معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین:
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از افزایش 30 درصدی جمعیت پستانداران وحشی در مناطق تحت مدیریت خبر داد.
کد خبر: ۶۵۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ 05 September 2018

جمعیت پستانداران وحشی استان قزوین 30 درصد رشد داشته است

به گزارش تابناک قزوین، عبدالحسین مظفری در این باره اظهار کرد: براساس سرشماری سال گذشته، جمعیت پستانداران شاخص علفخوار (میش و بز وحشی به همراه آهو) در مناطق تحت مدیریت منطقه نسبت به سال 95 حدود 30 درصد رشد داشته است.

مظفری افزود: گونه های شاخص جانوری مناطق تحت مدیریت استان که در حال حاضر دارای برنامه حفاظتی هستند شامل پلنگ، خرس قهوه ای، قوچ و میش (گوسفند وحشی)، بز وحشی، آهو، سیاه گوش، گرگ، کفتار، هوبره و اغلب پرندگان شکاری با ارزش نظیر بالابان و شاهین هستند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین بزرگترین چالش‌ مدیریت حیات وحش کشور و استان را تخریب زیستگاه، شکار غیر قانونی، سلاح ‌های غیرمجاز، زنده ‌گیری و تجارت غیر قانونی گونه ‌های جانوری و اجزای بدن آنها، حضور دام بیش از ظرفیت مراتع در زیستگاه های حیات وحش، خشکسالی و کاهش منابع غذایی و آبی دانست.

این مقام مسئول توضیح داد: نقش مردم، به خصوص جوامع محلی در حفاظت از حیات وحش بسیار مهم و حایز اهمیت بوده و سازمان حفاظت محیط زیست نیر تلاش دارد تا با جبران خسارت های وارد شده توسط حیات وحش به کشاورزان و دامداران و جلب مشارکت آنان در حفاظت از حیات وحش، تعارض موجود را به فرصت حفاظتی تبدیل کند.
به گفته وی در حال حاضر سه منطقه حفاظت شده باشگل، الموت و طارم سفلی و چهار منطقه شکار ممنوع شامل رودبار الموت شرقی و غربی، آوج و الله آباد مامن حیات وحش در استان قزوین محسوب می شوند.

مظفری بیان کرد: استان قزوین با وسعت 15 هزار و 821 کیلومتر مربع، از جمله استان های کم وسعت کشور محسوب می شود ولی به دلیل دارا بودن سه چهره کوهستانی، تپه ماهوری و دشتی از تنوع مطلوبی زیستی بالایی برای گونه های جانوری برخوردار بوده و در حال حاضر نیز به عنوان ویترینی از تنوع گونه های شمال غرب کشور محسوب می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار