امروز جلسه استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد کشور بخاطر آنچه که نمایندگان استیضاح کننده اعلام کرده اند برگزار شد .نمایندگان موافق استیضاح براین باورند که اقتصاد کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد و تیم اقتصادی دولت ودرراس آنها وزیر اقتصاد فقط نظاره گرند
کد خبر: ۶۴۷۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 26 August 2018

امروز جلسه استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد کشور برپایه محورهایی که نمایندگان استیضاح کننده اعلام کرده اند برگزار شد .نمایندگان موافق استیضاح براین باورند که اقتصاد کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد و تیم اقتصادی دولت ودرراس آنها وزیر اقتصاد فقط نظاره گر شرایط فعلی کشورند.

به گزارش تابناک ایلام ،استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در اولین دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و پس از رأی گیری ،کرباسیان از وزارت اقتصاد برکنار شد.هرچند وضعیت اقتصادی حاکم برکشور به گونه ایست که بیشتر عوامل تشدید کننده شرایط فوق به تصمیم سازی ها غیرعلمی و عدم نظارت تیم اقتصادی دولت بر بازار ختم می شود ،اما اتفاقات تلخ به وقوع پیوسته در جلسه استیضاح وزیر کار، زمینه ساز شرایطی شد که ماحصل آن تمرکز نمایندگان بر اجرای وظیفه نظارتی و عدم عدول از وظایفشان بود.

شرایطی که در نهایت به بازگشت نمایندگان مجلس به بعد واقعی نظارتی و عدم پذیرش هرگونه سفارش و یا رانتی در راستای بازپس گرفتن امضای خود منجر شد .بی شک قرار گرفتن نمایندگان مجلس درمسیر وظایف واقعی خود وحفظ شان وجایگاه نمایندگی خروجی هایی رارقم خواهد زد که درنهایت به تامین منافع مردم وکشور ختم خواهد شد.

دربین نمایندگان استیضاح کننده وزیر اقتصاد نام دونماینده غیر همسو با دولت ،یعنی " شادمهر کاظم زاده " و " سلام امینی" نیز دیده می شود . عدم اثر پذیری این دونماینده از لابی های صورت گرفته بمنظور انصراف از استیضاح که حضور معاون وزیر اقتصاد درایلام درهمین راستا تحلیل و تفسیر شد ،از برجسته ترین اتفاقات مثبت این دو  در طول دوره نمایندگی اشان تلقی می شود.

از قضا نام این دو نماینده در لیست موافقینی بود که توانستند در دفاع از موضع خود درصحت علنی مجلس به ایراد سخن بپردازند . متن سخنان این دو نماینده موافق استیضاح وزیر به این شرح است :

نظاره‌گر بودن شرایط کشور توسط تیم اقتصادی دولت سوال‌برانگیز است

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی معتقد است که دلیل طرح موضوع استیضاح وزیر اقتصاد اگرچه وضعیت معیشتی و اقتصادی است، اما تنها عامل شرایط امروز اقتصاد کشور وزارت اقتصاد نیست.

 سلام امینی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان موافق استیضاح گفت: آنچه ما نمایندگان را وادار کرد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کنیم شرایط نامطلوب اقتصادی بوده و هست. استیضاح‌کنندگان امروز افرادی هستند که سال گذشته به آقای کرباسیان رای دادند.

وی افزود: اگرچه می‌دانیم تنها به وجود آورنده شرایط امروز وزارت اقتصاد نیست، اما نظاره‌گر بودن تیم اقتصادی دولت و شخص آقای کرباسیان برای ما سوال‌برانگیز است. تمام اقشار جامعه شرایط نامطلوب اقتصادی را درک می‌کنند. دایره فقر و محرومیت گسترده‌تر شد، متوسطین جامعه در حال سقوط به لایه‌های زیرین جامعه هستند. قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز جامعه دو برابر و یا گاهی تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جامعه تورم ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی را تجربه می‌کند، اما درآمد جامعه رشد آنچنانی هم نداشته است. در این اوضاع تنها درصد بسیار کمی یک شبه راه هزاران ساله پیمودند. درصد بالایی از جامعه که به نان و پنیر راضی بودند، امروز این قوت لایموت خود را هم دچار خطر می‌بینند. خیلی از خانواده‌ها در حال از هم پاشیدن است. پرونده‌های قضایی زیادی در دست بررسی است. خرید مسکن برای جوانان به رویا تبدیل شده است. ارزش پول مردم سقوط کرده است و مشکلات سپرده‌گذاران موسسات هم هنوز لاینحل مانده است.

امینی بیان کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری مالیات در کشور از فقرا و کاسبان گرفته می‌شود، اما سرمایه‌گذاران بزرگ در بیشتر مواقع از پرداخت مالیات مصون هستند. فساد اقتصادی بر سر زبان‌ها است. چه کسی پاسخگوی این شرایط است؟ این وضعیت نتیجه سیاست‌های اقتصادی است. به استیضاح رای دهید در غیر این صورت تعیین خواهیم کرد که مشکلات اقتصادی یا جزیی است یا وجود ندارد. مردم ایران آنچه وظیفه‌مان بود گفتیم و انجام دادیم. ان‌شاءالله آنچه اتفاق بیفتد در راستای رضایت خداوند باشد.

وزیر اقتصاد باید اعضای تیم اقتصادی را به هم مرتبط کند

شادمهر کاظم‌زاده در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان موافق استیضاح گفت: کشور ما در معرض یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار قرار گرفته است. طراحان و سیاست‌گذاران در آمریکا نقشه‌های جدیدی را طراحی می‌کنند و ستاد اقدام به تحریم شکل می‌دهند، اما در مقابل اتاق جنگ اقتصادی آمریکا اتاق جنگ اقتصادی ما چه می‌کند و پاتک‌های اقتصادی ما چه بوده است؟ آیا غیر از این است که به ذخائر کشور چوب حراج زده شده است؟

وی با طرح این سوال که ذخائر ارزی چه‌طور توزیع شده و کاهش دستوری نرخ سود بانکی و افزایش نقدینگی چه تاثیری بر اقتصاد داشته، اظهار کرد: اتاق جنگ اقتصادی نیازمند افراد متخصص، باهوش و کوشاست که ساختارهای جدید را بشناسند.

کاظم‌زاده با بیان این‌که افزایش فقر آسیب‌های اعتقادی را هم به دنبال دارد، ادامه داد: زمانی که آقای کرباسیان وزارت را تحویل گرفتند برنامه خوبی ارائه کردند، اما در این یکسال چه گذشت؟ آیا آنچه حاصل شد آرامش اقتصادی بود یا تلاطم اقتصادی؟ من زبان مردم هستم. شما چه کردید؟

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: وزارت اقتصاد مسئول تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی و هماهنگی آنهاست و وزیر اقتصاد نخ تسبیحی است که باید اعضای تیم اقتصادی را به هم مرتبط و منسجم کند. در این شرایط و با وجود حجم نقدینگی فراوان مردم به دنبال جایی مطمئن برای سرمایه‌گذاری هستند. باید جوابی برای آنها پیدا کنیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: نوسانات و التهابات ارزی در حالی اتفاق می‌افتد که کشور ما از ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی سرشار برخوردار است و این شرایط با وجود امکانات و ثروت ملی قابل توجیه نیست.

کاظم‌زاده عدم رعایت شایسته‌سالاری، بی‌توجهی به سیاست‌های کلان و عدم استفاده از نخبگان جوان را از نقاط ضعف وزارت اقتصاد عنوان و خاطر نشان کرد: می‌گویند دولت می‌خواهد هزینه تغییر در مدیریت اقتصادی را از طریق مجلس بپردازد. به فرض صحت چه اشکالی دارد این هزینه را بدهد؟ می‌گویند وزیر اقتصاد در حوزه اقتصادی نیز تیم‌ساز نیست به فرض صحت ما وزیر بی‌اختیار نمی‌خواهیم. ما استیضاح برگ آخر اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی می‌دانیم.

وی در پایان گفت: چرا جوانان برای دریافت وام کم بهره نزدیک دو سال باید بدوند و بتوانند حداقل سرمایه را فراهم کنند و چرا دقیقا در این شرایط وزیر مصاحبه می‌کند و می‌گوید اوضاع اقتصادی خوب است؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اسدالله پبشدار
|
United Kingdom
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
با سلام واقعا رییس جمهور بسیار زیرک تشریف دارند مشکلات اقتصادی کشور را میدانند . و خود قبلا به صورت تلویحی تغییرات در کابینه را بویژه در تیم اقتصادی گفته بود ولی این مسئولیت را به گردن مجلس انداخت که با استیضاح کردن دچار عذاب نشود و هرگونه مشکل را بگردن مجلس بیندازد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار