بافق يكي از شهرهاي برتر حوزه گردشگري استان يزد و كشورمان در سال‌هاي اخير است كه اين روزها موضوع نخاله‌هاي ساختماني آن در حال تبديل شدن به يك نگراني بزرگ است.
کد خبر: ۶۵۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ 09 September 2018

 مسئولان شهرستان معدن‌خيز بافق چند سالي است كه با اقدامات شايسته و موفق خود اين منطقه گرم و كويري را در كانون توجه مسافران و گردشگران داخلي و خارجي قرار داده‌اند.

درخشش در حوزه مدیریت گردشگری، تعریف و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و تفریحی، رضایت‌مندی گردشگران، ارتقای خدمت‌رسانی به مهمانان نوروزی، کیفیت اطلاع‌رسانی و ایجاد و توسعه تاسیسات گردشگری از مهم‌ترین مولفه‌های انتخاب بافق به عنوان يكي از شهرهای برتر گردشگری ایران در سال‌هاي اخير بوده است.

با اين وجود دپوي نامنظم و نامناسب نخاله‌هاي ساختماني در برخي از مناطق حاشيه‌‌اي و راه‌هاي دسترسي به اين شهر زيباي كويري، چهره‌ي اين خطه را خدشه‌دار و گاهاً نيز نازيبا كرده است.

هر چند اين موضوع مبتلا به بسياري از شهرهاي استان به صورت‌هاي مختلف است ولي مديران بسياري از شهرها نيز اين موضوع را با ايجاد مكان‌هاي خاص تخليه نخاله‌هاي ساختماني و مديريت مناسب قبل از تبديل به مشكل، مرتفع كرده‌اند.

به نظر مي‌رسد كه مسئولان شهرستان بافق نيز بايد اهتمام بيشتري به اين موضوع كه امروز تنها يك نگراني است ولي عدم مديريت مناسب مي‌تواند آن را به معضلي براي اين شهر در حال رشد تبديل كند، داشته باشند.

«سیدعلی نوروززاده» شهردار بافق در مورد اظهار مي‌كند: هرچند ساخت و ساز و توليد نخاله‌های ساختماني در هر جامعه‌اي اتفاق مي‌افتد و امري طبيعي است ولي در شهر بافق به دلیل لزوم بازسازی بافت‌های فرسوده و غیراستاندارد شهري، اين مسئله به طور محسوس مشاهده می‌شود .

وی اضافه مي‌كند: اين روزها ساخت و سازهای فاقد استانداردی که حتي بعضاً عمري بيش از 10 سال نيز ندارند، بدون هیچ گریزی در حال نوسازی هستند اما دفع نخاله‌های ساختمانی ناشي از آنها نيازمند راهکاری مناسب است.

شهردار بافق هدفمند کردن نخاله‌های ساختمانی را بسیار ضروری مي‌داند و مي‌گويد: بهترین اقدام در این رابطه ایجاد محلی مناسب جهت دپو، ذخیره و بازیافت این نخاله‌هاست ولي در عين حال نيز بدترین حالت زمانی روي می‌دهد که محلی برای جمع‌آوری و نظارت بر این نخاله‌ها وجود نداشته باشد .

وی لازمه این اقدام را هماهنگی تمام دستگاه‌ها اعم از شهرداری، فرمانداری، بخشداری، محیط زیست و منابع طبیعی عنوان و تصریح مي‌كند: در صورت بي‌توجهي به موضوع نخاله‌هاي ساختماني به تدریج حاشیه شهرها و جاده‌ها تبدیل زباله‌دان و محلی برای زندگی جانوارن موذي مانند پشه سالک و موش‌ و به دنبال آن افزایش ریزگردها و آلودگی‌های زیست محیطی خواهیم بود .

نوروززاده با اشاره به در دستور كار قرار گرفتن نشست‌هاي تصميم‌گيري در مورد مدیریت نخاله‌های ساختمانی بافق با حضور دستگاه‌های مربوط، يادآور مي‌شود: موضوع نخاله‌هاي ساختماني در قالب طرح جامع پسماند شهري در حال برنامه‌ريزي و تدوين است.

«سیدجلال موسوی» رییس محیط زیست شهرستان بافق هم مي‌گويد: این نخاله‌هاي ساختماني به علت تخليه در مناطق حاشيه‌ي شهرها، منبع تکثیر و پرورش جانواران موذی مانند انواع جوندگان و پشه‌هاست و بيماري‌هاي مختلفي مانند سالك و هاري به واسطه این عامل شایع می‌شوند.

وی اضافه مي‌كند: از سوي ديگر ریزگردها نیز به دليل تجميع غيراصولي اين نخاله‌های ساختمانی افزایش پیدا می‌کنند لذا مدیریت آن‌ها بسیار ضروری است.

موسوی در ادامه مدیریت نخاله‌های ساختمانی را در حوزه کاری شهرداری مي‌داند هر چند كه به گفته وي، اين موضوع هنوز جزو اولویت‌های شهرداري محسوب نمی‌شود .

رییس محیط زیست بافق تاکید مي‌كند: باید با عامل نخاله‌های ساختمانی مقابله کرد تا این عامل تبدیل به معضلی برای این شهرستان نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار