مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: میزان تولید پسته در اصفهان به یک چهارم سال گذشته رسیده است.
کد خبر: ۶۵۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ 04 September 2018

به گزارش تابناک : احمدرضا رئیس زاده اظهار داشت: از ۲۴ شهرستان استان اصفهان، تولید پسته در ۱۶ شهرستان صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده تولیدات پسته را در دو شهرستان اردستان و آران و بیدگل داریم، افزود: ۵۰ درصد تولیدات پسته در این دو شهرستان است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: کاشت پسته در مابقی شهرستان‌های استان سیر نزولی دارد.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی مثل شوری آب، کیفیت پایین و خشکسالی باعث شده که شهرستانی هایی مثل لنجان، مبارکه و نجف آباد هم به سمت کاشت پسته بروند، ادامه داد: برخی از شهرستان ها هم مثل بوئین میاندشت اقدام به کاشت پسته به صورت تفننی کردند و نمی توان در آمار شهرستان های که هر ساله کاشت پسته، دارند حساب کرد.

شرایط نامساعد آب و هوایی کاشت پسته را با مشکل روبرو کرد

رئیس زاده با اعلام اینکه کاهش کاشت پسته دلایل متعددی دارد، ادامه داد: گرم شدن هوا در زمستان سال گذشته و عدم تامین نیاز سرمایی که مانع تبدیل شدن جوانه گل پسته به گل شد، گرمای فروردین، اختلال در گرده افشانی، بارندگی و سرد شدن هوا در اردیبهشت ماه، اختلال در گرده افشانی، رگبارهای شدید بهاری، سیل، آب گرفتگی و ریزش تگرگ از عوامل کاهش پسته است.

وی بیان داشت: پسته در حالی به بار می نشیند که در زمستان سرما حاکم باشد و درختان بتواند به گل در بهار مبدل شوند و نبود این شرایط، سبب شده که اکنون با کاهش شدید پسته اکبری مواجه شویم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان بیان داشت: این درحالی بود که در زمان گرده افشانی نیاز به دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد داشتیم که به ۳۵ درجه سانتیگراد در فروردین ماه رسیدیم و بعد از اول اردیبهشت دما روی ۱۵ درجه سانتیگراد رفت که این تفاوت دما سبب اختلال در گرده افشانی شد در حالیکه بعد از اینکه پسته تشکیل شد نیاز به تابستان گرم خشک و طولانی داریم.

وی با بیان اینکه تمامی شهرستان ها شرایط اقلیمی کاشت پسته را ندارند، ادامه داد: گلپایگان، شهرستان های غرب مثل فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت، خوانسار و جنوب سمیرم از نظر اقلیمی نمی توانند پسته بکارند.

افت محصول پسته اصفهان به ۷۵ درصد رسیده است

رئیس زاده با بیان اینکه امسال هشت هزار هکتار سطح زیر کشت پسته داریم که پنج هزار و ۷۰۰ هکتار بارور و دو هزار و ۳۰۰ هکتار شامل نهال است، ادامه داد: امسال ۷۵ درصد افت محصول داشتیم و میزان تولید پسته به یک چهارم سال گذشته رسیده است.

وی با بیان اینکه از انواع پسته، پسته اکبری، احمد آقایی، کله قوچی و فندقی در اصفهان کاشت می شود، گفت: سال گذشته هفت هزار تن پسته از سطح شهرستان های استان اصفهان بار آمد و امسال پیش بینی می شود این رقم به یک هزار و ۷۵۰ تن برسد که احتمال می دهیم حتی کمتر از این میزان هم باشد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه برداشت پسته از ۱۵ شهریور آغاز و تا ۱۵ آبان ماه ادامه دارد و از آبان به بعد پسته وارد بازار می شود، گفت: در حال حاضر پسته در سطح کشور به ۵۵ کشور صادر می شود که با بالا رفتن دلار قطعا برای پسته کاران صادرات ارزش اقتصادی بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: با این وضعیت تولید پسته به طور قطع در شب عید دچار مشکل می شویم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار