همه چیز از اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان شروع شد. وقتی که زاون قوکاسیان در شب بزرگداشت خود پشت تریبون رفت و گفت: «آرزو دارم روزی فیلم‌سازان اصفهانی در اصفهان برای اصفهان فیلم بسازند.» به احترام او، پروسه حمایت شهرداری اصفهان از ساخت فیلم کوتاه در این شهر از دور بیست و هفتم با تولید 11 فیلم کلید خورد و جریانی که از همان ابتدا در کنار موافقان، مخالفانی نیز داشت خود را افتان و خیزان به دور سی و یکم جشنواره فیلم کودک و نوجوان رساند. در این دوره از جشنواره ۳۸ فیلم با حمایت شهرداری اصفهان تولید شده که ۳۲ فیلم آن در بخش غیر رقابتی جشنواره نمایش داده می شود و تنها یکی از آن ها برای حضور در بخش ملی جشنواره تایید شده است.
کد خبر: ۶۴۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶ 27 August 2018
به گزارش تابناک : رئیس انجمن سینمای جوان اصفهان ضمن توضیح فرآیند انتخاب این 38 فیلم برای حمایت شدن از سوی شهرداری اصفهان، نکاتی را پیرامون زمان پرداخت مطالبات این فیلم‌سازان و کیفیت فیلم های آنان بیان کرد که مشروح آن را ازنظر می‌گذرانید: 
 
آغاز حمایت شهرداری اصفهان از فیلم کوتاه سازان اصفهان به چه زمانی برمی‌گردد؟ 
 
انجمن سینمای جوان، متولی فیلم کوتاه در کشور است و بزرگ‌ترین جشنواره فیلم کوتاه خاورمیانه را در تهران برگزار می‌کند. ما نیز به‌عنوان متولی فیلم کوتاه در اصفهان همراه با زنده‌یاد زاون قوکاسیان از مدت‌ها پیش تمام تلاشمان را برای جذب حمایت سرمایه‌گذاران از فیلم کوتاه انجام دادیم. زاون، در اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان پشت تریبون رفت و گفت: «آرزو دارم روزی فیلم‌سازان اصفهانی در اصفهان برای اصفهان فیلم بسازند.» و به احترام او، پروسه حمایت شهرداری اصفهان از فیلم کوتاه از دور بیست و هفتم، با تولید 11 فیلم آغاز شد. 
این جریان ادامه پیدا کرد و با توجه به اینکه دکتر سقائیان نژاد، شهردار وقت اصفهان با دیدن این فیلم‌ها قول چند برابر شدن حمایت از فیلم‌سازان اصفهانی را داده بود در بیست و هشتمین دوره جشنواره، شاهد اکران 47 فیلم از تولیدات فیلم‌سازان بودیم. 
 
حمایت از فیلم‌سازان اصفهان در دور بیست و نهم جشنواره به چه شکل بود؟ 
 
اسفند 1394، فراخوان بیست و نهمین دوره از جشنواره به‌صورت فراگیر منتشر شد و 582  فیلم‌نامه به دبیرخانه جشنواره رسید. اردیبهشت‌ماه 1395 نیز کار بررسی این فیلم‌نامه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی توسط شورای فیلم‌نامه دنبال و 40 فیلم‌نامه برای تولید با حمایت شهرداری اصفهان انتخاب شد. در همین حین و بین، شهردار اصفهان تغییر کرد. آقای جمالی نژاد جانشین آقای سقاییان نژاد شد، جشنواره به همدان رفت و در نتیجه تلاش همه کأن لم یکن تلقی شد. وعده‌هایی از سوی شهردار وقت داده‌شده بود که اگر جشنواره به اصفهان برگشت برای حمایت از این 40 فیلم اقدام می‌شود و خوشبختانه جشنواره هم به شهر ما برگشت. آغاز تولید 40 فیلم کوتاه در مراسمی با حضور دبیر جشنواره آقای رضا داد، شهردار وقت آقای جمالی نژاد و سازندگان این 40 فیلم به اطلاع همگان رسید و آقای قاسم‌زاده نیز مسئولیت امضای قرارداد فی‌مابین شهرداری اصفهان و فیلم‌سازان را بر عهده داشت.  
 
در دور سی‌ام، فیلم‌سازان طبق قرارداد اقدام به ساخت و تکمیل فیلم‌ها کردند؟ 
 
با توجه به تغییر شهردار اصفهان فیلم‌ها باید تا پایان شهریورماه 1396 و در فرصتی دو ماه و نیمه ساخته می‌شد اما مشکلاتی که در پرداخت قسط اول به وجود آمد باعث تأخیر در تولید فیلم‌ها شد. به‌این‌ترتیب وقتی‌که قسط اول، اوایل شهریورماه پرداخت‌شده بود طبیعتاً نمی‌شد انتظار داشت که کار ساخت فیلم‌ها تا پایان شهریورماه کامل شده باشد، هرچند که فیلم‌برداری نزدیک به 30 فیلم در همان محدوده زمانی انجام‌شده بود. 
 
قسط دوم چه زمانی پرداخت شد؟ 
 
حدفاصل روی کار آمدن آقای نوروزی به‌عنوان شهردار جدید، قسط دوم مبلغ در نظر گرفته‌شده توسط شهرداری قبل پرداخت شد و فیلم‌سازان، یک مرحله دیگر کار خود را پیش بردند اما دبیرخانه جشنواره عملاً از آبان ماه 1396 تعطیل‌شده بود و آقای شهیدی به‌عنوان دبیر اجرایی جشنواره دیگر حق امضایی نداشت. معرفی دبیر اجرایی جدید به سال 1397 کشیده شد و با معرفی آقای دکتر عیدی اندکی از نگرانی‌ها کاسته شد. مشخص شدن مکان دبیرخانه به بعد از ماه رمضان موکول و کار بازبینی فیلم‌ها نیز به‌تبع آن با تأخیر همراه شد. 
بالاخره پس از طی ماه رمضان بازبینی انجام شد و تعدادی از فیلم‌ها که اصلاحیه خورده بود و مراحل فنی آن مورد تائید ناظران کیفی نبود در این فاصله می‌رفت و برمی‌گشت تا نهایی شود. همه این تأخیر و تغییرها موجب شده بود که فیلم‌سازان پیگیر تکمیل فیلم‌ها نباشند و البته چون صداگذاری و تدوین و اصلاح رنگ و... هزینه‌بر بود آن‌ها صبورانه منتظر پرداخت قسط سوم بودند. از طرفی قرار بود دبیر اجرایی جشنواره تیتراژ فیلم‌ها را اعلام کند که این کار نیز یکی دو ماه زمان برد و در نهایت حدود سه هفته پیش، اولین بسته فیلم‌ها به دست ما رسید. 
 
شهرداری اصفهان از تولید 38 فیلم حمایت کرده و از بین 26 فیلم فرستاده‌شده به دبیرخانه جشنواره فقط یکی از آن‌ها موردپذیرش قرارگرفته. دراین‌باره نظری دارید؟ 
 ما 26 فیلم تولیدشده را به دبیرخانه تهران فرستادیم و برای حضور در بخش ملی معرفی کردیم اما بله، فقط یک فیلم از سوی دبیرخانه تائید شد. بنده تمام‌قد به نظر هیئت انتخاب محترم جشنواره احترام می‌گذارم و مطمئنم که این فیلم‌ها در صدها و هزاران جشنواره دیگر خواهند درخشید اما به نظرم جایگاه تولیدات اصفهان بالاتر از این بود که فقط یک فیلم از آن به جشنواره راه پیدا کند. 
 
زمان پرداخت قسط سوم فیلم‌سازان مشخص‌شده است؟
 
اکنون 32 فیلم از 38 فیلم تولید شده، به تائید ناظرین کیفی رسیده. آقای دکتر عیدی نامه پرداخت قسط سوم را امضا کرده‌اند و مطالبات فیلم‌سازان پنجم شهریور ماه تسویه خواهد شد. با همه پستی بلندی‌ها اکنون 32 فیلم آبرومندانه تولیدشده که می‌تواند در سی و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور داشته باشد. باید بپذیریم که در هر پروسه تعدادی فیلم خوب، متوسط و چند فیلم که نیاز بوده تلاش بیشتری برای بالا بردن کیفیت آن انجام شود وجود دارد اما به نسبت سال گذشته می‌توان گفت که کیفیت این فیلم‌ها بیشتر شده و من به همه قول می‌دهم که در جشنواره‌های مختلف حرف‌های زیادی از این فیلم‌ها خواهیم شنید. 
همه در جریان مسائل اقتصادی کشور هستند و می‌توان حدس زد که ارزش ریالی قسط سوم این فیلم‌سازان تا همین امروز چقدر کاهش پیداکرده بنابراین بهتر است مطالبه آن‌ها را به‌حق بدانیم. خوشبختانه با پیگیری کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان به ویژه خانم روشن و آقای مقدری، همچنین آقای دهدشتی قائم مقام دبیر اجرایی جشنواره در اسرع وقت این کار انجام می‌شود. 
 
یکی دیگر از مطالبات فیلم‌سازان اصفهانی اکران فیلم‌هایشان در بخش رقابتی است اما دبیرخانه جشنواره اعلام کرده که «تجربه‌های اصفهان» در بخش غیررقابتی به نمایش درمی‌آید. نظر شما دراین‌باره چیست؟
 
در مورد دیده شدن این فیلم‌ها بحث‌هایی وجود دارد و قطعا برای ارتقای سطح کیفی و تشویق هر فیلم‌سازی لازم است که آثار او داوری شود و در بخش رقابتی حضور داشته باشد. قول‌هایی از طرف دکتر عیدی برای داوری فیلم‌ها داده‌شده و گفته‌اند اگر در جشنواره هم این امکان فراهم نشد بعد از جشنواره، جداگانه آن‌ها را داوری خواهیم کرد.  
 
به نظر شما حمایت‌ شهرداری اصفهان از فیلمسازان باید ادامه داشته باشد؟
 
امیدوارم که این اتفاق رخ بدهد چراکه موج نوی سینمای اصفهان را همین جوان‌ها تشکیل می‌دهند. به احترام نام زاون قوکاسیان و به پیروی از راه و رسم او که حمایت از فیلم‌سازان جوان اصفهان بود، باید به حمایت از این جوانان ادامه بدهیم و در این صورت است که آینده درخشانی برای سینمای اصفهان و کشور رقم خواهد خورد. بنده از شهردار محترم اصفهان آقای نوروزی، دبیر جشنواره آقای رضاداد ، دبیر اجرایی جشنواره آقای عیدی و قائم مقام دبیر اجرایی جشنواره، آقای دهدشتی بابت حمایت همه جانبه از تولیدات بخش اصفهان تشکر می کنم و همچنین منت دار آقای جمالی نژاد، آقای قاسم زاده و مهندس شهیدی برای آغاز حمایت از تولید فیلم کوتاه در اصفهان هستم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار