کد خبر: ۶۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۹ 23 July 2015
ایسنا نوشت:

در پی انتشار اخباری مبنی بر نشت داروهای ترک اعتیاد به ویژه متادون در بازار قاچاق، رییس سازمان غذا و دارو با تایید چنین تخلفاتی در عطاری‌ها و سایر مکان‌هایی که عرضه این مواد ممنوع است، گفت: سامانه رهگیری دارو در آینده برای داروهای مخدر نیز اجرایی خواهد شد.

دکتر رسول دیناروند در واکنش به اخباری مبنی بر نشت داروهای ترک اعتیاد به بازار قاچاق، با اشاره به نحوه توزیع این داروها گفت: شیوه توزیع داروهای ترک اعتیاد به این صورت است که ابتدا این داروها به دانشگاه‌های علوم پزشکی تحویل داده شده و سپس از طرف دانشگاه در میان مراکز ترک اعتیاد به طور مستقیم توزیع می‌شود.

امکان تخلف و نشت داروهای ترک اعتیاد وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه داروهای ترک اعتیاد به هیچ عنوان بین داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود، ادامه داد: در این چرخه میزان سهمیه‌ هر یک از مراکز ترک اعتیاد، بر اساس تعداد بیمارانی‌ است که در هر مرکز ثبت شده، به آنها تحویل داده می‌شود. این درحالیست که ممکن است در این میان تخلفاتی صورت گیرد که قطعا هم این اتفاق می‌افتد؛ زیرا این داروها در بازار آزاد وجود دارد و ما اطمینان نداریم که خروج این داروها عمدتا از کجاست اما احتمال اینکه از همان مراکز ترک اعتیاد خارج شود و حتی احتمال اینکه برخی افرادی که اعتیاد دارند خودشان این مواد را بفروشند، وجود دارد.

دیناروند با بیان اینکه احتمال درز و نشت این داروها به بیرون از سایر بخش‌ها و حتی از طریق چرخه تولید آن وجود دارد، اظهار کرد: در این موضوع نمی‌توان به میزان زیادی به نصب هولوگرام و امکان ردگیری توسط آن اعتماد کرد. البته در حال حاضر موضوع نظام ردیابی و رهگیری را در کشور اجرا می‌کنیم که در آینده در خصوص داروهای مخدر نیز اجرایی خواهد شد.

داروهای مخدر وارد سامانه رهگیری دارو می‌شوند

رییس سازمان غذا و دارو افزود: فکر می‌کنم وقتی که این سامانه اجرایی شود شاید بتوان از خروج مواد ترک اعتیادی نظیر متادون به بیرون جلوگیری کرد. اجرای سامانه رهگیری دارو را از اواخر سال گذشته آغاز کرده‌ایم و این روند ادامه دارد. اجرای این برنامه به گونه‌ای است که به طور مداوم داروهای جدید به آن اضافه می‌شود و شاید حدود دو سال طول بکشد تا همه داروها مشمول این سامانه شوند.

عرضه داروهای ترک اعتیاد در عطاری‌ها واقعیتی که تخلف است

دیناروند با تاکید بر اینکه امکان نشت این داروها از طریق چرخه تولید تا توزیع آن نیز وجود دارد، گفت: وقتی موادمخدر بسیار خطرناک در کشور قاچاق، وارد و توزیع می‌شوند، امکان اینکه داروهای ترک اعتیاد هم وارد این چرخه شوند، وجود دارد. متاسفانه زمانی که تقاضا وجود دارد کسانی که دنبال تخلف، تقلب و سوءاستفاده هستند این کار را انجام می‌دهند. نمونه‌های زیادی از این تخلفات دیده شده به این صورت که در عطاری‌ها و در مکان‌هایی که عرضه این فرآورده‌ها ممنوع است، شاهد عرضه آنها بودیم اما این موضوع به عنوان یک تخلف جدی محسوب می‌شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار