این روزها قلب سینماهای اصفهان فقط و فقط برای کودکان و نوجوانان به لرزه افتاده است و به تدریج با اکران برخی فیلم‌ها استقبال بهتری را از جشنواره شاهد هستیم.
کد خبر: ۶۵۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 04 September 2018

به گزارش تابناک : چند روزی است که قلب سینماهای اصفهان فقط و فقط به یاد کودکان و برای نوجوانان می‌تپد و به تدریج با اکران برخی فیلم‌ها استقبال بهتری را از جشنواره سی و یکم فیلم های کودکان و نوجوان شاهد هستیم.

در طول این روزها فیلم‌هایی مانند «سیمین» به کارگردانی مرتضی آتش زم زم و «آهوی پیشونی سفید ۲» به کارگردانی سید جواد هاشمی تنور جشنواره را گرم‌تر ساختند به نوعی که با دهان به دهان گشتن نام فیلم‌های مطرح به تدریج در هر خانه و کوی و برزنی از دیار نصف جهان که  کودکی در دنیای رنگی خویش به دیگران نور زندگی می‌بخشد، آوازه جشنواره نیز نفوذ کرده است.

استقبال از فیلم هایی که به واقعیت دنیای کودکانه می پردازد

گرچه هنوز برخی سالن‌های سینمایی در بخش سینمای بی‌الملل را نمی‌توان پر رونق برشمرد اما کودکان و نوجوانان از اکران دوم فیلم‌هایی مانند «شکلات»، «شب ترسناک لومو» و «وای آمپول» به کارگردانی علیرضا محمودزاده استقبال خوبی داشتند که این امر نشان می‌دهد اگر فیلمی به واقع به دنیای کودکانه بپردازد مورد استقبال آنها نیز قرار خواهد گرفت.

در این میان استقبال از فیلم «آهوی پیشونی سفید ۲» به اندازه‌ای بود که در برخی سانس‌ها مردم پشت درب سالن ماندند و موفق به تماشای فیلم نشدند.

هرج و مرج عجیب در سینما فلسطین

 از نکات جالب توجه این روزهای جشنواره تخصیص بلیت‌های رایگان به فرهنگسراها بود که در روز شنبه هرج و مرج عجیبی را در سینما فلسطین و خیابان چهارباغ عباسی اصفهان رقم زد.

زمانی که مردم با شور و هیجان برای تماشای فیلم‌های جشنواره کودک به این سینما آمدند ناگهان متوجه این نکته شدند که به اشتباه بلیت برای سانس ۱۸ به آنها داده شده است و این در حالی است که در این ساعت هر روز مراسم بزرگداشت یکی از هنرمندان در این سینما برگزار می‌شود.

بدین ترتیب مردمِ مشتاق و در انتظار به سانس ۲۰ و پس از مراسم بزرگداشت فریال بهزاد هدایت شدند که این امر موجب شد موجی از جمعیت در این ساعت در این خیابان و سینما تجمع و برخی قصد وارد شدن با روش هل دادن را در پیش بگیرند

پاستوریونی؛ فیلمی که مردم از روی پله های سینما به تماشای آن نشستند

بدین ترتیب سالن سینما فلسطین ناگهان با حجم یک و نیم تا دو برابر حد معمول خود روبرو شد و همه نیز تمایل به ورود به این سینما را داشتند به نوعی که مسئولان سینما مدتی پس از اجازه ورود به افراد دارای بلیت و بن تخفیف درب‌های سینما را گشودند تا برخی مردم از روی پله‌های سینما شاهد فیلم پاستوریونی باشند، فیلمی که توانست دو سانس جمعیت را همزمان به خود جذب کند و خوشحالی عوامل را برانگیزد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که مشکل اصلی از برنامه‌ریزی نامناسب و عوض کردن ناگهانی برنامه‌ها توسط عوامل دست اندرکار جشنواره ناشی می‌شود، به نوعی که در ابتدا قرار نبود که بزرگداشتی در سینما فلسطین برگزار شود.

بر این اساس گویی پیش از جشنواره بلیت‌های این سانس به برخی فرهنگسراها و نهادها داده شده است و برای این ساعت از روز حتی مسئولان سینما بلیت نفروختند تا امکان اکران فیلم برای افراد دارای این نوع بلیت‌ها فراهم شود که با تغییر ناگهانی برنامه‌های جشنواره روال فوق پیش آمده است.

استقبال خوب نوجوانان از سوم شخص غایب

همچون سال‌های گذشته فیلم این دوره وحید نیک‌خواه آزاد با نام سوم شخص غایب نیز مورد استقبال خوبی از سوی مخاطبان نوجوان قرار گرفت، وی از جمله کارگردان‌هایی است که در جشنواره‌های کودک و نوجوان مخاطبان زیادی دارد و شاید این امر به این نکته برمی‌گردد که وی به واقع دغدغه ساخت فیلم برای این قشر خاص را دارد، هنوز دنیای کودکی و نوجوانی خود را فراموش نکرده است و پس از اکران فیلم خود نیز با خوش رویی به سوال و جواب کودکان و نوجوانان دربار فیلم خود پاسخ می‌دهد.

زمانی که استقبال والدین از جشنواره کودک بیشتر از قشر مخاطب است

امسال نیز همانند سال‌های گذشته استقبال پدر و مادرها از سینمای کودک بیشتر بوده است، این امر به کشمکش ناتمام سینمایی‌ها برمی‌گردد که هنوز نمی‌دانند باید جشنواره کودک را محدود به فیلم‌های درباره کودکان کنند یا «برای کودکان» را نیز در لیست فیلم‌ها قرار دهند؛ نکته قابل توجه این است که تعادل مناسبی نیز میان این دسته فیلم‌ها در جشنواره کودک وجود ندارد و به طور معمول فیلم‌های مناسب برای بزرگسالان و هشدار دهنده درباره نوع تربیت کودک در  این جشنواره بر فیلم‌های شاد، آموزنده و بی دغدغه مختص دنیای کودکان غلبه می‌کند.

امسال علاوه بر هنرمندان، مسئولان مختلف نیز در برخی سانس‌ها به تماشای فیلم‌های جشنواره آمدند، در این میان گرچه عملکرد ارشاد اسلامی در طول یک سال گذشته در حوزه فرهنگ به ویژه در زمینه فیلم و سینما مورد انتقاد کارشناسان است اما حضور مسئولان این نهاد و صحبت حمایت از جشنواره کودک این نوید را می دهد که شاید اداره ارشاد اصفهان از عملکرد خنثی و منفعلانه خود دست برداشته و بار حوزه فرهنگ در استان را تا حدوی برعهده بگیرد.

اکران فیلم تکراری صحبت‌های هنرمندان درباره سینمای کودک

نکته دیگر اینکه صحبت‌های کارگردانان، هنرمندان و بازیگران درباره سینمای کودک درست مشابه سال‌های گذشته است، گویی هر سال فیلم صحبت‌های هنرمندان درباره سینمای کودک را بار دیگر در جشنواره‌ای نو اکران می‌کنیم، صحبت از ضرورت تجهیز کشور به سالن‌های ویژه اکران فیلم کودک، ساخت فیلم برای دنیای کودکان به جای بزرگسالان، تاثیر فیلم در شخصیت سازی و رشد کودکان و رفع مشکلات اکران از مواردی است که تیتر تکراری اخبار هنرمندان را شکل داده است.

چنین جشنواره‌ای را در افق آرزو داریم   

طبیعی است در واکنش به این خواسته‌ها مسئولان نیز قول‌های مساعد و وعده و عیدهای فراوانی برای سال آینده دارند اما تکرار مکررات هر ساله نشان می‌دهد نمی‌توان به این وعده‌ها دل بست مگر اینکه مسئولان به جای «آینده نزدیک» واژه‌ای جدیدتر را مورد هدف قرار دارند، جشنواره کودکی را در افق آرزو داریم که مسئولان از کارهای انجام شده سخن گویند، امیدواریم جشنواره‌ای را آغاز کنیم که مسئولان بگویند فلان تعداد سینمای کودک در کشور داریم، صدها فیلم کودک در سال گذشته اکران شده است، تاکنون این میزان حمایت از کارگردانان کودک داشتیم و اینکه ده‌ها مانع را از پیش پای کارگردانان کودک و نوجوان برداشتیم نه جشنواره‌ای که فعل مستقبل «خواهد شد» تنها یکه تاز جملات مسئولان باشد؛ مسئولان عزیز! ما و هنرمندان عرصه کودک چنین جشنواره‌ای را در افق آرزو داریم.  

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار