علی‌رغم این که به کارگیری تکنولوژی تاکسی‌های اینترنتی در اصفهان رضایت شهروندان را به دنبال داشته اما مسؤولان هیچ تدبیری برای وضعیت تاکسی‌های رسمی سطح شهر نداشته و عملاً آنان را به حال خود رها کرده‌اند.
کد خبر: ۶۵۲۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱ 08 September 2018

به گزارش تابناک : از زمان پیدایش تاکسی‌های اینترنتی در کلان‌شهرها و استقبال مردم به دلیل ارزان‌قیمت بودن این سیستم حمل و نقل شهری، رونق کسب و کار از رانندگان تاکسی گرفته شده و شرایط زندگی را به کام زردسواران تلخ کرده است.

در شرایطی که تاکسی‌های اینترنتی با رقم‌های پایین به ارائه خدمات حمل و نقل می‌پردازند، رانندگان تاکسی‌های معمولی در سطح شهر نمی‌توانند درخواست افزایش نرخ کرایه را داشته باشند و مجبور هستند با همان نرخ‌های قبلی کار کنند.

شورای اسلامی شهر اصفهان از سال 94 تاکنون نرخ کرایه تاکسی را تغییر نداده و رانندگان تاکسی‌های زردرنگ با همان نرخ سابق فعالیت می‌کنند، این در حالی است که نیمه اردیبهشت ماه سال جاری لایحه افزایش 15 درصدی نرخ بلیت‌ اتوبوس به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان رسید.

هزینه ماهیانه هر تاکسی 600 هزار تومان است

این موضوع ایجاب می‌کند که اتحادیه و یا تعاونی هر صنف باید از دل همان صنف به وجود آید تا بتواند با تسلط کامل بر شرایط و مشکلات، راه حل‌های لازم را ارائه کرده و از ایجاد مشکلات جدید نیز جلوگیری کند.

یکی از رانندگان تاکسی در ایستگاه میدان انقلاب در گفت‌و‌گو با فارس در رابطه با چگونگی عملکرد سازمان تاکسیرانی استان اصفهان  تأکید دارد: عده‌ای برای ما تصمیم‌گیری می‌کنند که از وضعیت و حال و روز ما بی‌خبر هستند.

بسیاری از تاکسی‌های گردشی نیز بدون این که از سازمان تاکسیرانی مجوز بگیرند، به صورت غیر قانونی اقدام به مسافرکشی در خطوط مختلف شهری کرده و باز هم اصطلاحاً روی زخم تاکسیرانان نمک می‌پاشند.

به گفته یکی دیگر از رانندگان تاکسی خطی در شهر اصفهان، تعداد تاکسی‌های گردشی در اصفهان از 3 هزار تاکسی به حدود 9 هزار تاکسی رسیده و حتی دیگر امتیازی برای تاکسی‌های خطی زردرنگ وجود ندارد، در حالی که قیمت تاکسی باید بالاتر از قیمت یک خودروی معمولی باشد.

از طرف دیگر هزینه‌های زیادی برای هر راننده تاکسی وجود دارد که باعث می‌شود تا این قشر نتواند دخل و خرج خود را تنظیم کند.

مجید از رانندگان تاکسی زرد خطی با 34 سال سابقه در شهر اصفهان می‌گوید: هزینه روزانه رانندگان تاکسی با احتساب قیمت سوخت، اصطحلاک، روغن موتور و بیمه به طور میانگین 20 هزار تومان است که در صورت کار کردن تمام‌وقت یک راننده و با وجود مسافر، 40 هزار تومان درآمد کسب می‌شود.

او با بیان این که خودروی پراید و پیکان در خطوط تاکسیرانی شهر اصفهان کمتر دیده می‌شود و اکثراً خودروهای پراید، پژو، سمند و تندر 90 تاکسی‌های زرد شهری هستند، تصریح می‌کند: سازمان تاکسیرانی اجازه فعالیت خودروی پیکان را در خطوط نمی‌دهد.

وجود سازمان تاکسیرانی هیچ نفعی برای ما ندارد

این راننده تاکسی با گلایه از سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان می‌افزاید: وجود این سازمان هیچ نفعی برای رانندگان تاکسی ندارد و فقط به دنبال اخذ هزینه پروانه بهره‌برداری از رانندگان است.

مجید اضافه می‌کند: هزینه تمدید سالیانه پروانه بهره‌برداری برای تاکسی‌های زرد خطی حدود 82 هزار تومان است که در چنین شرایطی دریافت این هزینه هیچ دلیل منطقی برای ما رانندگان ندارد.

سازمان تاکسیرانی در این میان به جای آن که مرحمی روی زخم این رانندگان بگذارد بعضاً موانعی جلوی پای آنان ایجاد کرده و با اقدامات سلبی آرامش را از ناوبران تاکسی در شهر اصفهان گرفته است.

رضا یکی دیگر از رانندگان تاکسی شهر اصفهان با ابراز گلایه نسبت به روند فعالیت بازرسان سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان بیان دارد: حدود 2 سال است که این سازمان با گرفتن کارت شهری از رانندگان، هزینه 35 هزار تومانی از آنان مطالبه می‌کند و این برای ما یک پول زور است.

برای تاکسی‌ها تعاونی بهتر است یا سازمان؟

او با بیان این که در گذشته نظارت بر فعالیت تاکسی‌ها زیر نظر شرکت تعاونی‌ تاکسیرانی بود، تأکید دارد: قبلاً که زیر نظر تعاونی بودیم خدمات و تسهیلات بیشتری به ما ارائه می‌شد اما در شرایط فعلی چنین نیست.

این راننده ادامه می‌دهد: در زمان نظارت تعاونی و پیش از ایجاد سازمان تاکسیرانی شهرداری، قطعات مورد نیاز رانندگان تاکسی به قیمت کارخانه در اختیار ما قرار داده می‌شد و خدمات و تسهیلات زیادی ارائه می‌شد.

رضا یادآور می‌شود: بعضی از همکاران ما مشکلات جسمی همچون بیماری‌های قلبی دارند و یا به دلیل تنفس در هوای آلوده دچار سرطان شده‌اند و ذهنشان درگیر چنین مشکلاتی است.

حال ما خوب است اما تو باور نکن

او با 34 سال سابقه در مسافرکشی اذعان دارد: از ابتدای ورود به این شغل تاکنون سابقه بدهی به قطعه‌فروش و فروشنده لوازم یدکی را نداشتم اما الآن به آن‌ها بدهکار شده‌ام؛ 2 فرزند دارم که هنوز نتوانسته‌ام آنان را به خانه بخت بفرستم، پس حال ما خوب است اما تو باور نکن.

این راننده تاکسی شهر اصفهان می‌گوید: وضعیت ما در گذشته خیلی خوب بود، به طوری که از ساعت 6:30 تا 9 صبح کار می‌کردیم و بعد از وقفه‌ای 2 ساعته برای سوخت‌گیری یا تعمیرات مجدداً از ساعت 11 تا 13:30 مسافرکشی می‌کردیم.

نرخ کرایه تاکسی در شهر اصفهان از سال 94 هیچ تغییری پیدا نکرده است؛ در این میان وجود خودروهای فرسوده که عمر آنان به بیش از 10 سال می‌رسد هم در اصفهان کم نیست و انگیزه مسافران و گردشگران برای استفاده از آن‌ها را کاهش داده است.

رکود فعلی در ناوگان تاکسیرانی بی‌سابقه است

علیرضا نصر اصفهانی رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این رابطه معتقد است: وضعیت تاکسی در اصفهان اصلاً وضعیت خوبی نیست.

او با بیان این که هیچ‌وقت وضعیت تاکسی‌ها به اندازه وضعیت کنونی دچار رکود نبوده است، می‌افزاید: قرار گرفتن خط یک قطار شهری و خطوط اتوبوس تندرو در چرخه حمل و نقل اصفهان منجر به ربایش بخش زیادی از مسافران درون‌شهری شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تأثیر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بر فعالیت تاکسی‌های خطی شهر اصفهان اذعان دارد: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی اقبال عمومی نسبت به تاکسی‌های خطی سطح شهر را کاهش داده است.

او یادآور می‌شود: باید شیوه‌ای را به سبک کشورهای توسعه‌یافته دنبال کرد که از تاکسی‌ها به عنوان حمل و نقل لوکس و دربستی استفاده شود؛ برای تحقق این شیوه باید تاکسی‌های خطی را به تاکسی‌های اینترنتی پیوند داد.

اما و اگرهای پیوستن به تاکسی‌های اینترنتی

برخی مسؤولان صحبت از ادغام تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌های زردرنگ می‌کنند، راهکاری غیرکارشناسی که هنوز هم در خصوص اجرای آن شک و تردید وجود دارد.

به گفته رئیس خط یکی از ایستگاه‌های تاکسی در شهر اصفهان، تاکسیرانی شغل اصلی ماست که از چند سال پیش در آن مشغول بوده‌ایم؛ ما نمی‌توانیم مثل عده‌ای که شغل دوم‌شان در تاکسی‌های اینترنتی است، با نرخ پایین مسافرکشی کنیم.

نصر اصفهانی با بیان این که برای پیوند میان تاکسی‌های خطی و اینترنتی هنوز دیر نشده و باید تدابیری در این خصوص اندیشید، ادامه می‌دهد: رنگ زرد تاکسی‌های خطی برای شهروندان آرام‌بخش است و امنیت را تداعی می‌کند.

او با بیان این که نمی‌توان با تکنولوژی مقابله کرد، تصریح می‌کند: تاکسی‌های اینترنتی روز به روز در حال برطرف کردن نواقص خود در ارائه خدمات هستند و باید بتوانیم 10 هزار تاکسی زرد شهر اصفهان را وارد چرخه تاکسی‌های اینترنتی کنیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان متذکر می‌شود: تاکسی‌های اینترنتی روز به روز توسعه پیدا کرده و با استقبال مردم مواجه می‌شوند، بنابراین نباید با آن‌ها مقابله کرد.

رانندگان تاکسی مارگزیده شدند

او بیان دارد: تعاونی تاکسیرانی درصدد بود تا شرکتی تأسیس کند و الگوی تاکسی‌های اینترنتی را با عضویت همه تاکسی‌ها پیاده‌سازی کند اما رانندگان تاکسی به دلیل عدم تحقق وعده‌ها اصطلاحاً مارگزیده شدند و از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسند.

نصر اصفهانی ادامه می‌دهد: شورای اسلامی شهر اصفهان به دلیل شرایط موجود فعلاً قصد ورود به تغییر نرخ کرایه تاکسی ندارد، البته یکی از راهکارهای رونق استفاده مردم از تاکسی، رعایت حال آنان توسط رانندگان است.

او یادآور می‌شود: وقتی نرخ مصوب هر مسیر بین 700 تا 800 تومان است اما از مسافران هزار تومان دریافت می‌شود، مردم نسبت به تاکسی‌های خطی بدبین می‌شوند؛ بنابراین با چنین شرایطی مردم ترجیح می‌دهند از تاکسی‌های اینترنتی و با قیمت ارزان‌تر استفاده کنند چراکه ارزان‌فروشی یکی از رموز موفقیت و موجب استقبال مردم است.

نشانی از نظر رانندگان در تصمیم‌گیری‌های شورای شهر نبوده است

اصرار مسؤولان و انکار رانندگان مبنی بر پیوستن تاکسی‌های زردرنگ به تاکسی‌های اینترنتی همچنان ادامه دارد به طوری که رئیس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: اگر رانندگان تاکسی فراوانی مشتری را به گران بودن ترجیح دهند، شاید با مشکلات کمتری مواجه شده و رضایت مردم نیز افزایش پیدا کند.

اما رانندگان تاکسی معتقدند که برای صاحب شدن یک دستگاه خودروی تاکسی زردرنگ چندین میلیون هزینه پرداخت کرده و امتیاز مسافرکشی در یک خط را از سازمان تاکسیرانی خریداری کرده‌اند، حالا همان سازمان پاسخی در خصوص بی‌ارزش شدن امتیاز آنان پاسخی ندارد.

او تأکید دارد: قرار است هر اتفاقی که می‌خواهد در سازمان تاکسیرانی رخ دهد با مشارکت نمایندگان خطوط تاکسی شهر اصفهان صورت گیرد چراکه تجربه ثابت کرده در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های شورای شهر نشانی از نظرات رانندگان نبوده است.

نصر اصفهانی ابراز می‌کند: در مدل‌های مختلف حمل و نقل تاکسی انتخابات برگزار شده و این انتخابات به سرانجام رسید؛ بر این اساس مقرر شد بخش‌هایی از جمله خطی، گردشی، بیسیم بانوان و سرویس مدارس نمایندگان خود را معرفی کنند.

رانندگان تمایلی به افزایش نرخ کرایه نداشتند

در این که مسؤولان مرتبط با حمل و نقل شهری اصفهان شرایط سخت تاکسی‌رانان را درک کرده و با آنان هم‌دردی می‌کنند اما عملاً راهکار مناسب و جدی برای رفع مشکلات تاکسیرانان و رکود موجود در فعالیت این قشر ندارند.

علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: هرساله با توجه به افزایش نرخ‌های تاکسی، لایحه‌ای برای افزایش قیمت به شورای اسلامی شهر اصفهان ارسال می‌شد اما در سال جاری به دلایل مختلف این اتفاق محقق نشد و رانندگان تاکسی هم تمایلی به افزایش نرخ کرایه نداشتند.

او معتقد است: باتوجه به حضور تاکسی‌های اینترنتی و میل بی‌رویه شهروندان از خودروهای شخصی، سهم استفاده از تاکسی‌های سطح شهر به شدت کاهش یافته و در مقابل با افزایش سهم استفاده از خودروهای شخصی روبرو هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تأکید دارد: موضوع افزایش نرخ کرایه تاکسی در شورای سازمان تاکسیرانی در دست بررسی است اما هنوز هیچ افزایشی صورت نگرفته است؛ امیدوارم بتوانیم به روش‌های دیگری از تاکسیرانان حمایت‌های مادی و معنوی کنیم؛ تعرفه‌ها باید مشخص شود و تاکسی‌های اینترنتی نیز باید ساماندهی شوند.

هیچ نظارتی بر تاکسی‌های اینترنتی نیست

او ابراز می‌کند: ناوبران تاکسی امتیازات و شرایط مناسب را داشته باشند چراکه با توجه به اتفاقات موجود این قشر آسیب دیده‌اند؛ آیین‌نامه تاکسی‌های اینترنتی در حال تدوین است تا به شورای اسلامی شهر اصفهان ارسال شود؛ براساس ضوابط جدید تاکسی‌های اینترنتی، این شرکت‌ها موظف هستند تا بخشی از نیاز خود را با استفاده از رانندگان تاکسی‌های زردرنگ تأمین کنند.

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور نیز اعلام کرده که تاکسی‌های اینترنتی از هیچ مرجع قانونی مجوز کار ندارند و تبدیل به مسافرکش شخصی آنلاین شده‌اند؛ به عبارت دیگر همان مسافربرهای شخصی در قالب یک نرم افزار هستند.

او گفته که مطابق ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومی ، ماده 31 و 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، قانون هوای پاک و قوانین متعدد، وظیفه حمل و نقل عمومی در شهر و حومه بر عهده شهرداری است و هرکس قصد دارد در حوزه حمل و نقل خدماتی ارائه دهد، باید تحت نظارت شهرداری‌ها باشد.

علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این خصوص عنوان دارد: علی‌رغم ایجاد فرصت خوب و رضایت نسبی مردم از تاکسی‌های اینترنتی، هیچ نظارت‌های حاکمیتی بر فعالیت آن‌ها وجود ندارد و ممکن است اعتماد شهروندان خدشه‌دار شود.

علی‌رغم این که به کارگیری تکنولوژی تاکسی‌های اینترنتی در اصفهان رضایت شهروندان را به دنبال داشته اما مسؤولان هیچ تدبیری برای وضعیت تاکسی‌های زرد سطح شهر نداشته و عملاً آنان را به حال خود رها کرده‌اند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار