مرمت بناهای تاریخی پایتخت معماری اصفهان از سوی سازمان هایی که مالکیت این مجموعه های هویتی را برعهده دارند، یکی از خواسته های حامیات میراث فرهنگی و شهروندان بوده است و اکنون بنیاد مستضعفان در نظر دارد تا در راستای راهبرد حفظ و حراست از ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی بنای تاریخی« دایره اسقفی» عباس آباد اصفهان را مرمت می‌کند.
کد خبر: ۶۵۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹ 12 September 2018

به گزارش تابناک : از قدیم الایام تا کنون محله عباس آباد در میان شهروندان اصفهانی به عنوان یکی از محله های اعیان نشین معروف بوده است. قیمت بالای املاک واقع در این خیابان تاریخی به نسبت سایر محله های این شهر قیمت های به مراتب بالاتری را دارد.


اما ساکنان این محله بر این باورند که شهرت این محله در پایتخت معماری اصفهان نه به خاطر گران بودن قیمت املاک آن بلکه به دلیل اصالت قدیمی ساکنان آنجاست.


اصفهانی ها می گویند که در این محله می توان نام هایی از خاندان های قدیمی کازرونی ، محتشمی ، صدر و مرندی ها را در میان ساکنان محله عباس آباد همچنان دبد.

 

دایره اسقفی عباس آباد اصفهان جان می گیرد


تاریخ نویسان بر این باورند که محله عباس آباد در واقع بخشی از یک محله قدیمی و البته بزرگتری به نام محله لبنان بوده است؛ محله ای قدیمی که قدمت آن به زمان شاه عباس صفوی برمی گردد، زمانی که اصفهان به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد.


بعد از گذشت 700 سال یا بیشتر بیشتر بناهای تاریخی این محله از بین رفته است اما آنهایی که باقی مانده نیاز به مرمت و بازسازی دارد.


یکی از این بناهای تاریخی دایره اسقفی عباس آباد اصفهان است که اکنون بنیاد مستضعفان در نظر دارد آن را مرمت کند.


بر این مبنا اداره کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان اصفهان قصد دارد با هدف حفظ و حراست از چند بناهای تاریخی بنای تاریخی دایره اسقفی(عباس آباد اصفهان) با مساحت تقریبی 2800 مترمربع و زیر بنای 1024 متر مربع را طی فراخوان متخصصان دارای رتبه در حوزه مرمت آثار و بنا های تاریخی و مورد تایید سازمان میراث فرهنگی ، مرمت و بهسازی کند.

 

دایره اسقفی عباس آباد اصفهان جان می گیرد


محمدرضا مومن آبادی، مدیر کل اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان در استان اصفهان در این باره عنوان کرده است: این بازسازی پس از اخذ مجوز های قانونی لازم و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد وبر اساس برآورد اولیه کارشناسان مدت بازسازی بنای مذکور از زمان عقد قرارداد با پیمانکار ، مرمت این بنای تاریخی حدود یک سال طول خواهد کشید.


از قرار معلوم برای مرمت این بنا بودجه 15 میلیارد ریالی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر حفظ و حراست از ابنیه تاریخی از راهبرد ها و رسالت های ذاتی سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان است و پیش از این نیز بازسازی ملک ابن سینا در خیابان ابن سینای اصفهان با هزینه حدود 5 میلیارد ریال و با مشارکت دبیرخانه ادیان در دستور کار قرار گرفته است.

 
 
 
منبع : تیترشهر 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار