مدیرعامل آب منطقه ای :
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد می گوید: تغییر الگوی بارش ها همراه با بارندگی های زیر پنج میلیمتر در این منطقه با تبخیر بالا موجب نگرانی در کم بارش ترین استان کشور شده است.
کد خبر: ۶۴۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 01 September 2018

محمدمهدی جوادیان زاده به مناسبت هفته دولت در تشریح وضعیت بارندگی ها گفت: یزد با متوسط 60 تا 70 میلمتر بارندگی کم بارش ترین استان کشور محسوب می شود .
وی با بیان اینکه میزان روان آب های استان بشدت کاهش یافت و رودخانه دائمی وجود ندارد ، افزود: از سوی دیگر درجه حرارت بالا رفت با تابستان ها و زمستان های گرمتر از سال های قبل مواجه هستیم و همه اینها موجب شده تا الگوی بارشی استان تغییر یابد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اضافه کرد: قبلا زمان بارش ها در پاییز و عمدتا در زمستان بود، هم اکنون در پاییز بارندگی نداریم ، در فصل زمستان هم میزان بارش ها کم و در واقع عمده بارندگی ها به بهار منتقل شده است .

** تبدیل برف به باران و بارش های زیر پنج میلیمتر بدون ثمر
جوادیان زاده ، نتیجه این تغییر الگو را تبدیل بارش های برف به باران عنوان کرد و ادامه داد: این نوع بارندگی عمدتا زیر پنج میلیمتر است که به دلیل شدت تبخیر در این فصل از سال ، موثر نیست و حتی نگران کننده هم هست، زیرا بارش ها فرصت نفوذ در سفره های زیرزمینی را هم نخواهند داشت.
وی درباره راهکارهای پایداری یزد اظهار داشت: یزد همواره جزو استان های پر افتخار و پررونق ایران با بدیع ترین تمدن ها و فرهنگ ها بود و امروز برای پایداری این یادگار گذشتگان به عنوان مسئولان استان باید روی بحث آب به عنوان مبنای توسعه برنامه ریزی کنیم.

** شناسایی تمام نقاط دارای ظرفیت آلایندگی آب
به گفته وی ، برای شرکت آب منطقه ای یزد در این بخش سه ماموریت تعریف شد که حفظ و حراست از منابع آب موجود و برنامه ریزی درباره یک از تهدیدات آن یعنی مباحث کیفی و زیست محیطی است.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از نظر کمی ، آب موجود در استان کم است ، می بایست اقدامات استان همچون صنعتی شدن ، کشت های گلخانه ای موجب ایجاد نگرانی در کاهش کیفیت آب نشود به همین دلیل به طور ویژه ، حفاظت کیفی آب در دستور کار قرار گرفت.
جوادیان زاده با بیان اینکه در این راستا چند گروه گشت و بخش مدیریت کیفیت و محیط زیست بر کیفیت آب نظارت می کنند، افزود: تمام نقاط دارای پتانسیل آلایندگی آب شناسایی شد که مستمرا مورد بازرسی قرار می گیرند.

** تقویت حوضچه ها و تیرهای برق خط انتقال آب / ساخت 110 هزار مترمکعب مخزن جدید
وی درباره تلاش ها برای حفاظت از خط لوله انتقال آب زاینده رود اصفهان به یزد هم اظهار داشت: 70 درصد آب شرب استان در فصول سال و 60 درصد در فصل تابستان از محل خط انتقال تأمین می شود که از اسفند ماه سال قبل تا تیر ماه گذشته نزدیک به 15 بار مورد حمله و تعرض در شرق اصفهان قرار گرفت.
وی تصریح کرد: با این وجود با تلاش های صورت گرفته اجازه ایجاد موج کم آبی در استان داده نشد ولی در راستای اقدامات پدافندی ، حوضچه ها و تیرهای برق مسیر خط انتقال در حال مقاوم سازی و تقویت است.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد می گوید: ساخت 110 هزار مترمکعب مخزن به ارزش 700 میلیارد ریال برنامه ریزی شد و در حال ساخت است تا ظرفیت ذخیره سازی در این مسیر افزایش یابد.

** اجرای طرح 100 درصد مدیریت مصرف آب در استان / لزوم احیای فرهنگ درست مصرف ن یزدی ها
جوادیان زاده با بیان اینکه مأموریت دوم ، مدیریت مصرف آب و تقویت فرهنگ درست مصرف است ، افزود: در این خصوص طرح 100 درصد مدیریت مصرف آب را داریم که بر اساس آن باید نیمی از آب مصرفی بخش کشاورزی، 30 درصد صنعت و معدن و 20 درصد بخش شرب تا پایان برنامه ششم توسعه کاهش یابد.
وی راه حل اجرایی این طرح را ، مدیریت مشارکتی میان دستگاه های مرتبط و نیز همکاری و همراهی مردم عنوان کرد و ادامه داد: باید فرهنگ قناعت و درست مصرف کردن یزدی ها که همیشه زبانزد بوده دوباره احیا شود.

** تلاش استان برای تأمین آب از منابع با ریسک کمتر / سهمیه 20 میلیون مترمکعبی آب یزد از خلیج فارس پایدار شد
این مسئول با اشاره به کمبود آب های موجود در استان و تلاش برای تأمین آب از منابع با ریسک کمتر از خارج ستان خاطرنشان کرد: مأموریت سوم ، تدوین راهبردهای تأمین آب و برنامه ریزی برای نیازهای افق 1425 است که در این راستا سرعت بخشیدن به پروژه خط دوم انتقال آب ، پروژه انتقال آب از خلیج فارس و استفاده از آب های غیرمتعارف را در دستور داریم.
وی درباره پروژه انتقال آب از خلیج فارس هم یادآور شد: این پروژه توسط بخش خصوصی کرمان و یزد (مجتمع صنعیت و معدنی چادرملو ) در حال پیگیری است که با پیگیری های استاندار یزد سهمیه 20 میلیون مترمکعب آن ، پایدار شد.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد مدیریت پساب ها و شروع عملیات پروژه بازچرخانی پساب تصفیه شده به منابع آب زیرزمینی برای نخستین بار در کشور با حضور وزیر نیرو، مطالعه تکمیلی به منظور استفاده از فناوری باروری ابرها برای احیای تالاب ها و روان آبها و برنامه ریزی برای مطالعه درباره آبهای ژرف را از دیگر تلاشها برای تأمین آب عنوان کرد.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها ،آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار