کد خبر: ۶۴۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ 28 August 2018

تابناک / نماینده کرمانشاه در مجلس گفت: سرنوشت طرح سؤال از رئیس‌جمهور به عهده قوه‌ قضائیه و قاضی است.

عبدالرضا مصری یکی از طراحان سؤال از رئیس‌‌جمهور در حاشیه جلسه علنی امروز(سه‌شنبه، 6 شهریور) پارلمان در جمع خبرنگاران درباره جلسه علنی مجلس برای سؤال از رئیس‌جمهور که امروز برگزار شد، گفت: امروز شاهد تغییر رویه‌ای اساسی و جدی در مجلس شورای اسلامی بودیم که این رویه نسبت به رویه‌های گذشته به صورت ناخواسته در جلسات قبلی ایجاد شده بود، خودش را نشان داد که نقطه اوج این رویه‌های ناخواسته در استیضاح وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی نمود داشت.

وی افزود: سؤال‌کنندگان از رئیس‌جمهور صرفاً بر محتوای کلامی که سؤال بر آن مترتب بود، اظهارات خود را بیان کردند و رعایت حرمت در موضوع کاملا صورت گرفت و تریبون کاملا چه از ناحیه رئیس‌جمهور و چه از ناحیه نمایندگان سؤال‌کننده در خدمت مسائل استدلالی بود.

نماینده مردم کرمانشاه با بیان اینکه برای تحقق این مهم در نشست علنی امروز برنامه‌ریزی منسجمی انجام گرفته بود، اظهار داشت: علت این برنامه‌ریزی این بود که ما به دنیا بفهمانیم آنچه در قانون اساسی ما وجود دارد که اساس مردم‌سالاری دینی است، می‌تواند در قالب منطق و چارچوب منظمی که قانون برای ما تدارک دیده است، صورت گیرد، به‌طوری که افراد حرف یکدیگر را بشنوند و در رأی‌گیری نظرات خود را بیان کنند و تریبون مجلس شورای اسلامی جای تخاصم نیست، بلکه جای ارائه کلام است.

مصری با بیان اینکه براساس قانون به هیچ عنوان نیازی به داد و فریاد در مجلس نیست، بلکه رأی نماینده متجلی نظر او خواهد بود، افزود: این باعث خواهد شد سوال از رئیس‌جمهور به جای اینکه تبدیل به یک تخاصم سیاسی شود، تبدیل به یک شروع حرکت و عملیات اصلاحی در کشور شود، امروز نمایندگان ضمن اینکه سؤال خود را مطرح کردند، با ارائه یک الگوی گفت‌وگوی ملی بین مجلس و دولت به این نتیجه رسیدند که مشکلات طرح و پاسخ شنیده شود و بعد در قالب رأی، نظر خود را بیان کنند.

وی تأکید کرد: فردا شروعی برای حرکت عملیاتی دولت در قبال سؤالاتی است که نمایندگان نسبت به آن قانع نشدند تا شاهد برنامه‌های عملیاتی دولت در روال این سؤالات باشیم. نمایندگان ملت کاملا آمادگی دارند در راستای حل مشکلات به یاری دولت بشتابند و در صورتی که نیاز باشد، حتی با لوایحی دوفوریتی به دولت یاری کنند.

نماینده طراحان سؤال از رئیس‌جمهور، نقش رسانه‌ها را نیز در مطرح شدن طرح سؤال از رئیس‌جمهور بسیار موثر دانست و گفت: از این پس بتوانیم با رعایت اخلاق اسلامی، مسائل دچار چالش را پیش ببریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا براساس آیین‌نامه داخلی مجلس سؤالاتی که نمایندگان از پاسخ آن قانع نشدند، به قوه‌قضائیه ارجاع می‌شود یا خیر، اظهار داشت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس این سؤالات به قوه‌قضائیه ارجاع می‌شود، اما نمایندگان مجلس بیشتر از ارجاع، به دنبال اصلاح امور هستند، به این صورت که دولت هر چه زودتر نسبت به رفع مشکلات مردم اقدام عملی صورت دهد و اگر مشکل قانونی در این زمینه وجود دارد، نمایندگان نیز هر لایحه‌ای از طرف دولت در این رابطه بیاید، آن را با نگاه کمک به دولت به تصویب می‌رسانند.

نماینده کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: سرنوشت طرح سؤال از رئیس‌جمهور به عهده قوه‌ قضائیه و قاضی است، بدین صورت که تکالیفی که دولت نسبت به آن توفیق اجرایی نداشته است، قاضی با شنیدن توضیحات طرفین درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد، البته هدف نمایندگان مجلس به هیچ عنوان چنین چیزی نیست، بلکه حل مشکل مردم از طرف دولت است.

وی ادامه داد: در همین راستا، طرحی درباره مؤسسات مالی و اعتباری به قوه‌قضاییه ارجاع شد که پس از این اقدام نمایندگان براساس اظهارات پزشکیان نایب رئیس مجلس، 90 درصد مطالبات مال باختگان برگشت داده شد.

نماینده مردم کرمانشاه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه حاجی‌دلیگانی یکی از نمایندگان سئوال‌کننده از رئیس‌جمهور در مطلبی در فضای مجازی عنوان کرده است که به دنبال جمع‌آوری برای مطرح شدن طرح استیضاح رئیس‌جمهور است،گفت: سؤال‌کنندگان از رئیس‌جمهور به هیچ عنوان به دنبال چنین رویه‌هایی نیستند، بلکه به دنبال کمک به دولت و حل مشکلات مردم هستند.

یکی از نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: مجلس این آمادگی را دارد که برای رفع مشکلات در نشست‌های تخصصی حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات مردم را ایجاد کند تا مشکلات مردم برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار