با اینکه هواپیما در حال حاضر امن ترین روش حمل و نقل در سراسر جهان است اما به هر حال استفاده از آن نیز نگرانی های خاص خودش را دارد. سوانح هوایی جهان که در طول تاریخ رخ داده قطعا علت آن است که هواپیما امروزه ایمن تر از قبل شده است؛ سوانحی که با خود گاهی ترس، افسوس، غم و شاید شادی به همراه داشته است. الی گشت در ادامه این متن می خواهد چند مورد از سوانح هوایی جهان را در طول تاریخ معرفی کند؛ با ما همراه باشید.
کد خبر: ۶۵۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ 03 September 2018

تابناک فارس به نقل از الی گشت: با اینکه هواپیما در حال حاضر امن ترین روش حمل و نقل در سراسر جهان است اما به هر حال استفاده از آن نیز نگرانی های خاص خودش را دارد. سوانح هوایی جهان که در طول تاریخ رخ داده قطعا علت آن است که هواپیما امروزه ایمن تر از قبل شده است؛ سوانحی که با خود گاهی ترس، افسوس، غم و شاید شادی به همراه داشته است. الی گشت در ادامه این متن می خواهد چند مورد از سوانح هوایی جهان را در طول تاریخ معرفی کند؛ با ما همراه باشید.

۱- هواپیمایی که مثل ماشین لباسشویی شد
پس از یک مشکل گزارش شده از موتور یک هواپیمای مسافربری AirAsia در ژانویه ۲۰۱۷، کاپیتان به مسافران گفت «دعا کنید!». تکان های شدید ایرباس A330 نشان داد که انفجاری در موتور سمت چپ اتفاق افتاده است. این هواپیما به دلیل «یک مشکل فنی» مجبور شد که بعد از ۱ ساعت و نیم پرواز به محلی که تیک آف کرده بود یعنی پرت، برگردد و هوایپما در نهایت بعد از ۳ ساعتی که در آسمان گذراند، در نهایت به سلامت زمین نشست.

یکی از مسافران به نام برنتون اتکینسون ۲۴ ساله گفت: «فکر می کنم که موتور خراب شده بود، به هر حال این چیزی بود که به ما گفته بودند. همه چیز طوری بود که انگار روی یک ماشین لباسشویی نشسته بودیم؛ ما می توانستیم موتور را ببینیم که به طرز شدیدی روی بال تکان می خرود. هنگامی که ما فرود آمدیم متوجه شدیم یکی از تیغه ها واقعا از توربین جدا شده بود».

سوانح هوایی جهان

۲- آیا سوخت هواپیما باید اینطوری از بال‌ها به بیرون بریزد؟
پس از آنکه در حول و حوش زمان تیک آف، مسافری متوجه شد که سوخت به صورت قطره ای از بال هواپیما بیرون می ریزد، پرواز هواپیمای متحده به ونیز در یکی از ماه های سال ۲۰۱۷ لغو شد. بوئینگ ۷۶۷-۳۰۰ قصد داشت از فرودگاه بین‌المللی لیبرتی نیوآرک در نیوجرسی خارج شود که این اتفاق افتاد و شخصی که در کنار پنجره نشسته بود به مهمانداران این موضوع را گفت.

یکی از مسافران که فیلمی را از این حادثه گرفته و در شبکه های اجتماعی پخش کرده، گفت: «چطور هیچ کدام از خدمه پرواز این را از بالای سر من ندیدند. خدا را شکر که ما وقتی در حال تیک آف بودیم، به بیرون نگاه می کردیم».

۳- سوراخی در یک موتور
پرواز MU736 هواپیمایی شرقی چین مجبور شد که پس از مشاهده سوراخی در یک موتور مجددا به فرودگاه سیدنی برگردد. مسافران که مقصدشان شانگهای بود، بوی سوختگی در کابین را گزارش کردند و خلبان نیز گفت که مشکلی در رابطه با موتور بوده که لازم است به فرودگاه مبدا برگردیم. مسافران زیادی گفتند که صدای بلندی از موتور سمت چپ درست بعد از تیک آف شنیده اند. یکی از مسافران اینطور گفته است: «ناگهان همه ما یک صدای وحشتناک شنیدیم و بعد بویی شبیه سوختگی آمد».

۴- وقتی پروانه افتاد
یکی دیگر از سوانح هوایی جهان در هواپیمایی رجیونال اکسپرس ایرلاینز با ۱۹ مسافر اتفاق افتاد، وقتی که یکی از پروانه ها در نزدیکی فرودگاه سیدنی افتاد. شرکت هواپیمایی تأیید کرد که پروانه چرخنده هواپیما از محور جدا شده و از روی بال پرتاب شده بود. این هواپیما در نهایت با امنیت و سلامت فرود آمد اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آن هایی که در این پرواز بودند واقعا روز خوش شانسی‌شان بود چرا که امکان داشت که این بال به بدنه یا دم هواپیما برخورد کرده و فاجعه ای به بار آورد.

۵- وقتی هواپیما دیوانه می شود
خلبانی که جان بیش از ۳۰۰ نفر را در مقابل سقوط هواپیما نجات داد، به تازگی سکوت خود را شکسته و توضیح داده است که چگونه هواپیما دیوانه شد و چند صد متر به پایین سقوط کرد. کاپیتان کوین سالیوان، خلبان پرواز کانتاس ۷۲ از سنگاپور به پرت بود که اتوپایلوت ایرباس A330 دو بار با خرابی روبرو شد، دفعه اول باعث شد که ۶۹۰ پا در ۲۳ ثانیه پایین بیاید و دوباره ۴۰۰ پا در ۱۵ ثانیه به پایین پرتاب شد که در نتیجه آن بیش از ۱۰۰ مسافر مجروح شدند.

در این روز در اکتبر ۲۰۰۸، خلبان مجبور شد که اعلام وضعیت اضطراری کند و فرود اضطراری در فرودگاه لرمونت (Learmouth Airport) در غرب استرالیا داشت باشد، این در حالی بود که کاپیتان هنوز هم ترس این را داشت که هواپیما دوباره به شدت با دماغه به پایین بیاید. او گفت: «بدترین چیزی که می تواند در یک هواپیما اتفاق بیوفتد همین است؛ وقتی کنترل از دست شما خارج می شود».

۶- چاله هوایی هولناک
ماه می ۲۰۱۷، ویدئویی از یکی از پروازهای هواپیمایی اتحاد پخش شد که نشان می داد مردم برای جانشان در حال دعا بودند. اما چه اتفاقی اتفاده بود؟ این هواپیما در مسیرش از دبی به جاکارتا با یک چاله هوایی پیش بینی نشده و بسیار شدید روبرو شد. یکی از مهمانداران پرواز گفت: «من ۱۵ سال است که مهماندار هواپیما هستم اما این اولین بار بود که همچنین اتفاقی را تجربه کردم».

۷- موتوری که داخلش معلوم بود
یکی دیگر از سوانح هوایی جهان زمانی رقم خورد که یک هواپیما مجبور شد که به خاطر آنکه کاور یک موتور افتاد، به فرودگاه برگردد. این هواپیما ۱۳۶ مسافر داشت و توانست در فرودگاه بین المللی فونیکس اسکای هاربر بعد از آنکه ۲۰ دقیقه از تیک آف گذشته بود، به زمین بنشیند. هیچ کس طی این حادثه آسیب ندید.

عکس زیر را یکی از مسافران گرفته است.

موتوری که داخلش معلوم بود

۸- چه کسی در را باز گذاشت؟
سال گذشته یک جت مسافربری کره ای که در حال پرواز در ارتفاع ۱۰ هزار پایی بود کشف کرد که یکی از درهایش نیمه باز است و همین موضوع هم باعث شد که یکی دیگر از سوانح هوایی جهان رقم بخورد. مسافران صدای فشار هوا را شنیده بود و بعدها گفته شد که هرج و مرجی در هواپیما وجود داشت. گزارش هایی از حالت تهوع و گوش درد بود، حالت هایی که وقتی فشار داخل کابین هواپیما کم می شود بوجود می آید. مقامات گفتند که هیچ جراحت شدیدی برای مسافران نبود اما ۱۵ ساعت آن ها با تاخیر مواجه شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار