کد خبر: ۶۴۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶ 28 August 2018

به گزارش تابناک یزد، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۶ شهریور ماه) به ریاست دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی راس ساعت ۸ و ۸ دقیقه با حضور ۲۰۴ نفر از نمایندگان آغاز شد.

سوال از رئیس‌جمهور دارای پنج محور است و به امضای ۸۰ نماینده رسیده است.

این سوال شامل پنج محور عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است

در جلسه امروز اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، محمود علوی وزیر اطلاعات، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری،عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری، بهروز کمالوندی سخمگوی سازمان انرژی اتمی حسن روحانی رییس جمهوری را همراهی می‌کنند.

گفتنی است مدت طرح سوال یا سوالات از طرف نمایندگان منتخب سوال‌کنندگان حداکثر ۳۰ دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند. در این صورت همه سوالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سوال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌گردد.

در تبصره این ماده آمده است پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رای‌گیری می‌شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

 

حجت الاسلام حسن روحانی با استقبال علی مطهری، کاظم جلالی، احمد مازنی و محمدرضا تابش و همراهی جهانگیری معاون اول رییس جمهور وارد مجلس شورای اسلامی شد.
 
***لاریجانی: با رعایت اصول، جلسه امروز می‌تواند در نوع خود کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان می‌دهد
 
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 6 شهریور 97) گفت: امروز سوال برخی نمایندگان از رئیس‌جمهور در دستور کار مجلس قرار دارد. به آقای رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیات وزیران که در جلسه حضور دارند خیرمقدم می‌گویم و ملاحظاتی را تقدیم می‌کنم.طبق اصل 88 قانون اساسی حداقل یک چهارم کل نمایندگان می‌توانند از وظایف رئیس‌جمهور سوال کنند. عمیق‌ بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگو می‌داند.
 
وی ادامه داد: با رعایت اصولی که مذکور افتاد جلسه امروز می تواند در نوع خود کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهد و شرافتی در حکمرانی را به تصویر بکشد و چون مطالب مستقیما در اختیار مردم قرار می‌گیرد در عین جدیت موضوعات مطروحه عواطف برادرانه و ادب دیوانی نظام را عیان کند.
 
کتابچه سوالات پاسخ روحانی به نمایندگان در صحن علنی توزیع شد.
 
نماینده طرقبه اولین سوال کننده از رییس جمهور پشت تریبون قرار گرفت.
 
***دهقان: روحانی کسانی که به کشور خسارت وارد کرده‌اند را معرفی کند/چرا دولت شما 61 تن سکه را به تعداد معدودی فروخت؟

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه پارلمان، عید غدیر را تبریک گفت و یاد شهیدان رجایی و باهنر را به عنوان الگوهای ساده‌زیستی گرامی داشت.وی طی اظهاراتی گفت: چرا دولت لیست دریافت کنندگان ارز را منتشر نمی کند؟ اگر رانت و فسادی در کار نیست چرا لیست منتشر نمی شود تا مردم از آن مطلع شوند.

***فولادگر: با وجود امکان تولید شاهد واردات رسمی برخی ماشین‌آلات از خارج هستیم
 
حمیدرضا فولادگر در جریان سوال از رئیس‌جمهور گفت: اینجانب در آغاز کار دولت یازدهم از کلیات برنامه اقتصادی شما آقای رئیس‌جمهور و وزیر پیشنهادی‌تان در وزارت امور اقتصادی و دارایی دفاع کردم لکن اولین سوال اینجاست که چرا به همان برنامه و برنامه‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پایبند نبودید و شرایط کشور امروز به سمت و سویی رفته است که هم معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته و این روزها مردم سخت‌ترین شرایط اقتصادی را تحمل می‌کنند و هم فعالان اقتصادی به ویژه تولیدکنندگان و پیمان‌کاران بیشترین مشکلات را از ناحیه برخی از تصمیمات اجرایی دولت بر روی دوش خویش حس می‌کنند به نحوی که هم شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم و هم مطالبات سال‌های گذشته خویش را علی‌رغم نوسانات شدید قیمت‌ها باید به صورت اوراق مشارکت و اسناد خزانه به سررسید سال‌های آ‌تی در یافت کنند. 
 
***فرهنگی: تورم کنونی بی‌سابقه است
 
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز و آذرشهر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه (6 شهریورماه) در جلسه طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکود در کشور حاکم شده است، گفت: رکود مسئله‌ای نیست که در ماه‌های اخیر حاکم شده باشد بلکه در طول دولت آقای روحانی بر اقتصاد کشور حاکم بوده است. فقدان مدیریت کارآمد باعث استمرار آن شد. نبود برنامه عملیاتی برای خروج از رکود، تشدید و اوج‌گیری آن را به همراه داشت که به رکود تورمی انجامید.برای مقابله با این موضوع راهکارهای علمی وجود دارد اما برنامه‌ریزی و آغاز اقدامات موثر دیده نمی‌شود. 

***کرم پور: چطور با داعش مبارزه می‌کنیم اما نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟

کوروش کرم‌پور حقیقی که به عنوان یکی از متقاضیان سوال از رئیس جمهور در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) سخن می‌گفت: اظهار کرد:‌ دولت و مجلس در خدمت به مردم باید به درستی انجام وظیفه کنند. من نماینده‌ای هستم که به شهادت مردم و شخص شما همواره حامی دولت بوده وهستم و معتقدم حضور رئیس جمهور محترم در مجلس برگ زرینی از پاسخگویی مسئولین نظام به مردم است.

این نماینده مجلس ادامه داد: رهبری گفتند اگر کالایی قاچاق وارد کشور شده باید در انبار عمومی به آتش کشیده شود. ایشان گفت که مراد من فلان کوله بر ضعیف نیست بلکه قاچاق سازمان یافته‌ی بزرگ است. آیا با این وجود حرفی باقی می‌ماند که من نماینده در ارتباط با قاچاق مطرح کنم؟ آیا دستور قاطع رهبری درباره‌ی برخورد با قاچاقچیان حتی در یک مورد اجرا شد؟ چرا دولت توانایی برای مبارزه با قاچاق را نداشته و موانع دولت برای مبارزه با قاچاق چیست؟

 
***نقوی‌حسینی: امروز مشکل اشتغال مصیبت کشور است
 
سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه (6 شهریور 97) در جریان سوال از رئیس‌جمهور به عنوان یکی از سوال کنندگان طی سخنانی اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که مشکل اساسی کشور بیکاری و عدم اشتغال است. آقای روحانی! خانواده‌ای در نظر بگیرید که دو تا سه فرزند با مدرک عالی حتی دکترا با سن 20 و 40 سال به دلیل عدم اشتغال مجرد هستند.  این جوانان در خانه‌ای می‌روند که خود پدر یا بیکار است یا حقوق بسیار پایینی دارد.
 
وی ادامه داد: مشکل اشتغال امروز مصیبت کشور است. اینقدر روی بودجه برای اشتغال مانور ندهیم. آقای رییس جمهور اختلاف سیاسی داریم اما امروز روز عزت ملت ایران و به تعبیر شما امروز روز سخت کشور است. مرد کسی است که امروز مقابل سختی‌ها بایستد و ما در کنار شما ایستاده‌ایم.
 
***روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان: پاسخگو بودن بالاترین نقطه قوت مسئولان است/کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه ی امروز خوشحال خواهد شد از پایان جلسه اندوهگین خواهد شد

 حسن روحانی رئیس‌جمهور رئیس‌جمهور صبح امروز در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سوال نمایندگان گفت: هیچ کس فکر نکند پاسخگو بودن یک نقطه ضعف است بلکه بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح‌کرد: همه مسئولان باید هر کدام در چارچوب وظایف خود و قانون که برای همه مقرر کرده پاسخگو باشند. نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود، ملت مطمئن باشید؛ نمی‌گذاریم یک مشت ضد ایرانی که در کاخ سفید جمع شده‌اند علیه ما توطئه کنند.

رئیس جمهور افزود: چرا امید مردم تغییر پیدا کرده و نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند و حتی عده ای نسبت به عظمت و قدرت نظام، رشد و توسعه آینده دچار شک شده اند؟ این شک را باید درمان کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه این‌ها در برابر اعتماد و امید به مردم ناچیز است، تصریح کرد: چرا امید مردم تغییر کرده است؟ چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند و بالاتر، حتی عده‌ای نسبت به عظمت نظام، قدرت نظام، رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند. این شک را ما باید درمان کنیم. ما باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات این چندماهه زودگذر است.کلید مساله فقط در همین است.

وی تصریح کرد: حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران با من راجع به منطقه و مساله موشک همراه شوند و اگر همراه نشوند یک‌جانبه خارج می‌شوم.

 

***ذوالنور: دولت برای خروج آمریکا از برجام سناریو نداشت/رئیس‌جمهور سوئیس هستید یا جمهوری اسلامی؟
 
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در جلسه علنی امروز سه‌شنبه و در جریان سوال از رئیس جمهور به توضیحات دلایل طرح سوال از روحانی پرداخت و گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت.
 
ذوالنور در جلسه علنی امروز سه‌شنبه و در جریان سوال از رئیس جمهور به توضیحات دلایل طرح سوال از روحانی پرداخت و با تبریک هفته دولت و گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: آقای رئیس جمهور عنوان کرد که قاچاق از ۲۵ میلیارد به ۱۲ و نیم میلیارد رسیده است. همچنین موضوع کاهش واردات از ۷۰ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار را بیان کرد اگر این آمارها صحت داشته باشد باید در ۵ -۶ سال گذشته که دولت در اختیار آقای روحانی بوده تقاضای ارز روند کاهشی پیدا کرده باشد یا این که جنس‌های خارجی در بازار کم شده باشد.

ذوالنور افزود: اگر آمارها درست باشد تولیدات داخلی باید افزایش یافته، حال این که طبق نظر کارشناسان ظرفیت بنگاههای تولیدی به ۴۰ درصد رسیده است. باید مصرف کم شده باشد، همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که باید سبک زندگی مردم تغییر کرده و با جنس خارجی خداحافظی کرده باشند یا این که جمعیت کم شده باشد. این اتفاقات هیچ کدام رخ نداده است.

وی با اشاره به موضوع بیکاری گفت: آقای رئیس جمهور سوال ما این است که شما رئیس جمهور سوئیس یا جمهوری اسلامی هستید؟ وقتی در مسکن مهر ۵ میلیون ساختمان ساخته شده صدای کارگران را نشنیدید در سال سوم ریاست جمهوری و در افطاری رهبری از ایجاد دو و نیم میلیون شغل صحبت کردید و در همان سال آقای جهانگیری موضوع ایجاد ۷۰۰ هزار شغل را مطرح کرد. امروز می‌گویید در این ۵ سال دو و نیم میلیون شغل ایجاد شده است. این تضادهای آماری را چطوری می‌بینید.

***روحانی مجلس را ترک کرد
 

***نمایندگان از ۴ پاسخ رئیس جمهور در مجلس قانع نشدند/ ارسال سوال به قوه قضائیه

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 6 شهریور) پس از استماع نظرات نماینده سوال کننده و پاسخ های رئیس جمهور درباره کنترل قاچاق کالا و ارز را قانع کننده ندانستند.

نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص استمرار تحریم های بانکی قانع شدند.

نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص اقدامات دولت درخصوص کاهش نرخ بیکاری قانع نشدند.

نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص رکود اقتصادی شدید چندین ساله قانع نشدند.

نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی قانع نشدند.

بر این اساس و طبق ماده 213 آیین نامه داخلی مجلس، سوالات به قوه قضائیه ارسال می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار