رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: در حوزه هوشمند سازی شهر قم حرکت‌های زیربنایی به‌ویژه در زمینهٔ نرم‌افزاری در حال انجام بوده و در حال حاضر پیشرفت‌های بیش از ۵۰ درصدی را در حوزه زیرساخت تبادل خدمت بین سازمانی، ارائه خدمات الکترونیکی انجام شده است.
کد خبر: ۶۴۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳ 27 August 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه هوشمند سازی شهر قم ظهر امروز با حضور سید حسن هانی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و مسئولان شهرداری قم در محل ستاد شهر هوشمند برگزار شد.

همایون یزدان پناه رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم در این جلسه با اشاره به تفاهم‌نامه هوشمند سازی شهر قم، اظهار داشت: همکاری در راستای ایجاد شهر هوشمند موضوع تفاهم‌نامه شهر هوشمند بوده که هم بین بخش‌های صنفی و حاکمیتی و هم بین اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است و در حوزه‌های شخصی و مشاوره‌ای بخش صنفی انجام می‌دهند.

وی افزود: در حوزه شهری، ستاد شهر هوشمند شهرداری در محور این تفاهم‌نامه مشغول فعالیت بوده‌ و سعی بر این است که با همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی در راستای شهر هوشمند قم گام‌هایی برداشته شود و تا چهار ماه آینده باید نقشه راه ارائه شود، همچنین در کنار این فعالیت‌ها، حرکت‌های زیربنایی خصوصاً درزمینهٔ نرم‌افزاری در حال انجام بوده و در حال حاضر پیشرفت‌های بیش از 50 درصدی را در حوزه زیرساخت تبادل خدمت بین سازمانی، ارائه خدمات الکترونیکی و سایر حوزه‌ها وجود داشته است.

یزدان پناه خاطرنشان کرد: ارائه خدمات هوشمند به مردم جزء اولویت‌های نخست بوده و این حرکت از شهرداری آغاز شده و داده‌های باز برای ارائه خدمات موردنیاز مردم برای ساخت‌وساز آماده می‌شود و مردم می‌توانند از طریق نرم‌افزارهای موجود، خدمات خود را دریافت کنند، در این طرح از طریق اطلاعات موجود، تمامی خدمات برای افزایش کیفیت نرم‌افزارها اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم بیان کرد: رونمایی از سامانه‌ای برای مرکز تبادل اطلاعات ادارات و مراکز خصوصی انجام و از شهرداری آغازشده و سایر بخش‌ها نیز به این سامانه اضافه می‌شوند و از این طریق شرکت‌ها و مخصوصاً شرکت‌های بومی استان قم به این سامانه متصل شده تا بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.

در بخش دیگری از این جلسه، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: سال جاری سال دوم برنامه بوده و کاهش 25 درصدی مردم در این طرح از دغدغه‌های مهم است.

سید حسن هانی افزود: تاکنون برنامه‌های هوشمند سازی شهر قم مناسب نبوده و لازم است که اقدامات جدی‌تری صورت گیرد، فناوری اطلاعات بستری است که می‌تواند از سطح عملیات پایه تا سطح تصمیم‌گیری نقش مهمی را ایفا کند.

وی تأکید کرد: تاکنون بسیاری از مدیران به‌صورت متمرکز به مدیریت‌های شهر هوشمند نپرداخته‌اند و مدیریت‌های شهری همچون کنترل ترافیک شهری، آبیاری فضای سبز و سایر پارامترها به‌صورت سنتی انجام می‌شده که با توجه به مفید بودن استفاده از فنّاوری، روند هوشمند سازی باید تسهیل شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم ابراز کرد: با افزایش هوشمند سازی در جهت انجام تراکنش‌های بانکی از میانگین تردد مردم در محیط‌های شهری کاسته شده و اگر این هوشمند سازی به سایر بخش‌های شهری تسری داده شود، بسیاری از مشکلات ناشی از تراکم جمعیت شهری کاسته می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره نظام صنفی استان قم نیز در این جلسه با تأکید بر اهمیت شهر قم در کشور و جهان اسلام، بیان کرد: شهر قم حرم اهل‌بیت(ع) بوده و یکی از ملزومات حرم اهل‌بیت (ع) دارا بودن از بهترین امکانات و زیرساخت‌ها بوده تا زائران از آن بهره‌مند شوند.

سید حسن هاشمی بیان کرد: برای طی شدن فرآیند هوشمند سازی یک سامانه‌ای نیاز بوده که این فرآیند مکانیزه شده و حداکثر عدالت در اجرای کارها صورت گیرد و پیگیری ایده برای پیاده‌سازی و اجرا به بهترین نحو انجام شود.

رئیس هیئت‌مدیره نظام صنفی استان قم خاطرنشان کرد: برای اجرای هوشمند سازی بخش خصوصی و بخش‌های حاکمیتی و همچنین مردم نقش مهم و جدی را ایفا می‌کنند تا بتوان از این ظرفیت حداکثر استفاده را برد، تمام تلاش برای تبدیل‌شدن شهر قم به شهر هوشمند و الگوی سایر شهرهای کشور بوده است.

در بخشی دیگر از این جلسه مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم عنوان کرد: سازمان فناوری اطلاعات شهرداری فعالیت‌های خود را در راستای هوشمند سازی انجام داده و امروزه زیرساخت‌های مناسبی برای این امر فراهم شده و سرویس‌های الکترونیکی درحال‌توسعه است.

کوروش محمدحسینی تأکید کرد: تمام تلاش‌ها برای بهره‌گیری از فعالان بخش خصوصی برای بهره‌مندی مردم از این امکانات صورت گرفته تا گامی در جهت افزایش توانمندی بخش خصوصی برداشته شود.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار