می‌شود. در یک روش روی جنگنده یک غلاف نشانه‌گذار لیزری نصب می‌شود که دارای دوربین و منتشر کننده لیزر است. خلبان با استفاده از دوربین تعبیه شده در غلاف نشانه‌گذار، تصویر هدف مورد نظر را در یافت می‌کند و پس از آن که هدف را انتخاب کرد، با انتشار یک پرتو لیزر، روی آن قفل می‌کند سپس جستجوگر لیزری که در دماغه موشک یا بمب قرار دارد بازتاب پرتو لیزر را دریافت کرده و به سمت هدف می‌رود تا به آن اصابت کند.

در روش دوم، جستجوگرهای پرتو لیزر در انتهای بدنه موشک قرار داشته و موشک  با دنبال کردن خط سیر پرتو لیزر منتشر شده از غلاف نشانه‌گذار، به سمت هدف می‌رود.

مزیت این روش نسبت به روش قبل در آن است که امکان اخلال در پرتوهای لیزری بازتابی به سوی موشک را کاهش می‌دهد و موشک با اطمینان بیشتری به هدف اصابت می‌کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با تجهیز جنگنده‌های سوخو-22 به غلاف نشان گذار لیزری قابلیت شلیک موشک‌های هدایت لیزری از این جنگنده را میسر ساخته است.

غلاف نشانه‌ گذار لیزری زیربال جنگنده سوخو-22 و موشک بینا

اما در کنار اضافه شدن این قابلیت به جنگنده‌های سوخو-22، نسل جدیدی از موشک‌ هدایت لیزری بینا با نام "بینا-2" هم نمایش داده شده است که تغییراتی نسبت به نسخه قبلی در بدنه و سرجنگی موشک دارد و شاید افزایش دقت و حتی افزایش برد را درپی داشته است.