مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از مشاهده یک قلاده پلنگ به همراه دو توله آن در ارتفاعات پارک ملی بختگان و ثبت تصویر آن در این منطقه خبر داد.
کد خبر: ۶۵۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰ 08 September 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: از خرداد ماه پارسال کارشناسان اداره نظارت برامور حیات وحش نسبت به نصب دوربین تله‌ای بر روی یکی از چشمه‌های دائمی پارک ملی بختگان که محیط بانان احتمال وجود پلنگ را با توجه به علایم و آثار مشاهده شده همچون خراش بر روی درختان و رد پا می‌دادند اقدام و برای اولین بار موفق به تصویربرداری از یک قلاده پلنگ ماده به همراه دو توله آن شدند.

وی افزود: وجود پلنگ در منطقه، جفت گیری و داشتن دو توله نشان دهنده امنیت منطقه است.

محمودی ادامه داد: گونه نادر پلنگ ایرانی یکی از ۹ زیرگونه پلنگ دنیا است که از نظر جثه بزرگترین آن‌ها به شمار می‌رود و در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در زمره جانوران در معرض خطر انقراض است.

مشاهده و تصویر برداری از یک قلاده پلنگ در فارس

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، پلنگ ایرانی بومی غرب آسیا است و ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاور میانه است.

محمودی درادامه بیان کرد: پارسال نیز برای اولین بار در منطقه حفاظت شده هرمود لارستان از گونه پلنگ تصویر برداری شد و متاسفانه از سال ۹۳ تا کنون چندین قلاده پلنگ در شهرستان‌های رستم – کازرون – فیروزآّباد – شیراز- مهر – ارسنجان – استهبان به دلایل مختلف از جمله تصادفات جاده‌ای؛ شکار و یا طعمه گذاری و در تعارض با دامداران تلف شده و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور کاهش تعارض بین دامداران و عشایر با گونه پلنگ نسبت به بیمه پلنگ در سال ۹۵ و ۹۶ اقدام و در این راستا در حدود ۳۰ فقره خسارت به افراد زیان دیده و یا اسیب دیده ناشی از حمله پلنگ در شهرستان‌های استان فارس پرداخت شد.

وی اظهار کرد: بیمه پلنگ ایرانی یکی از فصول برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی است که به منظور مدیریت و جلوگیری از تعارض این گونه با دامداران در دو سال گذشته در کشور انجام گرفته، با توجه به کاهش تعارضات و اتلاف پلنگ در این دو سال پیش بینی می‌شود این روند در سال جاری از سوی سازمان محیط زیست ادامه یابد.

پارک ملی بختگان در استان فارس ۱۶۰ هزار هکتار مساحت دارد.

منطقه بختگان اولین بار در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و سپس در سال۱۳۵۴ به‌عنوان پناهگاه حیات وحش تصویب شد.

مشاهده و تصویر برداری از یک قلاده پلنگ در فارس

در سال ۱۳۷۴ نیز بخشی از پناهگاه به‌عنوان پارک ملی بختگان اعلام شد.

محمودی اظهار داشت: جهت برآورد جمعیت در پارک ملی بختگان نیاز به انجام یک پروژه پایش جمعیت و نصب تعداد معین دوربین تله در سلول‌های مشخص و در مناطقی که احتمال حضور پلنگ وجود دارد است که در صورت تامین اعتباز از سوی سازمان این موضوع به صورت دقیق امکان پذیر می‌باشد که در نهایت منجر به تعیین جمعیت دقیق تعداد پلنگ نر و ماده و توله و چگونگی پراکنش و مهاجرت و قلمرو طلبی و سایر رفتار‌های زیستی حیوان و... خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار