مولایی گفت : نفوذ و حضور منطقه‌ای ایران همواره یکی از مولفه‌های اصلی صلح و امنیت منطقه بوده است.
کد خبر: ۶۵۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 14 September 2018

به گزارش تابناک : عبادالله مولایی سفیر کشورمان در  وین، با اشاره به سطح تعاملات اقتصادی - تجاری  ایران و اتریش اظهار کرد، اتریش از دیرباز یکی از شرکای اقتصادی و تجاری مهم ایران در اروپا بوده است، وی همچنین با بیان اینکه تعاملات گسترده در زمینه فرهنگی بین دو کشور وجود دارد،گفت، همکاری‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی یکی از برجسته‌ترین مختصات مناسبات ایران و اتریش را تشکیل می‌دهد. این دیپلمات ۵۵ ساله کشورمان که  از سال ۱۳۶۵ در وزارت خارجه فعالیت خود را آغاز و از سال گذشته نیز به عنوان سفیر کشورمان در وین مشغول به کار است در  مورد بحران  سوریه نیز   این طور پاسخ داد  که جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه را امنیت خود می‌داند و برخلاف کشور‌های حامی گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه به دعوت دولت مرکزی این کشور و در قالب مستشاری و برای کمک به مبارزه با خشن‌ترین گروه‌های تروریستی  در سوریه حضور دارد.

مولایی که  دکتری علوم سیاسی و کارشناس ارشد دیپلماسی و سازمان‌های بین المللی را در کارنامه علمی خود داشته و علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی با زبان‌های فرانسوی وآلمانی نیز آشنایی دارد در ادامه مصاحبه خود با خبرنگار ماهنامه وین تصریح کرد، حمله نظامی و جنگ عربستان و امارات و حامیان فرامنطقه‌ای آن‌ها با مردم مظلوم یمن یکی از تراژدی‌های تلخ تاریخ معاصر منطقه و جهان محسوب می‌شود.

در ادامه متن کامل مصاحبه آقای سفیر با ماهنامه وین را بخوانید.

 

حجم مبادلات تجاری ایران و اتریش در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۲۱ میلیون یورو بوده است

۱. جناب سفیر، شما از چه زمانی در اتریش حضور دارید و وین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابتدا مایلم از جنابعالی و مسئولین محترم مجله وین به خاطر فراهم ساختن این فرصت گفت‌وگو با مردم فرهیخته و ارجمند اتریش صمیمانه تشکر کنم. ماموریت من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری اتریش از اکتبر ۲۰۱۵ آغاز شده است. این مقطع که افتخار نمایندگی ایران و ایرانی‌ها را در اتریش برعهده دارم یکی از دوره‌های حائز اهمیت در تاریخ طولانی مناسبات دوستانه اتریشی‌ها و ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

وین از زیباترین و فرهنگی‌ترین پایتخت‌های اروپایی به شمار می‌آید که همزمان مهم‌ترین مرکز دیپلماسی مدرن را تشکیل داده و رویداد‌های دیپلماتیک اثر گذاری را شاهد بوده است. کنوانسیون‌ها، معاهدات و قرارداد‌های بین المللی تاریخی مهمی در وین (از کنگره ۱۸۱۵ وین ۱۸۱۴، کنواسیون‌های ۱۹۶۲ حقوق دیپلماتیک و کنسولی وین تا برجام و یا توافقنامه ۲۰۱۵ وین نقش برجسته‌ای در تاریخ دیپلماسی بین المللی برعهده داشته اند. این ویژگی‌ها و مختصات شاخص به وینی‌ها و اتریشی‌ها جایگاه و منزلت قابل احترامی در جهان بخشیده است.

۲. روابط تجاری اتریش و جمهوری اسلامی ایران چگونه و در چه ابعادی می‌باشد؟

اتریش از دیرباز یکی از شرکای اقتصادی و تجاری مهم ایران در اروپا بوده است. در دوره پس از برجام و با ترسیم چشم انداز جدیدی در افق مناسبات ایران و اتریش، گام‌های بلندی در عرصه همکاری‌های اقتصادی دو کشور نیز برداشته شد. احیای کمیسیون مشترک اقتصادی، ترسیم نقشه راه همکاری‌های اقتصادی و تشکیل کارگروه‌های فنی متعدد برای پیشبرد این همکاری‌ها از جمله این گام‌ها به شمار می آید  که زمینه را برای توسعه و تعمیق همکاری‌های اقتصادی دو کشور در همه زمینه‌ها فراهم آورده است.

در این دوره اسناد و تفاهمنامه‌های متعددی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دو کشور امضاء شده و تعاملات و ارتباطات خوبی شکل گرفته است که چارچوب و زیرساخت‌های لازم برای همکاری فیمابین را به نحو مطلوبی فراهم ساخته است. قرارداد‌هایی نیز در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی، صنعتی، فناوری، حمل و نقل، گردشگری، بهداشت و بیمارستان سازی و مانند آن نیز به امضاء رسیده است که در مراحل مختلف اجرایی قرار دارند.

در همین راستا، خوشبختانه مبادلات بازرگانی بین ایران و اتریش در سال ۲۰۱۷ از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. بر اساس آمار مرکز آمار اتریش، حجم مبادلات تجاری ایران و اتریش در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۲۱ میلیون یورو بوده است. از این میزان، واردات اتریش از ایران با رشدی معادل ۵ / ۱۸  درصد ۱۱۹ میلیون و ۳۴۲ هزار یورو بوده و صادرات اتریش به ایران نیز با رشد  ۲ / ۹ درصدی   ۳۰۱ میلیون و ۷۳۴ هزار یورو رسیده است. با این همه، دو کشور از ظرفیت‌ها و امکانات به مراتب بیش تری برای همکاری‌های اقتصادی برخوردارند که می‌تواند به افزایش حجم مبادلات در سال‌های آینده منجر شود.

 

برگزاری نمایشگاه اسناد تاریخی یکصد و شصتمین سال روابط دیپلماتیک دو کشور، از جمله اقدامات  مهم فرهنگی است

۳. آیا تبادلات گسترده‌ای در زمینه‌های فرهنگی و علمی نیز وجود دارد؟

تعاملات، ارتباطات و همکاری‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی یکی از برجسته‌ترین مختصات مناسبات ایران و اتریش را تشکیل می‌دهد. پیشینه کهن آشنایی مردمان دو کشور با میراث تاریحی، فرهنگی و ادبی و هنری یکدیگر و تعاملات ادبی، هنری (شعر، سینما و تئاتر و موسیقی) و همکاری‌های دانشگاهی،   پژوهشی، کتابخانه ای، موزه ای، ورزشی و مانند آن از جمله شاخص‌ترین حوزه‌های روابط فرهنگی بین ایران و اتریش به شمار می‌آیند.  حضور صد‌ها پزشک، استاد دانشگاه، دانشجو، فعال اقتصادی و چهره‌های فرهنگی و هنری ایرانی در  اتریش نیز در تعمیق مفاهمه و فهم مشترک و احترام متقابل دو ملت بزرگ ایران و اتریش تأثیرگذار بوده است.  

در سال‌های اخیر در زمینه همکاری‌های دانشگاهی نیز گام‌های بلندی برداشته شده است. یکی از کارگروه‌های فعال نقشه راه روابط ایران و اتریش، کارگروه همکاری‌های علمی و  دانشگاهی می‌باشد. در چارچوب این کارگروه تاکنون دو نشست مهم به ترتیب در تهران (ژانویه ۲۰۱۷) و وین (ژانویه ۲۰۱۸) برگزار گردیده است. در دومین نشست مشترک همکای‌های علمی و دانشگاهی ایران و اتریش که در وین برگزار شد، کمیته‌ای تحت عنوان Impulse Iran – Austria  به ریاست مشترک جناب آقای دکتر فیشر رئیس جمهور سابق اتریش و قائم مقام وزیر علوم، فناوری و تحقیقات تشکیل و ۱۷ طرح علمی و پژوهشی مشترک بین مراکز علمی و دانشگاهی دو کشور به تصویب رسید.

امضای یادداشت تفاهم‌های متعدد همکاری میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ایران و اتریش نشان دهنده عزم و اراده طرفین برای ارتقاء و گسترش همکاری‌های علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی دو کشور می‌باشد. آغاز ارائه واحد‌های درسی ایرانشناسی، تاریخ و زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه وین، برگزاری همایش دیالوگ فلسفی بین ایران و اتریش و برگزاری نمایشگاه اسناد تاریخی یکصد و شصتمین سال روابط دیپلماتیک دو کشور از جمله اقدامات فرهنگی مهم دیگر در روابط دو کشور طی سال جاری بوده اند.

۴. اتریش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد. نظر شما در این زمینه چیست؟

اتریش از دیرباز از قدرت‌های مهم سیاست، اقتصاد و فرهنگ قاره اروپا بوده و امروز نیز به عنوان عضو موثر اتحادیه اروپا از نقش برجسته‌ای در این نهاد فراملی اروپایی برخوردار است. از سوی دیگر اتریش در سال‌های اخیر به عنوان کنشگر و بازیگر معتبر سیاست خارجی حضور فعالی در سیاست اروپایی و بین المللی داشته است. این جایگاه اروپایی و موقعیت بین المللی اتریش را از امکانات قابل توجهی در مدیریت دوره‌ای اتحادیه اروپا در یکی از چالش برانگیزترین مقاطع تاریخ برخوردار ساخته است. به نظرم اتریش در این دوره که صلح  و  امنیت جهانی با چالش‌ها و بحران‌های متعددی مواجه است  می‌تواند نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا نماید.

 

نفوذ و حضور منطقه‌ای ایران همواره یکی از مولفه‌های اصلی صلح و امنیت منطقه بوده است

۵. کشور شما با ۸۰ میلیون جمعیت بزرگترین دارنده ذخایز گاز وچهارمین دارنده ذخایر نفت در جهان است. آیا این موضوع برگ برنده‌ای در مذاکرات بین المللی محسوب می‌شود؟

ایران و ایرانیان با تاریخ و تمدن کهن از امکانات و امتیازات فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و اقتصادی فراوانی برخوردار بوده و ایران یکی از بین المللی‌ترین کشور‌های جهان به حساب می‌آید. کشور ما از حیث منابع طبیعی از جمله انرژی به ویژه نفت و گاز نیز کشوری غنی و ثروتمند محسوب می‌گردد. بدیهی است برخورداری از منابع غنی انرژی امتیاز مهمی در سطح بین المللی محسوب می‌شود. ایران در این زمینه هم یکی از کنشگران اصلی بازار و اقتصاد انرژی جهان را تشکیل می‌دهد.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی معاصر به شمار می‌آید و انرژی نقش مهمی  را در توسعه و تعاملات اقتصادی منطقه‌ای و بین المللی کشور ما دارد،  این امکان و ظرفیت، چشم انداز روشنی برای همکاری با کشور‌های اروپایی نیز فراهم آورده است که نیازمند تنوع در منابع تامین انرژی خود هستند.

۶. همواره کشور شما متهم می‌شود که در مناقشات دخالت کرده، به ارسال سلاح می‌پردازد و از  گروه هایی مانند حماس حمایت می‌کند. شما نسبت به این موارد چه  نظری  دارید؟

ایران به عنوان یکی از کهن‌ترین تمدن‌ها و کشور‌های جهان از حضور و اعتبار و قدرت فرهنگی و معنایی و معنوی غیرقابل انکاری در مناطق پیرامونی خود برخوردار است. از این حیث، نفوذ و حضور منطقه‌ای ایران همواره یکی از مولفه‌های اصلی صلح، ثبات و امنیت منطقه بوده است. چنانچه رسانه‌های معتبر و بی طرف اروپایی و بین المللی به چالش‌های منطقه ما از منظری متمایز و بی طرفانه بنگرند، بی تردید به این نتیجه خواهند رسید که رویکرد‌های یک بعدی و برخی تصویر‌های کلیشه‌ای رایج درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران هیچ انطباقی با واقعیت‌ها ندارد.

ایران در طول تاریخ طولانی خود همواره حامی ستم دیدگان منطقه و جهان بوده است. جای تاسف است که بجای تقدیر از ایران به دلیل حمایت سیاسی و معنوی از مردم مظلوم فلسطین و نمایندگان آنان که در یک فرایند انتخابات آزاد و دموکراتیک انتخاب شده اند، از ادبیات رژیم نامشروعی در این زمینه استفاده می‌شود که به هیچ هنجار انسانی و بین المللی پایبند نبوده و سرزمین فلسطینی‌ها را به ناحق اشغال نموده و از هیچ ظلم و جنایتی در حق آنان دریغ نورزیده است.

جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه را امنیت خود می‌داند

۷. رییس جمهور روحانی اخیرا از وین دیدار کرد. دستاورد‌های سفر او چه بود؟

سفر آقای دکتر روحانی رئیس جمهور ایران به اتریش در پاسخ به سفر آقای دکتر فیشر رئیس جمهور سابق به تهران و به دعوت آقای دکتر فان در بلن رئیس جمهور اتریش انجام شد. این سفر در مقطعی با اهمیت انجام شد. از یک سو اتریش ریاست شورای اتحادیه اروپا را عهده دار شده بود و دکتر روحانی اولین مقام خارجی بود که در این دوره به اتریش سفر کرد. نکته مهم دیگر اینکه در سالگرد امضای برجام در وین این سفر انجام شد. ضمن آنکه امسال یکصد و شصتمین سالگرد تأسیس مناسبات دیپلماتیک بین ایران و اتریش بود و به همین مناسبت در حاشیه این سفر نمایشگاه و همایش اسناد تاریخ روابط دو کشور نیز در وین با حضور وزرای امور خارجه دو کشور افتتاح و برگزار شد. در دیدار آقای دکتر روحانی با آقای دکتر فان در بلن رئیس جمهور و آقای سباسیتن کورتس صدراعظم رایزنی‌ها و گفت‌وگو‌های بسیار سودمند و سازنده‌ای در زمینه موضوعات و مسائل دوجانبه، منطقه و بین المللی انجام شد. اسناد مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی امضا شد. رایزنی تجار و بازرگانان و فعالان بخش خصوصی دو کشور در محل اتاق بازرگانی اتریش با حضور روسای جمهور دو کشور نیز از دیگر رویداد‌ها و دستآورد‌های مهم این سفر بود.

۸. در مورد جنگ سوریه،کشور شما از دولت حاکم در این کشور حمایت می‌کند.  آیا اکنون زمان آن فرا نرسیده تا این جنگ خونین خاتمه یابد؟

جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه را امنیت خود می‌داند و برخلاف کشور‌های حامی گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه به دعوت دولت مرکزی این کشور و در قالب مستشاری و برای کمک به مبارزه با خشن‌ترین گروه‌های تروریستی که امنیت منطقه و جهان از جمله اروپا را با مخاطره مواجه ساخته بودند در سوریه حضور دارد. واقعیت این است که ایران همواره و از ابتدای بحران سوریه از راه حل‌های صلح آمیز و گفتگو‌های سوری- سوری و تعیین سرنوشت این کشور از سوی مردم آن حمایت نموده است.

از ارائه طرح‌های صلح به سازمان ملل و جامعه بین الملل برای حل و فصل بحران سوریه تا ابتکار سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه یا روند آستانه جهت خاتمه بخشیدن به این جنگ خانمان سوز مثال‌های بارز نقش صلح آمیز ایران در این زمینه بوده اند. خوشبختانه در چارچوب روند آستانه نشست‌های موثر و متعددی در سطوح مختلف برای یافتن راه حلی برای کاهش آلام مردم سوریه و پایان دادن به سال‌ها جنگ، کشتار، آوارگی و ویرانی در این کشور برگزار شده و تاکنون دستآورد‌های خوبی هم در پی داشته است. از این رو نقش جمهوری اسلامی ایران به حمایت از مردم سوریه در مبارزه با تروریسم و حفظ وحدت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور معطوف بوده است.

 

حمله نظامی و جنگ عربستان  علیه مردم مظلوم یمن یکی از تراژدی‌های تلخ تاریخ معاصر است

۹. همکار شما، سفیر امارات عربی متحده در مصاحبه با ما از این موضوع انتقاد کرد که ایران در جنگ یمن از شورشیان حوثی حمایت کرده و از این رو جنگ در این کشور را شعله ور می‌کند.نظر شما در این مورد چیست؟

حمله نظامی و جنگ عربستان و امارات و حامیان فرامنطقه‌ای آن‌ها با مردم مظلوم یمن یکی از تراژدی‌های تلخ تاریخ معاصر منطقه و جهان محسوب می‌شود. این کشور‌ها به موازات حمایت همه جانبه از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، جنگی نابرابر و غیر انسانی را علیه مردم یمن به راه انداختند. حملات روزانه و  مکرر به مردم بی گناه و بی دفاع یمن و بمباران‌های بی وقفه مراسم‌های عروسی، مدارس و زنان و کودکان خردسال یمنی که جنایت‌های آشکار علیه بشریت محسوب می‌شوند، وجدان هر انسان آزاده‌ای را معذب می‌کند. این کشور‌ها که اقدامات خشونت آمیز و جاه طلبی‌های منطقه‌ای آن‌ها به مظهر نسل کشی، ترور، جنایت و ویرانی تبدیل شده است، با فرافکنی دروغین، ایران را که تنها به حمایت معنوی و اخلاقی و سیاسی از مردم بی پناه یمن پرداخته است، متهم می‌نمایند.

جای بسی تاسف است که رسانه‌های اروپایی که با واقعیت منطقه و یمن آشناتر هستند بجای توجه به تصویر واقعی این جنگ نابرابر و غیر انسانی در همراهی با جنگ طلبان آشکارترین نماد نقض حقوق بشر را در این کشور نادیده انگاشته و بدین سان بطور غیر مستقیم به ادامه این فجایع انسانی کمک می‌نمایند. دوران حمله نظامی و تلقی دیگر کشور‌ها به عنوان حیات خلوت مدت‌های مدیدی است که سپری شده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است موضوع یمن راهکار نظامی نداشته و باید از طریق گفتگو‌های سیاسی یمنی – یمنی حل و فصل شود. ایران رایزنی‌هایی را با طرف‌های مختلف از جمله اروپا درباره یمن انجام داده و امیدوار است مفری برای پایان دادن به کشتار و محاصره مردم بی دفاع این کشور و امداد رسانی و ارائه کمک‌های انسانی به آنان و جلوگیری از فجایع انسانی بیشتر در یمن پیدا شود.

 

۱۰.آیا شما وین را به عنوان صحنه دیپلماسی بین المللی در نظر می‌گیرید و اتریش باید کماکان نفش میانجی خود را ادامه دهد؟

اتریش و پایتخت آن وین از دیرباز یکی از مراکز و کانون‌های اصلی دیپلماسی بین المللی بوده است. نقش اروپایی و جهانی اتریش، سنت میانجیگری و سیاست‌های بی طرفی کشور شما نیز  در شکل دهی و تداوم این اهمیت و موقعیت موثر بوده است. میزبانی موفق برجام آخرین مثال بارز نقش مثبت اتریش در دیپلماسی بین المللی به شمار می‌آید. در دورانی که دیپلماسی بین المللی با بحران اعتبار مواجه است و برخی بازیگران بین المللی با نامتمدنانه‌ترین شیوه از منطق هابزی در نظام بین الملل پیروی می‌کنند جهان امروز به این نقش وین بیش از هر زمانی نیاز دارد.

 

آمریکا از جمهوری اسلامی ایران  به دلیل انقلاب اسلامی  کینه  دارد

۱۱. رییس جمهور ترامپ تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به شدت تشدید کرد و این موضوع واکنش‌های سنگین روسای جمهور هر دو کشور را در پی داشت.  حتی از مادر تمامی جنگ‌ها نیز سخن به میان آمد. آیا این یک جنگ لفظی است؟

آقای ترامپ مظهر دوره‌ای خاص در حیات سیاسی و سیاست خارجی معاصر آمریکاست. وی تنها با ایران مشکل ندارد بلکه به رویارویی با همه جهان برخاسته است. وی نماد ناسیونالیسم پرخاشگر، افراط گرایی، گسست از معیارها، اصول و هنجار‌های بین المللی برای بازسازی موقعیت این کشور در دوره کاهش نسبی قدرت آمریکا  در برابر رقبای نوظهور به شمار می‌آید. تهدید‌های روزمره و برخورد‌های نامتعارف و غیرمتمدنانه با جامعه بین المللی، اهانت به استقلال و اعتبار و هویت همه کشور‌ها و نهاد‌های جهانی از جمله رفتارهای منحصر به فرد وی محسوب می شود. البته این برخورد بیش از آن که نشانه قدرت یک کشور باشد حاکی از  ضعف و بحران ساختاری آن است .

آمریکا  همچنان کینه جمهوری اسلامی ایران را به دلیل انقلاب اسلامی که پایان بخش حاکمیت دیکتاتور دست نشانده و متحد این کشور بود را دارد، در دوره آقای ترامپ که جنگ طلب‌ترین چهره‌های سیاسی و امنیتی ضد ایرانی او را احاطه کرده اند، به انتقام جویی از ملت بزرگ ایران پرداخته است. روشن است که بخشی از سیاست ضد ایرانی ترامپ در واشنگتن طراحی نمی‌شود. ملت ما هراسی از این تهدید‌ها و فشار‌ها و تحمیل تحریم‌های غیر انسانی و غیر اخلاقی ندارد و معتقد است آزموده را آزمودن خطاست. تاریخ معاصر گویای این واقعیت است که مردم ایران مردمی صلح طلب بوده و هرگز به هیچ کشوری حمله نظامی نداشته اند، اما در برابر بیگانه به دفاع حماسی از خود پرداخته اند و تجربه جنگ تحمیلی صدام علیه ایران که از حمایت بسیاری به ویژه آمریکا نیز برخوردار بود مثال بارزی در این زمینه محسوب می‌شود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد تجربه تلخ سیاست‌های نظامی و تهاجم آمریکا به افغانستان و عراق که به پایان رویای نظام تک قطبی به رهبری آمریکا و بحران تاریخی جایگاه بین المللی این کشور انجامید می‌تواند مدت‌ها برای این کشور و زمامداران آن درس آموز و عبرت آموز باشد.

اگر کمک و حمایت ایران نبود امروز شاهد تشکیل دولت تروریست‌ها در عراق بودیم

۱۲. ایران در رسانه‌های غربی عمدتا به عنوان خطرناک و پرخاشگر و به نوعی قدرتی تاریک توصیف می‌شود.   آیا شما این موضوع را به عنوان یک پیش قضاوت رسانه‌ای و درواقع نوعی از اطلاع رسانی یکجانبه در نظر می‌گیرید؟

کشور ما به دلیل هویت طلبی، مخالفت با سلطه و استقلال خواهی، قربانی تصویرسازی ناعادلانه، نادرست و یک سویه بوده است که می‌توان از آن با عنوان ایران هراسی سخن گفت. حال آن که نگاهی به تاریخ ایران و منطقه و جهان نشان می‌دهد که صلح طلبی، عدالت خواهی، نوع دوستی و همزیستی احترام آمیز از مشخصه‌های دیرین سیاست بین المللی کشور ما بوده است. آمریکا در دهه‌های گذشته تلاش وافری انجام داد تا با امنیتی سازی چهره بین المللی ایران، کشور ما را به عنوان تهدید صلح و امنیت جهانی معرفی نماید. برجام این تلاش را با شکست مواجه ساخت. دولت آقای ترامپ که منزوی‌ترین و یاغی‌ترین دولت جهان امروز به حساب می‌آید تلاش دارد تا مجددا چهره درخشان مردم ایران را در نظام بین الملل خدشه دار سازد. اما ایران از مقبولیت و مشروعیت اخلاقی و حمایت جهانی در این زمینه برخوردار است.       

برخی تصویر‌های نادرست و برداشت‌های ذهنی منفی و کلیشه‌ای ترجمان واقعیت‌های ایران نیست. این مفاهیم و تصویر‌ها مظهر عدم شناخت، فقدان حسن نیت، پیش داوری‌های جانبدارانه و سوء تفاهم و سوء برداشت‌های عامدانه  هستند. برای آشنایی بیشتر با میزان فاصله این تصویر‌ها با واقعیت‌های ایران، پیشنهاد می‌نمایم جهت تهیه مجموعه گزارش‌های رسانه‌ای به ایران سفر کنید و مشاهدات خود را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید.  

۱۳. روابط ایران و عراق در حال حاضر چگونه است؟

ایران و عراق دو کشور همسایه با اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی فراوان  محسوب می شوند . تعاملات سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و دانشگاهی بسیار متنوع و قابل توجه در روابط دو کشور وجود دارد. مرز ایران و عراق یکی از طولانی‌ترین مرز‌ها در منطقه است و تمام مناطق مرزی بین دو کشور در مبادلات اقتصادی فعال هستند. در بعد مناسبات اقتصادی با عراق، ایران بعد از چین در رتبه دوم قرار دارد.   در حال حاضر حجم معاملات بازرگانی بین دو کشور ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار در سال است و اگر موضوع فروش برق، گاز و همچنین موضوع سفر‌های زائران را نیز در نظر بگیریم، می‌توان گفت حجم مبادلات بین ایران و عراق ۱۲ میلیارد دلار است. هدف‌گذاری ما این است که مناسبات اقتصادی و تجاری خود را در یک برنامه پنج ساله به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهیم. امروزه چهار هزار دانشجوی عراقی به صورت رسمی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند. هر ساله بین دو کشور شش میلیون نفر رفت و آمد می‌کنند.

 در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت رسمی عراق برای حمایت و کمک به مبارزه با تروریسم در کنار دوستان عراقی قرار گرفته و به یاری مردم این کشور شتافت . اگر کمک و حمایت ایران نبود امروز شاهد تشکیل دولت تروریست‌ها در عراق بودیم.

تداوم اعتبار برجام با توانمندی، استقلال سیاسی و اعتبار جهانی اروپا گره خورده است

۱۴.در مورد توافق هسته‌ای کشور شما  در دنیا بحث زیاد است / آمریکا خروج خود را از توافق اعلام کرد و کشور‌های دیگر مانند اتحادیه اروپا، چین و روسیه کماکان خواستار ادامه آن هستند. آیا این توافق هنوز قابل نجات است؟

برجام یا توافق وین دستاورد درخشان دیپلماسی بین المللی محسوب می‌شود. اروپا در این دستاورد نقش برجسته‌ای برعهده داشت. از این رو برجام یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نبود بلکه یک توافق بین المللی بود که پس از سال‌ها مذاکره و گفت‌وگو حاصل و با پشتوانه قطعنامه ۲۲۳۱ اجرایی شده است. آمریکا همانند سایر اقدامات غیر قانونی خود در جامعه جهانی، بطور یکجانبه و غیرقانونی از این توافق خارج شد. ایران، اما بر اساس ۱۱ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی بطور کامل متعهد به تعهداتش بوده است. جمهوری اسلامی ایران اینک با برخورداری از مقبولیت و مشروعیت اخلاقی، حقوقی و بین المللی از حمایت و اجماع جهانی مطلوبی در این زمینه برخوردار است.

اروپا و روسیه و چین به عنوان طرف‌های توافق تلاش دارند زمینه تداوم این توافق بین المللی را بدون آمریکا فراهم سازند. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو آن بتوانند تعهدات خود را در برجام انجام دهند، موجبات رضایت‌مندی و تامین منافع ایران از برجام را فراهم کنند و تضمین‌های لازم را برای جبران آثار منفی خروج آمریکا از برجام به ایران ارائه نمایند؛ بنابراین تردیدی نیست که تداوم اعتبار برجام با توانمندی، استقلال سیاسی، هویت بین المللی و اعتبار جهانی اروپا گره خورده است.

 

۱۵.آرزوی  شما به عنوان سفیر ایران  برای آینده چیست؟ 

مناسبات ایران و اتریش تاریخ درخشان و خاطره انگیزی دارد. یکی از ویژگی‌های بارز این  این مناسبات تاریخی، سنت دیالوگ بین ایرانی‌ها و اتریشی‌ها بوده که همواره زمینه را برای درک و احترام متقابل و پیش برد منافع مشترک فراهم آورده است. من و همکارانم در سفارت جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تلاش بی وقفه‌ای را برای تداوم این سنت انجام دادیم. در حال حاضر افزون بر دیالوگ بین دینی ایران و اتریش که در سال جاری بیست و پنجمین سالگرد آن را گرامی داشتیم، زمینه‌های مساعدی برای دیالوگ‌های فرهنگی، دانشگاهی، دیپلماتیک، اقتصادی، پارلمانی و مانند آن فراهم شده است. این گفت‌وگو‌ها می‌تواند زمینه پیش داوری‌های نادرست را از میان برده و به تعمیق شناخت و آگاهی دو ملت بزرگ ایران و اتریش بیانجامد و موجبات استحکام روابط تاریخی دو کشور را فراهم سازد.

امیدوارم این سنت به همه حوزه‌های مهم تعاملات ایرانی‌ها و اتریشی‌ها از جمله عرصه رسانه‌ای نیز تعمیم یابد و نسل جدید هم بتواند نقش و سهم شایسته‌ای در این مسیر برعهده گرفته و چشم انداز روشنی در افق تاریخ روابط دوستانه ایران و اتریش ترسیم نمایند. بدیهی است روابط ایران و اتریش با این مختصات آثار مثبت و الهام بخشی بر مناسبات منطقه‌ای و بین المللی نیز داشته و به سهم خود به صلح، امنیت، عدالت و رفاه همه مردمان جهان مدد می‌رساند.

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار