مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: پدیده فرونشست زمین شوم ترین پدیده ای است که امروز دشتهای استان را تهدید می کند و به منزله مرگ آبخوانهاست.
کد خبر: ۶۴۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶ 28 August 2018

بوشهر:در کنار بسیاری از پدیده های ناخوشایند که زمین را تهدید می کند، هشدار درباره پدیده فرونشست زمین بسیار پررنگ است. فرونشستی که علت اصلی آن برداشت های بی رویه از منابع آب های زیرزمینی است.

به گزارش «تابناک»؛ برداشت های بی رویه از چاه های غیر مجاز کار را به جایی رسانده  که وضعیت در 10 دشت استان ممنوعه شده و سایر دشت ها هم شرایط بحرانی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در این خصوص می گوید: پدیده فرونشست زمین شوم ترین پدیده ای است که امروز دشتهای استان را تهدید می کند و به منزله مرگ آبخوانهاست.

 شاپور رجایی در جریان بازدید از خبرگزاری ایرنا یادآورشد: به تازگی شواهدی از فرونشست در دشت های طلحه، فاریاب و کلمه شهرستان دشتستان مشاهده شده و برای بررسی دقیق تر این موضوع به سازمان زمینی شناسی کشور منعکس شده است.

رجایی بیان کرد: با توجه به شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی های پی در پی، به جای اینکه بهره وری مصرف آب را افزایش دهیم، تلاش ما به سمت افزایش مصرف آب بوده که یکی از نتایج آن بحران فرونشست زمین می باشد.

وی یادآور شد: 32 دشت استان بوشهر سالانه مجاز به برداشت 310 میلیون مترمکعب آب برای بخش کشاورزی و حداکثر 15 میلیون متر مکعب برای صنعت است، اما امروز حدود 500 میلیون مترمکعب برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: 140 میلیون مترمکعب مازاد از سفره های زیرزمینی استان برداشت می شود و این اضافه برداشت باعث شده سالی یک متر سطح آبخوان ها و کیفیت آب آنها کاهش یابد.

وی یادآور شد: 90 درصد آبخوان های موجود در استان شوری آنها به حدی رسیده که حتی برای بخش کشاورزی نیز باید با احتیاط از آن استفاده کرد.

رجایی درباره راهکارهای کنترل این بحران خاطرنشان کرد: مدیریت برداشت از آبخوان ها برای احیا و به تعادل رساندن منابع آب زیر زمینی ضروریست، همچنین کاشت محصولات کم آب بر و سازگار با کم آبی، تغییر در روش های آبیاری و حرکت به سمت آبیاری مدرن و توقف کشت روباز برای نجات آبخوان های استان باید مورد توجه باشد.

وی افزود: کنترل سطح زیرکشت، جلوگیری از انتقال غیرمجاز آب، اصلاح وتعدیل پروانه های بهره برداری آب از دیگر عوامل کمک کننده به احیا آبخوان هاست.

بجای بهره وری مصرف آب، به سمت افزایش مصرف آب حرکت کردیم

رجایی در خصوص چاههای غیرمجاز استان بوشهر گفت:  هشت هزار حلقه چاه مجاز و 5500 حلقه چاه غیرمجاز در این استان وجود دارد که وجود این چاههای غیرمجاز باعث برداشت بیش از توان طبیعی آبخوان ها شده است.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی نادرست در بخش آب در دهه های گذشته باعث شده تا به جای بهره وری در مصرف آب، تنها به سوی افزایش تولید گام برداریم.

رجایی در خصوص اهرم های نظارتی برای پرکردن چاههای غیر مجاز گفت: با حساس شدن مردم به عنوان عوامل بازدارنده روند حفر چاههای غیرمجاز در این استان به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه پارسال 110 حلقه چاه غیرمجاز پر شد و امسال نیز باید 100 حلقه دیگر پر شود یادآور شد: تاکنون حکم قهری پرکردن 480 حلقه چاه غیر مجاز در استان بوشهر گرفته شده است.

تغییر اقلیم و خشک شدن رودخانه های استان

رجایی افزود: یکی از مهم ترین عوامل تشدید کننده این پدیده تغییر اقلیم است به طوری که در یک دهه گذشته شاهد کاهش 20 درصدی بارندگی نسبت به میانگین 30ساله هستیم.

وی اظهارداشت: میانگین بارندگی استان در سی سال گذشته 238 میلی متر است که این میزان در سال آبی جاری (96-97) به 119 میلی متر کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: پدیده تغییر اقلیم در کنار کاهش بارش ها، موجب افزایش یک درجه ای دما شده و این پدیده به طور جدی بر منابع آب سطحی اثرگذاری دارد.

وی اضافه کرد: خشکیدن رودخانه های پرآبی چون باغان، دشت پلنگ و کاهش شدید آبدهی رودخانه های شاهپور و دالکی از جمله اثرات پدیده تغییر اقلیم است.

رجایی به تدوین برنامه جامع سازگاری با کم آبی برای استان اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر پنج سد بزرگ شامل دالکی، دشت پلنگ، باغان، خائیز و باهوش با 489 میلیون مترمکعب حجم مخزن در این استان دردست ساخت است که سرعت بخشی در تکمیل و بهره برداری به موقع از آنها مستلزم تامین منابع مالی مورد نیاز می باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار