تیر خلاص به مجلس فراکسیون ها

روزناه ابتکار نوشت: مجلس دهم وارد سومین سال فعالیت خود شده است و از خیلی جهات با دو سال اولیه فعالیت خود متفاوت است. در دو سال اول نمایندگان از نظم و انضباط تشکیلاتی بیشتری برخوردار بودند و بارها در رای‌گیری‌های خود این موضوع را به اثبات رسانده‌اند. ولی در استیضاح‌های اخیر وزرا و سوال از رئیس‌جمهوری و حتی برخی موارد سرنوشت ساز که فراکسیون‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسیدند؛ مجبور شدند آتش به اختیار عمل کنند. به این معنا که نمایندگان دیگر از تصمیم‌های تشکیلاتی و فراکسیونی تبعیت نمی‌کنند و در برخی مواقع خود را محق می‌دانند که به صورت فردی و با تشخیص خودشان در رای‌گیری‌ها شرکت کنند.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ماده واحده و تعیین مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری لایحه یک فوریتی ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی با 161 رای موافق، 75 رای مخالف و 7 رای ممتنع از 266 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

زورآزمایی حضرتی و منتجب نیا برای برگزاری یک کنگره

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: به دنبال اظهار نظر بهرام‌سرمست درباره غیر قانونی بودن قائم‌مقامی الیاس حضرتی، رسول منتجب‌نیا در صفحه توئیتر خود از برگزاری مجدد کنگره حزب اعتماد ملی خبر داده بود، اما در اقدامی غافلگیرانه مهدی کروبی دبیرکل محصور این حزب امروز طی نامه‌ای ماموریت برگزاری کنگره این‌حزب را به الیاس حضرتی واگذار کرد!. مهدی کروبی طی نامه ای الیاس حضرتی را قائم مقام حزب اعتماد ملی دانست و تاکید کرد از کلیه اعضای مجمع عمومی و تمام ارکان حزب در سراسر کشور انتظار می‌رود نهایت مساعدت و برگزاری و همکاری ای تکلیف تشکیلاتی معمول دارند...این نامه در حالی از سوی مهدی کروبی منتشر شده که طیف دیگر اعضای حزب اعتماد ملی بر این باورند که حسین کروبی پسر دبیرکل محصور این حزب اخبار را به صورت کانالیزه به مهدی کروبی می‌رساند.

پاسخ های ظریف به سوالات نمایندگان مجلس

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد، جواد کریمی قدوسی در جریان سوال از ظریف از اتاق فرمان درخواست کرد که مستندی را که در اختیار آنان قرار داده نشان دهند. نام مستند الماس ۵۲۱ بود که در آن جاسوس بودن دری اصفهانی و دوتابعیتی بودن وی نشان داده می‌شد...

کریمی قدوسی: دولت روحانی معتقد است بدون غرب و اروپا نمی‌توان زندگی کرد/ با تماس تلفنی روحانی و اوباما آمریکایی‌ها جشن گرفتند/ با منطق نرم، نمی‌توان مذاکره کرد

ظریف در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی درباره اینکه چگونه و از چه طریق ۴ نفر دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیئت مذاکرات هسته‌ای نفوذ کردند، گفت: ما نام افراد را به وزارت اطلاعات معرفی می‌کردیم و از وزارت اطلاعات اجازه حضور این‌ها را گرفتیم و به ما معرفی می‌شدند و از آنها استفاده کردیم و بنده جز خدمت از این افراد چیزی ندیدم.

وزیر خارجه در پاسخ به سومین سوال جواد کریمی قدوسی مبنی بر اینکه ماهیت باند نیویورک چه بوده که جناب عالی در شکل‌گیری این باند که تلاش می‌کرده راه نفوذ آمریکا را در ایران انقلابی و اسلامی باز کند چه جایگاهی داشتید، گفت: باند نیویورک یک مفهوم موهوم است و در دهه ۷۰ در زمان وزارت آقای خرازی مطرح شد بنده نه رئیس این باند هستم و نه اصلا چنین باندی وجود دارد. اولین بار در تیتر روزنامه کیهان این موضوع مطرح شد و در آن مقاله به باند نیویورک اشاره کردند که به تذکر مقامات عالیه هم انجامید و روز بعد از آن از بیان خود عذرخواهی کردند.

ظریف همچنین درباره سوالی راجع به علت ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان حاضر شده بود، گفت: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی در بالاترین سطح در شورای امنیت گرفته شد و مورد اجماع تمامی دوستان در نیروهای مسلح، نیروی قدس، وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی بود.

نامه نیوز درباره سرانجام جلسه مجلس نوشت: نائب رئیس مجلس در بدعتی جدید برای اداره مجلس به جای عمل به قسم هیات رئیسه مجلس در حفظ بی طرفی، آرای نمایندگان به سئوالات از وزرا را تفسیری جانبدارانه کرد... پس از پایان اظهارات کریمی قدوسی، مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، تلاش کرد بر نظر نمایندگان تاثیر بگذارد  و گفت: وزارت اطلاعات هم کلیپ منتشره از سوی آقای کریمی قدوسی را قبول ندارد و این موضوع جای بحث دارد... پس از آن نمایندگان سئوالات کریمی قدوسی را وارد ندانستند و مسعود پزشکیان گفت: مجلس سئوالات آقای قدوسی را تایید نمی کند.

این دومین بار بود که پزشکیان رای نمایندگان به سئوال از وزرا را تفسیر می کرد. پیش از این نیز نایب رئیس مجلس در اقدامی بی سابقه و عجیب رای نمایندگان به وارد نبودن سوال علی مطهری از وزیر دادگستری درباره حصر سران فتنه را تفسیر کرد.

محمد دهقان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طبق آئین نامه داخلی رئیس مجلس و هیئت رئیسه باید در موضوعات مجلس بی طرف باشند، گفت: هیئت رئیسه مجلس قسم خورده است که بی طرفی را رعایت کند... این کار اشتباه است که زمانی که نظر ریاست جلسه مخالف سوال نمایندگان است، به نحوی سخنرانی انجام بدهد که رای نمایندگان را تحت تاثیر قرار دهد.

کریمی قدوسی هم گفت: بنده از آقای پزشکیان به کمیسیون اصل ۹۰ در مورد نحوه اداره قوه مقننه شکایت خواهم کرد. علاوه بر این، به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان که خود ایشان ریاستش را بر عهده دارد نیز شکایت خواهم کرد.

 تعداد امضای استیضاح‌کنندگان شریعتمداری به ۷۰ نفر رسید

حسینعلی حاجی دلیگانی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره استیضاح وزیر صنعت گفت: تعداد امضاهای استیضاح آقای شریعتمدرای به ۷۰ نفر رسیده است که اگر امروز وزیر بگوید امور را اصلاح می‌کند این استیضاح را پس می‌گیریم.

الیاس حضرتی دنبال ریاست جمهوری آینده است

تسنیم نوشت: روزنامه سازندگی ارگان رسمی حزب کارگزاران در شماره امروز ( یکشنبه 11 شهریور) در گزارشی مشروح به بررسی سیاست‌ورزی ماه‌های اخیر الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی و عضو فراکسیون امید مجلس پرداخته است. سازندگی با تحلیل فعالیت‌های سیاسی اخیر حضرتی به ویژه اظهارات متفاوت او در جلسه استیضاح کرباسیان، وزیر اقتصاد سابق، گفته است: «رابطه فراکسیون امید و الیاس حضرتی رابطه شکننده‌ای نیست که بتوان آن را با خروج حضرتی از فراکسیون امید تمام شده دانست. حضرتی همیشه یکی از مهمترین گزینه‌های ریاست فراکسیون امید بوده و هست. حتی در زمانی که او اعلام کرد از این فراکسیون بیرون می‌آید، باز هم کسی این حرف او را جدی نگرفت، با این حال الیاس حضرتی بعد از استیضاح وزیر اقتصاد چهره جدیدی از اصلاح طلبی خود را رو کرد.»

سازندگی در بخش دیگری از این گزارش ضمن انتقاد از انفعال عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید، تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد تنها تصویری که از فراکسیون امید تا امروز در ذهن‌ها وجود دارد، تکیه عارف بر دست‌هایش روی کرسی خود در مجلس و سکوت همیشگی اوست. بنابراین حملات حضرتی حتی به هم جناحی‌هایش مثل جهانگیری نشان می‌دهد که این بار او می‌خواهد نشان دهد که فارغ از هر گرایش سیاسی، حرف دل مردم را  بر زبان آورده است.

در نهایت در بخش پایانی این گزارش، سازندگی ضمن طرح احتمال کاندیداتوری حضرتی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نوشته است: «برخی معتقدند که حضرتی چراغ خاموش در حال آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 است تا در غیاب دبیر کل حزبش بتواند کاندیدای این حزب برای انتخابات باشد.

روحانی در خواب سنگینی است

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با تاکید بر این موضوع که روحانی در دولت جدید می‌توانست سیاست‌های متفاوتی را اتخاذ کند، گفت: مانند اینکه رییس سازمان برنامه و بودجه به عنوان سر تیم اقتصادی دولت یک فرد غیراقتصادی در شرایط بحرانی است، بنابراین این طبیعی است روندی که می‌بینید ادامه خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر لزوم تغییرات در کادر دولت گفت: به هر حال آقای روحانی همین الان می‌تواند با تغییر دو سوم استانداران خود در سراسر کشور آدم‌های کاردانی را بگذارد که بتوانند مسائل منطقه‌ای را راحت‌تر حل کنند؛ یا بخشی از اعضای کابینه و مدیریت‌های ارشد آن در پایتخت را تغییر دهد اما متاسفانه ایشان در خواب سنگینی است... اصلاح‌طلبان میثاق دائمی با آقای روحانی نبسته‌اند، براساس مصالح کشور از ایشان حمایت کردند اما نه گفتمان و نه هویت سیاسی خود را در معرض داد و ستد با آقای روحانی قرار نمی‌دهند.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت و نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به جلسه سوال از رئیس‌جمهور، گفت: بخش اعظمی از مستقلین و احتمالا بخش اعظمی از امیدی‌ها از دولت دلخورند. مخالفان در جلسه سوال از رییس جمهور زیاد بودند. نمایندگان ناراحت هستند و نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم. این نمایندگان، نماینده 80 میلیون نفر هستند. آقای رییس جمهور یک وقت ساده به نمایندگان نمی‌دهد و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که با رییس‌جمهور جلسه داشته و صحبت کرده است و این موضوع خیلی بد است چون در این شرایط می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد... رئیس‌جمهور باید مخالفان خود را هم ببیند تا بتواند آنها را آرام کند. تفاوت روحانی با احمدی‌نژاد در این است که نه مخالفان را می‌بیند و نه موافقان را. آقای احمدی نژاد مخالفانش را ندید اما موافقانش را دید یعنی برای موافقانش و طرفدارانش برنامه داشت اما آقای روحانی برنامه ندارد.

ما «بین محذورین» هستیم

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فراکسیون امید و اصلاحات بین محذورین است محذور پیگیری مشکلات مردم و نگران تضعیف دولت هستیم... خود من (حتی) استیضاح آقای شریعتمداری (وزیر صنعت) را امضا کردم. ما داریم سرمایه اجتماعی اصلاح طلبی را هزینه این دولت می کنیم چون رئیس جمهوری به مطالبات و دیدگاه های ما اصلا توجهی ندارد.

تحلیل اختلاف کارگزاران و اعتدال و توسعه

روزنامه ایران نوشت: بیانیه اخیر حزب کارگزاران سازندگی و در مقابل بیانیه حزب اعتدال و توسعه بازتاب‌های متفاوتی در رسانه‌ها داشته و بخصوص مخالفان دولت از آن استقبال کرده و آن را تعبیر به شکاف در میان حامیان دولت کرده‌اند. حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران اما چنین نظری ندارد و معتقد است که بیانیه این حزب انتقاد از عملکرد  سازمان برنامه و بودجه بوده و نه انتقاد از حزب اعتدال و توسعه...  مرعشی می گوید: ظاهراً برخی  دوستان در حزب اعتدال و توسعه کل حزب را معادل آقای نوبخت فرض می‎کنند که به نظر من حرف دقیقی نیست. بهتر است که آقای نوبخت از موضع رئیس سازمان برنامه و بودجه به انتقاداتی که وجود دارد، پاسخ دهد.

اوج گیری اختلاف اصلاح طلبان با دولت

روزنامه اعتماد نوشت: جلسه سه‌شنبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی که با حضور حسن روحانی رییس‌جمهوری و با دستورکار سوال 82 نماینده عمدتا اصولگرای مجلس از رییس‌جمهور برگزار شد، حالا به نظر می‌رسد، به نقطه عطفی در رابطه دولت و اصلاح‌طلبان تبدیل شده است. آن زمان وقتی نمایندگان عمدتا حامی دولت در مجلس در 4 محور از 5 محور سوال نمایندگان اصولگرا حاضر به حمایت از روحانی نشدند، ناظران گفتند این تصور که رای منفی به روحانی صرفا از جانب اصولگرایان بوده، توهمی باطل بیش نیست و قطعا اصلاح‌طلبان و اعتدالیون مجلس نیز در این نتیجه نقش داشته‌اند. حالا جلال میرزایی رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید از رای منفی 30 تا 40 درصد اعضای این فراکسیون به روحانی خبر داده و معتقد است اگر رییس‌جمهور روند دور شدن از حامیانش را ادامه دهد، باید منتظر روزهای بدی باشیم. میرزایی که می‌گوید رییس‌جمهور و حتی بخشی از جریان اصلاحات بی‌آنکه بدانند، در حال مدیریت شدن هستند، گفته مشکل بزرگ این جریان آن است که فاقد اتاق فکری منسجم بوده و است.... این عضو فراکسیون امید می گوید: آقای روحانی در آن جلسه برخلاف سخنرانی‌های ماه‌های پیش خود، دیگر اشاره‌ای به اینکه باید از طریق گفت‌وگو و با استفاده از راه‌حل‌های سیاسی مشکلات را حل کنیم، نکرد. متاسفانه اگر روحانی به همین رویه ادامه دهد، عملا به آخر خط می‌رسد و تمام می‌شود. فراموش نکنیم، آقای روحانی علاوه بر از دست دادن رای حامیانش، بخشی از پایگاه خود در حاکمیت را نیز از دست داده است.

جوانِ معترض به مطهری: مقایسه مردم با گوسفند درست نیست

روزنامه فرهیختگان نوشت: علی مطهری در میان نمایندگان مجلس رکورد حاشیه‌داری را شکانده است؛ زمانی رفاقتش با احمدی‌نژاد سوژه می‌شود، زمانی درگیری با کوچک‌زاده و ... خواندن وی، زمانی با وزارت اطلاعات به چالش می‌خورد و زمانی دیگر با جوانان در شیراز و امروز با جوانی دیگر در گلپایگان. جوانی که از او می‌خواهد در جایگاه نمایندگی مجلس به‌جای پرداختن به عید سعید غدیر به موضوعات روز کشور بپردازد و از مشکلات و معضلاتی چون پراید 40 میلیون تومانی سخن بگوید.

 

در جریان انتشار فیلم درگیری علی مطهری در گلپایگان، به ناگاه یک روحانی هم وارد ماجرا می‌شود و به آن جوان می‌گوید تو آبروی لباس من را برده‌ای. این روحانی لحظاتی بعد و در حالی که خطاب به همان جوان می‌گوید «می‌کنمت توی گونی»... از همراهانش می‌خواهد عکس و تصویری از آن جوان بگیرند تا بعدا... .

هفت صبح نوشت: پسر جوان ۲۸ ساله‌ای که در فیلم می‌بینیم در انتخابات ریاست جمهوری به حسن روحانی رای داده و می‌گوید از این ماجرا دغدغه اش فقط معیشت مردم و وضعیت اقتصادی بوده. صادقانه اعتراف می‌کند نمی‌خواسته با لحن تند و صدای بلند صحبت کند، اما از واکنش علی مطهری هم ناراحت است.

احمد زین الدین به هفت صبح می گوید: من از اواسط سخنرانی رسیدم و دیدم که ایشان در حال مطرح کردن مباحثی درباره غدیر هستند. پای صحبت ایشان نشستیم و در جایی در قیاس مردم با گله گوسفند گفتند گله گوسفندان را اینطوری راهنمایی می‌کنند و من ناراحت شدم از این موضوع. اگر کلمه غدیر را گوگل کنید هزاران مطلب پیدا می‌کنید. ایشان ۵۰۰-۴۰۰ کیلومتر تا گلپایگان آمده و به جای اینکه در این وضعیت اقتصادی به مردم گلپایگان یا هر شهر دیگری امید بدهد این مباحث را مطرح می‌کند... شما به عنوان نایب رئیس قوه مقننه یک کشور چرا در مورد حوزه‌ای که به شما ارتباطی ندارد صحبت می‌کنید. آن هم در این شرایط بحرانی که دلار ۱۰ هزار تومانی برای کسی که ۸۰۰ - ۹۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد شوخی نیست. شما در عین بی تفاوتی ذهن مردم را در نظر نمی‌گیری و این توهین به شعور مردم است. ضمن اینکه مقایسه مردم با گوسفند درست نیست. مردم تا جایی تحمل می‌کنند... یک نفر در سخنرانی آمده حالا به هر دلیلی عصبانی است نباید اینطور جواب بدهند. من که توهینی نکردم. در ابتدای ویدئو مشخص است که من با ادبیات آرامی صحبت کردم، اما وقتی پاسخ ایشان را دیدم و چهره آرام ایشان یواش یواش به عنوان یک جوان من را عصبانی کرد. حالا ایشان می‌گوید سناریوی از پیش تعیین شده بود ایرادی ندارد برای من مهم این بود اعتراض مردم را بگویم.... من فعال انتخاباتی هیچ کس نبودم. فقط در زمان انتخابات که یک ربات ساخته بودند روی عکس ما مینوشت تا ۱۴۰۰ با روحانی من عکس پروفایلم را به آن تغییر دادم. چون آن زمان فکر می‌کردم این دولت می‌تواند به مردم کمک کند... خدا شاهد است من نمی‌دانستم کسی در حال فیلمبرداری است. الان بعضی می‌گویند دنبال دیده شدن بود ایرادی ندارد هرچه می‌خواهند بگویند... به خاطر بلند صحبت کردنم حاضرم از آقای مطهری عذرخواهی کنم، اما از اینکه به من و در حقیقت به مردم توهین کردند قدم عقب نمی‌گذارم.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: همه استیضاح کنندگان امضای خود را برای استیضاح بطحایی وزیر آموزش و پرورش پس گرفتند... بر اساس قانون زمانی که همه استیضاح کنندگان امضای خود را برای استیضاح پس بگیرند قاعدتا جلسه برگزار نخواهد شد.

واکنش ازغدی به بیانیه آیت‌الله مکارم

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سکولاریسم در حوزه را رهبری دو یا سه بار مطرح می‌کنند. اصلا مخاطب بنده آیات نوری همدانی، مکارم و اینها نبودند، کسان دیگری بودند، ولی یک عده با شیطنت خود و انتقال نادرست مطالب به آقایان طوری رفتار کردند که انگار ما به اینها داریم می‌گوییم... جالب این است که من همه تابلوها را خواندم تا نگویند که سانسور می‌کنیم ولی چنین تابلویی ندیدم. اصلا فرض کنید چنین تابلویی بوده است، ولی چرا باید چنین مسائلی مطرح شود که بگویند اینها تهدید به قتل کردند! البته من فهمیدم که این فضاسازی برای چه بوده، یک کار رسانه‌ای بود که از تهران هم هدایت می‌شد و در قم اجرا شد.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: به نظر من این موضوع برای جلسه‌ای بود که رئیس‌جمهور را خواستند تا برای اقتصاد برجامی و گرانی‌ها توضیح دهد و اینکه چرا مشکلات ما با توصل به آمریکا درست نشد، به نظرم خواستند این مسائل در مجلس مطرح نشود.... آقای روحانی دو یا سه بار در مجلس گفت که در فیضیه می‌خواستند من را بکشند! معلوم بود که اینها حاشیه‌سازی است. آیا آن بچه‌طلبه‌ای که آن تابلو را بالا برده، زده مرحوم هاشمی را کشته و آمده آنجا اعتراف به قتل کرده و حالا هم می‌گوید می‌خواهم شما را هم بکشیم؟!

فارس نوشت: حسین فریدون دوشنبه از رساله دکترای خود دفاع می‌کند. این دفاع در حالی صورت می‌گیرد که از سوی تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام شده بود تخلف در روند تحصیلی حسین فریدون محرز شده است.