وزیر صنعت درباره امکان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: با توجه به اینکه تصمیم‌گیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ممکن است مثبت یا منفی باشد، بنابراین نمی‌توان بدون بررسی کارشناسی درباره آن اظهار نظر کرد.
کد خبر: ۶۵۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ 04 September 2018

به گزارش تابناک : محمدشریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی ایران درباره افزایش سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، اظهار داشت: بر اساس  مذاکرات صورت گرفته  مقرر شده است تا با بررسی این موضوع در شورای عالی پول و اعتبار، سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی متناسب با شرایط روز اقتصادی اصلاح شود. در سه جلسه گذشته شورای پول اعتبار به طور مکرر این موضوع را مطرح کردیم، اما به دلیل اولویت داشتن مسئله نظم بخشیدن به نظام بانکی، این موضوع در دستور کار جلسه قرار نگرفته است.

شریعتمداری از تدوین بسته حمایت از تولید با همکاری سازمان برنامه و بودجه خبر داد و اعلام کرد: این بسته می‌تواند نواقص ناشی از نرخ پایه مواد اولیه را که برای واحدهای تولیدی مشکل ایجاد کرده، جبران کند.

او با اشاره به پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی گفت: این موضوع نیازمند بررسی کارشناسی دقیقی است. تصمیم بر این شده که فقط کالاهای اساسی و حساس از این نرخ برخوردار شوند و مابقی کالاها با ارز بازار ثانویه تامین اعتبار خواهند شد. با توجه به اینکه تصمیم‌گیری درباره حذف ارز 4200 تومانی ممکن است مثبت یا منفی باشد، بنابراین نمی‌توان بدون بررسی کارشناسی درباره آن اظهار نظر کرد. در مورد نان، بنزین و سایر محصولات یارانه‌ای، نظرات متفاوتی در کشور وجود دارد که باید دید آیا حذف یارانه آنها یا دلار 4200 تومانی برای وارداتشان از سوی کشور قابل تحمل است. البته در برخی موارد از جمله نرخ مربوط به خدمات هوایی خارجی تصمیماتی گرفته شد و تاثیر آن نیز مشاهده شد که باید از طریق سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان اصلاحاتی صورت بگیرد.

شریعتمداری بخشنامه‌های پی‌در‌پی را هم مورد توجه قرار داد و گفت: صدور بخشنامه‌ها با هدف تسهیل در امور است که در برخی مواقع شرایط ایجاب می‌کند تا پس از صدور بخشنامه‌ای یک بخشنامه دیگر صادر شود و گاهی پیش می‌آید که این بخشنامه‌ها با اصل ثبات در قوانین و مقررات مغایرت داشته باشد.

بنابراین گزارش، شافعی رئیس اتاق ایران در این نشست گفته بود که تخصیص ارز 4200 تومانی به نفع افراد برخوردار و  پولدارتر است تا اقشار آسیب‌پذیر، و پیشنهاد داد تا تخصیص ارز به این شیوه حذف و به‌جای آن یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وزیر صنعت ، ارز دولتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار