چه کسی متولی تشخیص آلودگی محصولات کشاورزی و جلوگیری از کشت و فروش آن ها در بازار تهران است
بحث بر سر آلوده بودن محصولات کشاورزی کاشت شده در جنوب تهران به مواد نفتی بالا گرفته و هر روز مسئولان سازمان های مختلف صحبت های ضد و نقیضی را در این زمینه عنوان می کنند. حالا در تازه ترین اظهار نظر در این زمینه سخنگوی کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اعلام کرده که محصولات کشاورزی تولیدی در تهران هیچ مشکلی ندراند!
کد خبر: ۶۴۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 01 September 2018

درحالی که در روزهای گذشته اخباری در خصوص آلودگی های نفتی محصولات کشاورزی تهران در رسانه ها منتشر شد و مسئولان محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان ری  آلودگی سبزی و سیفی‌جات اطراف تاسیسات نفتی جنوب تهران را تایید کردند، سخنگوی کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از انجام آزمایشاتی در ارتباط با این موضوع در کمیسیون سلامت خبر می دهد که به گفته او همه آزمایشات انجام شده از نبود آلودگی در این محصولات حکایت دارد.

بازی با جان پایتخت نشینان

سبزی های سرطان زا در جنوب تهران کشت می شوند

هفته گذشته بود زهره عبادتی رئیس ‌اداره محیط زیست شهرستان ری با تایید آلودگی سبزی و محصولات کشاورزی اطراف تاسیسات نفتی جنوب تهران دراین باره گفت:« براساس آزمایش‌های انجام شده توسط محیط زیست آب و خاک این منطقه آلوده است و واحدهای صنعتی مسبب این آلودگی هستند که باید با اجرای طرح‌های مختلف آب و خاک منطقه را پاکسازی کنند.» او با اشاره به فقدان استانداردهای لازم آب و خاک این منطقه از تهران برای کشاورزی تاکید کرد:« تاسیسات نفتی جنوب تهران از جمله پالایشگاه، شرکت خطوط لوله و مخابرات و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عامل اصلی این آلودگی هستند و جهاد کشاورزی شهرستان ری باید با هرگونه کشت در زمین‌های اطراف پالایشگاه و شبکه بهداشت نیز با عرضه این محصولات به بازار مصرف مقابله کند.»

بازی با جان پایتخت نشینان

آب و خاک زمین های کشاورزی به مواد نفتی آلوده است

در همین حال فاطمه تاجیک رئیس ‌شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری هم از طرح شکایت در مراجع قضایی برای برخورد با مسببان این آلودگی و لزوم تخریب زمین های کشاورزی اطراف باقر شهر و جنوب تهران برای حفظ سلامت شهروندان خبر داد. به گفته او سبزیجات آبیاری شده با آب آلوده به مواد نفتی هیچگونه رنگ و بوی خاصی ندارند و مصرف کنندگان هرگز آلودگی آن را متوجه نمی شوند؛ اما همین مواد نفتی موجود در این محصولات عامل اصلی سرطان است. به همین دلیل هم او مجموعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری تنها راهکار عملی و فوری برای حفظ سلامت شهروندان ری و تهران را تخریب کامل این زمین های آلوده به نفت می دانند.

از سوی دیگر اما مسئولان جهادکشاورزی در این بین موضع مشخصی ندارند. آن ها وجود این آلودگی را رد نمی کنند اما محمد عباسی مدیر جهادکشاورزی شهرستان ری در این باره اعلام کرده که وجود این آلودگی باید اثبات شود و برخورد با کشاورزانی که در زمین های آلوده و یا با آب ناسالم کشت و کار می کنند برعهده شبکه بهداشت و درمان است.

اما اثبات آلودگی موجود در زمین و آب کشاورزی جنوب تهران نیاز به کار دقیق و کارشناسی ندارد. بوی تند آب چاه و وجود مواد نفتی که در برخی موارد با چشم غیرمسلح هم قابل مشاهده است، بهترین مدعا برای آلوده بودن آب و خاک این منطقه است. حتی براساس مشاهدات میدانی بسیاری از درختان نزدیک چاه های و تلمبه های آب دلیل آلودگی شدید آب به طور کامل خشک شده اند. بااین وجود اما برخی دستگاه به جای حل مشکل و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت شهروندان به دنبال متهم کردن یکدیگر هستند.

حالا در این شرایط سخنگوی کمیسیون سلامت شورای شهر تهران  می گوید محصولات کشاورزی تولید شده در جنوب تهران هیچ مشکلی ندارند! سید آرش حسینی میلانی با اشاره بر  روند نظارت بر عدم استفاده از آب‌های آلوده برای کشت سیفی‌جات در شهر تهران گفت:«آزمایش‌هایی در ارتباط با این موضوع در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری انجام شده که نشان می‌دهد در این حوزه مشکل خاصی وجود ندارد. حتی سری دوم آزمایش ها هم انجام شده تا نتایجات دقیق تری داشته باشیم و براساس آن تصمیم گیری کنیم.» به گفته این عضو شواری شهر تهران آبیاری حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در جنوب تهران توسط حق‌آبه‌ایست که به صورت طبیعی دارند، انجام می‌شود و بخشی هم توسط آب‌های سطحی و فاضلاب‌های شهری که از کنار مزارع عبور می‌کنند، آبیاری می‌شوند:« در دوره چهارم شورای شهر تهران، برخی مزارعی که با فاضلاب شهری آبیاری شده بودند توسط اداره کشاورزی، امحا شدند. شهرداری نمی‌تواند مستقیم به این کار ورود پیدا کند. برای مقابله با این آبیاری مزارع با فاضلاب شهری همه دستگاه ها باید همکاری داشته باشند.»

میلانی همچنین با انتقاد از نبود متولی مشخص درخصوص تعیین شاخص های استاندارد محصولات کشاورزی گفت:« شهرداری تهران تنها در حوزه میادین میوه و تره‌بار می‌تواند در زمینه پایش موردی تا حدی ورود موثر داشته باشدمتاسفانه در حوزه محصولات کشاورزی حتی برآورد و آمار هم وجود ندارد تا میزان خسارت مشخص شود. این وظیفه جهادکشاورزی است که از  استفاده از آب های آلوده جلوگیری کند. با این وجود نباید این گونه مسائل طوری عنوان شود که باعث ایجاد ترس عمومی در بین شهروندان شود.»

برچسب ها: سبزی نفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار