گزارش کامل «تابناک» از جلسه استیضاح و برکناری «مسعود کرباسیان»؛
استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در اولین دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و پس از رأی گیری کرباسیان، از وزارت اقتصاد برکنار شد.
کد خبر: ۶۴۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ 26 August 2018

سامانه ای ساخته شود که مشخص کند، نظر نمایندگان درباره طرح ها به چه شکل است/ رأی نمایندگان باید شفاف باشد/ نماینده ای داشتیم که بارها استیضاحی را امضا کرده و آن را پس گرفته استنمایندگان امروز (یکشنبه چهارم شهریور) دقایقی قبل، بررسی طرح استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی را آغاز کردند.

گفتنی است، علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از تشریح شرایط جلسه استیضاح وزیر اقتصاد در جلسه علنی مجلس، اسامی نمایندگانی که قرار است درباره طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی به ایراد نطق بپردازند را به شرح زیر قرائت کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، سید هادی بهادری، هدایت الله خادمی، طیبه سیاوشی، عباس پاپی زاده، حسن نوروزی، صدیف بدری، شادمهر کاظم زاده، مجید کیانپور، علی ساری، سید قاسم جاسمی، مهرداد بائوج لاهوتی و الیاس حضرتی.

صالحی، ابتکار، آذری جهرمی و ستاری در صحن علنی

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علاوه بر وزیر امور اقتصادی و دارایی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در صحن حضور دارند.

معاون اول رئیس جمهور وارد صحن علنی شد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور دقایقی قبل وارد صحن علنی مجلس شدند.

استیضاح کنندگان در حال ایراد نطق هستند

 

کرباسیان از وزارت اقتصاد رفت
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۲:۴۱
 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح وزیر اقتصاد موافقت کردند.

بررسی طرح استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستور کار جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت که پس از اظهارات نمایندگان متقاضی استیضاح و دفاعیات وزیر، نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق و ۱۲۱ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ نماینده با استیضاح وزیر اقتصاد موافقت کردند.

مسعود پزشکیان مخالف استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۱:۴۵
 

قوای سه‌گانه و سخنرانان پشت منبر در رسیدن به چنین نقطه‌ای مقصر هستند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئول وضعیت کنونی همه ما هستیم.

 مسعود پزشکیان در مخالفت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید علما و کارشناسان از همه جناح ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و با حضور نماینده ای از سوی رهبری، ستاد جنگ اقتصادی تشکیل شود.

وی ادامه داد: باید باور داشته باشیم که در برابر زورگویی دیگران سر خم نمی کنیم که این نیاز به ایستادگی دارد.

پزشکیان تصریح کرد: نباید از فرصت ها برای مقصر دانستن یکدیگر استفاده کنیم. انصاف نیست که در هفته دولت که باید در کنار یکدیگر باشیم مشغول استیضاح باشیم.

نایب رییس مجلس عنوان کرد: با احساسات و شعار دادن مشکل حل نمی شود. باید مشکلات را ریشه یابی کرد. در عمل بین تئوری و حرف سال ها فاصله است. دل همه ما برای کشور می سوزد و همه صداقت را می خواهیم. همه ما عیب داریم اما به یک چیز معتقدیم که این کشور باید مستقل، آزاد و اسلامی باشد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد جنگ اقتصادی باید با همفکری همه علما، سیاستمداران درست شود. ۴۰ سال است که در کشور مسئول ما هستیم و وضعیت کنونی زاییده افکار و کردار ما است. در چنین وضعیتی ما نباید خودمان خود را تخریب کنیم.

پزشکیان بیان کرد: بنده به عنوان یک ایرانی و یک نماینده با تمام وجود برای کشورم تلاش کردم. بنده از نظر علمی از هیچ سهمیه‌ای استفاده نکردم. در امتحانات برد در کل کشور نفر دوم شدم. از نظر کاری زمانی که جراحی قلب را انجام می‌دادم از هیچ مریضی پول نگرفتم.

وی درادامه گفت: بنده هیچ زد و بندی با هیچ کسی ندارم و زندگی خود و فرزندانم شفاف است و اعلام کردم که می‌توانم در صداوسیما و فضای مجازی داد بزنم و همه بدانند. بنده با تمام وجود خواسته‌ام برای انقلاب و مردم کار کنم. بنده از علم و مدرکم در خدمت به مردم استفاده کردم. نه این‌که به دنبال زد و بندهای سیاسی، جناحی یا گروهی باشم.

پزشکیان در ادامه اظهار کرد: فرزندان من چیزی ندارند و تمام چیزهایی که دارند بنده به آنها داده‌ام. در سه سالی که از وزارت خارج شدم به اندازه ۳۰ سال به حسابم پول ریخته شد که حاصل عمل‌های جراحی‌ام بود که ماجرای آن نیز بماند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلیل مخالف‌اش با استیضاح بیان کرد: محتسب مستی به ره دید و گریبانش گرفت مست گفت ای دوست این پیراهن است افسار نیست گفت مستی زان سبب افتان و خیزان می‌روی ره هموار نیست بقیه شعر را نمی‌خوانم چون ممکن است عده‌ای تداعی دیگری کنند. این شعر بیان می‌کند که ره هموار نیست. امروز ما نیز در مقابل بزرگترین اقتصاد و قدرت دنیا ایستاده‌ایم. آمریکا کشور کوچکی نیست و با تمام وجود قصد دارند ما را زمین‌گیر کنند.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر آمریکا عربستان سعودی را که با آتش زدن سفارتش جریح کردیم میلیاردها دلار پول خرج می‌کنند تا اقتصاد کشور ما را زمین‌گیر کند. تکلیف اسراییل مشخص است. اکنون با چنین وضعیتی وزیر اقتصاد را مقصر می‌دانیم. در حالی که او در حال تلاش و طی کردن تمام راه‌های ممکن برای بهبود وضعیت اقتصادی است. آیا ما در کشور حالت جنگی به خود گرفته‌ایم؟ آیا اعلام کرده‌ایم که در حال جنگ هستیم؟

پزشکیان خاطر نشان کرد: زمانی که عراق دو تا بمب زد همه کشور متوجه شدند و حالت جنگی به خود گرفتند و همه مسئولیت‌پذیر شدند. هر تصمیمی که از ستاد جنگی می‌آمد همگی موظف به اطاعت بودند، ولی امروز هر کسی می‌خواهد به میدان بیاید دیگران را محاکمه می‌کنند که چرا اینگونه کار کردید. ما لاجرم باید ستاد جنگ تشکیل دهیم و باید لاجرم مشکلات اقتصادی و فرهنگی را بررسی کنیم. ما همه این مشکلات را داریم و حتی بدترین از این را خواهیم داشت.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها راه‌حل برون رفت از این وضعیت وحدت و اتحاد است. باید چنین مشکلی را همه به گردن بگیریم. امروز مقصر یک نفر نیست. نمی‌خواهم بگویم که آقای کرباسیان تمام کارهایی که انجام داده‌اند درست است این غیرممکن است هر کدام از ما باشیم قطعا مشکلی خواهیم داشت. راه‌حل این است که اختلافات را کنار بگذاریم و دست به دست هم بدهیم. هرکسی امروز مدعی است ستادی تشکیل دهد و مقام معظم رهبری دستور دهند تا همه به آن ستاد بروند. هر تصمیمی که آن ستاد بگیرد بقیه انجام می‌دهند.

پزشکیان در ادامه مطرح کرد: حضرت امام در زمان جنگ با عراق، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را قائم مقام خود در ستاد کرده بود و تمام مسئولین در آنجا حضور داشتند و هر تصمیمی که گرفته می‌شد بقیه اطاعت می‌کردند. ما باید ستادی ایجاد کنیم و همگی پشت سر آن بایستیم و همگی دست به دست هم بدهیم. بنده با خیلی از تصمیمات گرفته شده نظر مخالف دارم. بنده با برجام موافق بوده‌ام وهنوز هم موافق هستم. برجام ترامپ، اسرائیل و عربستان سعودی را دیوانه کرده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز هر تصمیمی که گرفته شود باید همگی پشت یک پرچم با یک صدا دست به دست هم بدهیم و بپذیریم شرایط سخت اقتصادی خواهیم داشت. ما باید ایستادن را یاد بگیریم. ما باید ساده زیستی را یاد بگیریم. چه کسی گفته که باید سوار ماشین‌های آخرین سیستم شویم؟ چرا که در حال جنگ اقتصادی هستیم و از جنگ رو در روی دشمن سخت‌تر است. متاسفانه با کسانی که در جلو قرار گرفته‌اند، هر روز می‌گوییم که چرا اینگونه عمل کردیم.

وی افزود: بنده علی‌رغم این‌که با خیلی از رفتارهای تندرویی که در کشور انجام شد و دشمنان را جریح کرد مخالف هستم اما اذعان می‌کنم که وضعیت اقتصادی را ما به وجود آوردیم. مجلس، دولت، قوه قضاییه و سخنرانان پشت منبر در رسیدن به چنین نقطه‌ای مقصر هستند. اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم باید همه دست به دست همه دهیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز باید دعواها را کنار بگذاریم. امروز ما ستاد تحریم داریم که دکتر جهانگیری رییس ستاد است، اما باید پرسید که دست چندم قرار دارد. هر تصمیمی که می‌گیرند همه می‌آیند آن را نقد می‌کنند. ستاد جنگ اقتصادی شکل بگیرد و مسئولین رده اول کشور در آن حضور یابند و مشکلات را بپذیرند و با مردم صادقانه صحبت کنند. امروز ما نمی‌توانیم ولخرجی کنیم. ما باید مواظب باشیم تا اقشار متوسط و متوسط به پایین مشکل معیشیتی پیدا نکنند.

پزشکیان در ادامه بیان کرد: نمی‌توان به راحتی هر کاری را که بخواهیم انجام دهیم و از سوی دیگر بگوییم با آمریکا می‌جنگیم. باید بپذیریم کسانی که در میدان در حال جنگیدن هستند نیاز به همفکری دارند. راه‌ همفکری نقد کردن و گیردادن نیست. مسئول بیکاری‌ها تنها دولت نیست. خیلی راحت است که مطرح کنیم چرا بیکاری وجود دارد. شما تصور می‌کنید اگر این دولت عوض شود و دولتی دیگر بیاید مشکلات حل می‌شود؟

وی افزود: ما می‌خواهیم FATF را قبول نکنیم که به دنبال آن هیچ بانکی با ما تبادل نخواهد کرد. خیلی از گیرهای امروز به دلیل تصمیمات اشتباه ماست. در چنین وضعیتی که ما در آن قرار گرفته‌ایم تنها یک راه‌ پیش‌رو داریم آن هم این است که علما، دانشمندان و سیاستمداران ما باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و از همه جناح‌ها و دسته‌ها در بین آنها حضور داشته باشند. مقام معظم رهبری نیز باید دستور دهند تا نماینده‌ای از سوی ایشان در این جمع حضور داشته باشد. ستاد جنگ اقتصادی باید با همفکری همه درست شود.

پزشکیان ادامه داد: باید باور داشته باشیم که در مقابل قلدری و تجاوز دیگران تسلیم نشویم. اگر قرار است سر خم نکنیم باید ایمان داشته باشیم. ما باید دست به دست هم دهیم و در مقابل دشمن یکصدا فریاد بزنیم. نباید صداهای مختلف از ما شنیده شود و از فرصت ایجاد شده برای تخریب یکدیگر استفاده کنیم. نباید تمام بدبختی‌ها را به گردن یک نفر انداخت. انصاف نیست که در هفته دولت در چنین وضعیتی استیضاح انجام می‌دهیم، در حالی که باید اکنون به فکر دغدغه‌های مردم باشیم. بنده صحبت‌های نمایندگان را از پشت تریبون شنیدم و نمی‌گویم این مسائل وجود ندارد. ما مشکلات داریم. بنده نیز نسبت به وزارت دارایی نقد دارم، ولی این مشکلات صرفا مختص به این وزارتخانه نیست. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را استیضاح کردیم، آیا تصور می‌کنید با این کار اشتغال درست می‌شود؟ بنده از پشت این تریبون اعلام می‌کنم تا ۱۰ سال آینده نیز موضوع اشتغال با این کارها درست نمی‌شود، بلکه باید روش را عوض کنیم. از نظر علمی ثابت شده است که نباید دنبال مقصر باشیم، بلکه باید به دنبال ریشه مشکل بگردیم تا آن را حل کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با عوض کردن آدم‌ها نمی‌توان مشکل کشور را حل کرد، بلکه باید ریشه مشکل را پیدا کرد و با راه‌حل علمی برای حل آن اقدام کنیم. با احساسات و شعار دادن مشکل حل نمی‌شود. در عمل بین تئوری و حرف سال‌ها فاصله است. بین آنچه که می‌فهمیم و آنچه می‌توان انجام داد فاصله زیادی وجود دارد، همه ما دلمان برای کشور می‌سوزد و همه به دنبال صداقت هستیم.

پزشکیان در پایان گفت: ما معتقد هستیم که کشور باید مستقل، آزاد، اسلامی باشد. همه ما باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم. ۴۰ سال است که در کشور مسئول ما هستیم و وضعیت کنونی زاییده افکار و کردار ما است. در چنین وضعیتی ما نباید خودمان خود را تخریب کنیم. در هفته دولت به جای تخریب یکدیگر باید با یکدیگر هم قسم شویم و بگوییم خواهیم ایستاد و برای ایستادن ساده‌زیستی را در زندگی خود ایجاد کنیم.

علی ساری موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۱:۳۳
 

کرباسیان خود را به حاشیه امن برده است

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که کشور وارد جنگ اقتصادی شده و با بحران مواجه است، متوجه شدیم فرمانده‌ای برای جنگ اقتصادی نداریم. اقتصاد کشور ما با یک توییت و تهدید دچار تلاطم می‌شود. باید قبل از تحریم‌ها حداقل تصمیم‌هایی گرفته می‌شد تا کشور دچار این بحران‌ها نمی‌شد.

علی ساری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد با بیان این‌که وزیر اقتصاد فقط دو بار در جلسات شورای پول و اعتبار شرکت کرده است، اظهار کرد: شاید این به دلیل عدم تسلط برای اظهارنظر در حوزه‌های اقتصادی بوده یا این‌که آقای وزیر دلیل موجهی برای این کار داشته‌اند.

وی با بیان این‌که وزیر اقتصاد بعد از اعلام وصول استیضاحش موضوع اقداماتش برای مبارزه با فساد را مطرح کرد، گفت: آقای کرباسیان آیا شما اطلاعی از وضعیت بازار دارید؟ می‌دانید که شبکه بانک‌های دولتی به ویژه بانک ملی چقدر اموال مازاد دارد و چقدر املاک مازاد را فروخته‌اند؟ ضرر و زیان بانک‌ها از رقم نجومی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است، شما چه سیاستی را اجرا کردید که وضعیت به اینجا رسیده است؟ بنده شما را انسان متشخصی می‌دانم ولی شاخص‌های لازم برای وزارت را ندارید. ای کاش خودتان استعفا می‌دادید. همان زمانی که دیدید افکار عمومی به درستی خواستار برکناری رییس بانک مرکزی شد، شما به جای هر کاری خود را به حاشیه امن برده‌اید. بهتر بود همان زمان استعفا می‌دادید.

وی گفت: ۱۱ شهریورماه موعد سررسید سپرده‌های بلندمدت ۱۵ درصدی دولت هستید. می‌دانید قرار است چه کاری کنید؟ اکنون حجم نقدینگی به ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی برای اولین بار از تولید ناخالص ملی بیشتر شده است.

ساری در پایان گفت: شما گفته‌اید که دلار ۴۲۰۰ تومانی فراوان است. باید توضیح دهید این میزان برای چه کسانی موجود است و می‌خواهید به چه کسانی بدهید؟

قاسم جاسمی موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۴۶
 

اقدامات کرباسیان، ثروتمندان را پولدارتر و فقرا را فقیرتر کرده است

سید قاسم جاسمی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس بیان کرد: امروز ترامپ از برجام خارج شده و تصمیمات جدیدی در دولت آمریکا گرفتند. یکی از این تصمیمات جنگ اقتصادی علیه ایران بود. ما باید بر اساس مقتضیات و برنامه ها خود را برای جنگ اقتصادی آماده می کردیم. آیا با شرایطی که الان خون مردم را در شیشه کردیم می توانیم با آمریکا بجنگیم.

وی در ادامه گفت: خسارات جبران ناپدیری به مردم وارد شده است. آقای کرباسیان شما با اقداماتی که انجام دادید و کار هایی که در دستور کار خود قرار دادید ثروتمندان را پولدارتر و فقیران را فقیرتر کردید. وضعیت معیشت مردم بسیار سخت و دشوار است.

جاسمی تصریح کرد: سفره های مردم روز به روز خالی تر می شود. شما با بی تدبیری زمینه ناهنجاری ها و نا امنی ها را در کل کشور گسترش دادید. ارزش پول ملی که با مقاومت و تحمل سختی ها و تقدیم هزاران شهید و جانباز حفظ شده بود را در یک شب به تاراج دادید. امروز ما بی ارزش ترین پول را در دنیا بعد از ونزوئلا داریم.

نماینده مردم کرمانشاه تصریح کرد: آمار دروغینی که در دولت و سیستم های آماری است حاکی از نرخ تورم ۲۰ درصدی است که هیچ آدم عاقلی آن را نمی پذیرد، شاید نرخ تورم واقعی در کشور ما بیش از ۲۰۰ درصد باشد. نقش اقتصاد شما در مناطق زلزله زده چیست؟ مردم در مناطق زلزله زده بسیار سختی می کشند. با پولی که شما در نظر گرفتید مردم نمی توانند خانه های خود را بسازند.

وی در پایان گفت: شما به فکر مردم نیستید. انقلاب برای مستضعفین است چرا به آن ها توجه نمی کنید. آقای کرباسیان ببینید چقدر فساد در گمرک ها ایجاد شده. گمرک ها در دست کسانی است که در دوران جنگ یک تیر تفنگ بادی هم برای عراقی ها پرت نکردند. در بخش واگذاری شرکت های دولتی به خصوصی بزرگ‌ترین ظلم در حق ملت صورت می گیرد.

سلام امینی موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۴۵
 

نظاره‌گر بودن شرایط کشور توسط تیم اقتصادی دولت سوال‌برانگیز است

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی معتقد است که دلیل طرح موضوع استیضاح وزیر اقتصاد اگرچه وضعیت معیشتی و اقتصادی است، اما تنها عامل شرایط امروز اقتصاد کشور وزارت اقتصاد نیست.

به گزارش ایسنا، سلام امینی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان موافق استیضاح گفت: آنچه ما نمایندگان را وادار کرد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کنیم شرایط نامطلوب اقتصادی بوده و هست. استیضاح‌کنندگان امروز افرادی هستند که سال گذشته به آقای کرباسیان رای دادند.

وی افزود: اگرچه می‌دانیم تنها به وجود آورنده شرایط امروز وزارت اقتصاد نیست، اما نظاره‌گر بودن تیم اقتصادی دولت و شخص آقای کرباسیان برای ما سوال‌برانگیز است. تمام اقشار جامعه شرایط نامطلوب اقتصادی را درک می‌کنند. دایره فقر و محرومیت گسترده‌تر شد، متوسطین جامعه در حال سقوط به لایه‌های زیرین جامعه هستند. قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز جامعه دو برابر و یا گاهی تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جامعه تورم ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی را تجربه می‌کند، اما درآمد جامعه رشد آنچنانی هم نداشته است. در این اوضاع تنها درصد بسیار کمی یک شبه راه هزاران ساله پیمودند. درصد بالایی از جامعه که به نان و پنیر راضی بودند، امروز این قوت لایموت خود را هم دچار خطر می‌بینند. خیلی از خانواده‌ها در حال از هم پاشیدن است. پرونده‌های قضایی زیادی در دست بررسی است. خرید مسکن برای جوانان به رویا تبدیل شده است. ارزش پول مردم سقوط کرده است و مشکلات سپرده‌گذاران موسسات هم هنوز لاینحل مانده است.

امینی بیان کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری مالیات در کشور از فقرا و کاسبان گرفته می‌شود، اما سرمایه‌گذاران بزرگ در بیشتر مواقع از پرداخت مالیات مصون هستند. فساد اقتصادی بر سر زبان‌ها است. چه کسی پاسخگوی این شرایط است؟ این وضعیت نتیجه سیاست‌های اقتصادی است. به استیضاح رای دهید در غیر این صورت تعیین خواهیم کرد که مشکلات اقتصادی یا جزیی است یا وجود ندارد. مردم ایران آنچه وظیفه‌مان بود گفتیم و انجام دادیم. ان‌شاءالله آنچه اتفاق بیفتد در راستای رضایت خداوند باشد.

شادمهر کاظم‌زاده موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۲۸
 

وزیر اقتصاد باید اعضای تیم اقتصادی را به هم مرتبط کند

شادمهر کاظم‌زاده در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان موافق استیضاح گفت: کشور ما در معرض یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار قرار گرفته است. طراحان و سیاست‌گذاران در آمریکا نقشه‌های جدیدی را طراحی می‌کنند و ستاد اقدام به تحریم شکل می‌دهند، اما در مقابل اتاق جنگ اقتصادی آمریکا اتاق جنگ اقتصادی ما چه می‌کند و پاتک‌های اقتصادی ما چه بوده است؟ آیا غیر از این است که به ذخائر کشور چوب حراج زده شده است؟

وی با طرح این سوال که ذخائر ارزی چه‌طور توزیع شده و کاهش دستوری نرخ سود بانکی و افزایش نقدینگی چه تاثیری بر اقتصاد داشته، اظهار کرد: اتاق جنگ اقتصادی نیازمند افراد متخصص، باهوش و کوشاست که ساختارهای جدید را بشناسند.

کاظم‌زاده با بیان این‌که افزایش فقر آسیب‌های اعتقادی را هم به دنبال دارد، ادامه داد: زمانی که آقای کرباسیان وزارت را تحویل گرفتند برنامه خوبی ارائه کردند، اما در این یکسال چه گذشت؟ آیا آنچه حاصل شد آرامش اقتصادی بود یا تلاطم اقتصادی؟ من زبان مردم هستم. شما چه کردید؟

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: وزارت اقتصاد مسئول تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی و هماهنگی آنهاست و وزیر اقتصاد نخ تسبیحی است که باید اعضای تیم اقتصادی را به هم مرتبط و منسجم کند. در این شرایط و با وجود حجم نقدینگی فراوان مردم به دنبال جایی مطمئن برای سرمایه‌گذاری هستند. باید جوابی برای آنها پیدا کنیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: نوسانات و التهابات ارزی در حالی اتفاق می‌افتد که کشور ما از ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی سرشار برخوردار است و این شرایط با وجود امکانات و ثروت ملی قابل توجیه نیست.

کاظم‌زاده عدم رعایت شایسته‌سالاری، بی‌توجهی به سیاست‌های کلان و عدم استفاده از نخبگان جوان را از نقاط ضعف وزارت اقتصاد عنوان و خاطر نشان کرد: می‌گویند دولت می‌خواهد هزینه تغییر در مدیریت اقتصادی را از طریق مجلس بپردازد. به فرض صحت چه اشکالی دارد این هزینه را بدهد؟ می‌گویند وزیر اقتصاد در حوزه اقتصادی نیز تیم‌ساز نیست به فرض صحت ما وزیر بی‌اختیار نمی‌خواهیم. ما استیضاح برگ آخر اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی می‌دانیم.

وی در پایان گفت: چرا جوانان برای دریافت وام کم بهره نزدیک دو سال باید بدوند و بتوانند حداقل سرمایه را فراهم کنند و چرا دقیقا در این شرایط وزیر مصاحبه می‌کند و می‌گوید اوضاع اقتصادی خوب است؟

مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در جلسه استیضاحش در مجلس
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۲۱
 

از سفره‌های مردم خبر دارم/ مشکلات اقتصادی به عمر یک قرن را نمی‌توانم در یک سال حل کنم

وزیر اقتصاد با تاکید بر این‌که مطالبات مردم را محترم می‌شمارم، گفت: سال۱۳۹۶ یکی از سال‌های خوب کشور بود، اما تلاطم‌های به وجود آمده باعث وضعیت فعلی شد که تنها تحت کنترل وزارت اقتصادی نیست و ریشه آن متاثر از بدعهدی نظام سلطه است.

مسعود کرباسیان در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از عملکردش در استیضاح خود ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو و با ابراز امیدواری از این‌که روسفید مردم و کشور شود به نامه پنجم نهج‌البلاغه و فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر این‌که در مسئولیت سپرده شده باید پاسخگوی امانت داده شده باشیم اشاره و اظهار کرد: خدا را سپاسگزارم که می‌خواهم عملکرد یکساله خود را توضیح دهم.

وی افزود: هیچ زمانی نگفتم که فقط پاسخگوی دایره مسئولیت خود هستم. به عنوان عضوی از دولت پاسخگوی هرچه مربوط به حوزه فعالیتم باشد و یا نباشد، هستم.

وزیر اقتصاد با اشاره به زلزله بامداد امروز در تازه‌آباد کرمانشاه و ابراز امیدواری از بروز کمترین خسارت مالی و جانی، اظهار کرد: به بیمه مرکزی ابلاغ می‌کنم اقدامات لازم را انجام دهد کما این‌که پیش از این، این کار را دنبال می‌کرد.

کرباسیان با بیان این‌که در هفته دولت می‌خواهم به نمایندگان گزارشی ارائه کنم، ادامه داد: محورهای استیضاح شامل ۱۷ بند است که گروه اول به کلیات اقتصاد می‌پردازد. پرسش‌هایی درباره تدوین سیاست‌های مالی و اقتصادی، توان تولید ملی و ثروت عمومی و موارد این چنین مطرح شده است که سعی می‌کنم به آنها پاسخ دهم.

وی با بیان این‌که به نمایندگان حق می‌دهم نگران وضعیت موجود باشند، اظهار کرد: همان سوال‌هایی که مردم از شما می‌پرسند، از من وزیر هم می‌پرسند. در جریان دغدغه‌های شما هستم. می‌دانم که سفره‌های مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسب ندارد. مطالبات مردم را محترم می‌شمارم اما باید بین نوسانات اقتصادی با مسیر اقتصاد تفاوت قائل شد.

وی توضیح داد: از ابتدای فصل بهار تحت تاثیر اثرات روانی تحریم‌ها و برخی سوء‌استفاده‌های داخلی، اقتصاد دچار نوسان شد، اما این به معنای ناکارآمدی اقتصاد نیست. باید بین رخداد و مسیر فعلی تفکیک قائل شد. متاسفم به جای آنکه توانم را بر روی بهبود وضعیت معیشت مردم قرار دهم توانم را بر روی خنثی کردن اقدامات معانه‌دار می‌گذارم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ریشه تلاطم اقتصاد را باید در گذشته و حال جست‌وجو کرد که همه آن تحت کنترل این وزارتخانه نیست. ریشه تلاطم اقتصادی متاثر از بدعهدی نظام سلطه است.

وی با بیان این‌که تهدیدهای خارجی متوجه کشورهای همسایه هم شد، گفت: البته تهدیدهایی همچون قطع نفت، بستن سوئیفت، جلوگیری از رفت و آمد کشتی‌ها و ممانعت از صادرات فولاد و پتروشیمی نداشتند، اما اثرات تحریمی در آنجا به مراتب مخرب‌تر بود. ظرف مدت کوتاهی ۳۰ درصد از ارزش پول ترکیه کاهش پیدا کرد و تورم روسیه رشد بالایی داشت، لذا اگر ما هم در کشورمان هماهنگ‌تر و منسجم‌تر بودیم، تلاطم کمتری داشتیم.

کرباسیان با بیان این‌که رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۶، ۳.۷ درصد و بدون نفت حدود ۴.۶ درصد بود، اظهار کرد: طبق آمار مراجع بین‌المللی توانستیم رشد اقتصادی را بهبود ببخشیم. در سال۱۳۹۶ نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص مثبت شد و به ۱.۴ رسید. این یعنی امید به اقتصاد ایران بر می‌گشت. از طرف دیگر ۷ رتبه صعود در شاخص رقابت‌پذیری جهانی نسبت به سال قبل داشتیم و بیشترین میزان رشد بهبود را کسب کردیم.

وی در واکنش به انتقادات برخی از استیضاح‌کنندگان به او مبنی بر نداشتن اطلاعات اقتصادی، گفت: تنها کسی هستم که ۲۸ کتاب درباره اقتصاد تالیف و ترجمه کردم. شاید اینها را از روی تواضع مطرح نکردم، اما اقتصاد را می‌دانم و به آن عمل کرده‌ام.

کرباسیان با بیان این‌که براساس آخرین آمار تراز تجاری مثبت شده و صادرات غیرنفتی به بیش از ۱۹ میلیارد رسیده است، اظهار کرد: صادرات ۱۵ درصد رشد و واردات ۷ درصد کاهش داشته است. این به معنای مثبت شدن بازار تراز تجاری و رسیدن آن به ۳۶ میلیون دلار است.

به گفته وزیر اقتصاد در شاخص جهانی نوآوری کشوری رشد داشته‌ایم. در شاخص رتبه در فرآیندهای گمرکی در سال ۲۰۱۶ از ۱۱۰ به ۵۱ رسیده‌ایم. این آمارها از منظر مراجع بین‌المللی و داخلی نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۶ یکی از سال‌های خوب کشور بود و توانستیم در آستانه چهلمین سال انقلاب به تجربه و بلوغ برسیم.

وی در پاسخ به دسته دوم سوالات درباره‌ی عملکرد این وزارتخانه در شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و ایجاد اقتصاد شیشه‌ای برای تحقق برنامه، گفت: بنده براساس آنچه مجلس شورای اسلامی تبیین کرده کارهایم را دنبال کردم. برای اولین‌بار در تاریخ شفاف‌شدن پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور را اجرایی کردم که گردش پرداخت‌ها در اختیار مردم قرار گرفته که اینها همه در راستای شفاف‌سازی است. از منظر شاخص‌های عمومی برخورد با فساد عملکرد بسیار خوبی داشتیم. ۱۹۰ هزار حساب بانکی دولت برای برخورد با فساد شناسایی و مسدود شد، چون مشخص نبودن وضعیت حساب‌ها باعث عدم شفافیت می‌شود.

وی افزود: پرداخت غیرمتمرکز حقوق از عوامل عدم شفافیت است که حقوق ۵۰۰ دستگاه اجرایی به طور متمرکز و شفاف پرداخت می‌شود. یکی دیگر از کارهای ما راه‌اندازی سامانه نظارت بر صنعت بیمه است که اکنون تراکنش‌های صنعت بیمه تحت نظارت بیمه مرکزی است و جلوی صدور بیمه جعلی را می‌گیرد.

کرباسیان با بیان این‌که برای اولین‌بار توانستیم به اندازه بیش از دو برابر نقدینگی اموال دولت را شناسایی کنیم، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالا در جهان را داشتیم. توانستیم مقدار زیادی مواد مخدر شامل چهار تن هروئین را از طریق اطلاعات مالی و گردش حساب را بدون حتی شلیک یک گلوگه کشف و شناسایی کنیم. طبق ماده ۳۶ اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اطلاعات بیش از ۳۳۰ شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی توسط سازمان بورس منتشر شد.

وزیر اقتصاد با بیان این‌که پرونده‌های مختلف فساد را بدون هیاهو و سروصدا به مراجع قضایی داده‌ایم، ادامه داد: ریشه‌های فساد در اقتصاد کشور و تراکنش‌های مشکوک را شناسایی کرده و به صورت هوشمند به دنبال مبارزه با پولشویی رفتیم. هدف ما شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد است و راه‌مان را ادامه می‌دهیم.

کرباسیان با بیان این‌که از عملکرد این وزارتخانه در حوزه شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد براساس خاص رهبری، رییس جمهور، نمایندگان و مردم دفاع می‌کنم به دسته سوم سوالات مطروحه درباره‌ی استیضاح مربوط به موضوع مبادلات گمرک و سرمایه‌گذاری خارجی اشاره و اظهار کرد: ما در وزارت اقتصادی کار می‌کنیم که سازمان‌های اقتصادی زیرمجموعه مجری کار دارند. دغدغه نمایندگان آن است که نظام عادلانه مالیاتی اجرا نمی‌شود. حال این‌که برای اولین‌بار ۳۲۰۰ پرونده فرار مالیاتی سنگین رسیدگی قطعی شد و ۶۳۰۰ میلیارد تومان مالیات از تراکنش‌های مشکوک شناسایی گردید.

وی با بیان این‌که ۳۰۰ مودی جدید مالیاتی شناسایی شد و طرح جامع مالیاتی بدون کمک خارجی احیاء شد، گفت: این پروژه از سه دولت قبل آغاز شد و ما توانستیم به آن جان دوباره‌ای بدهیم. براین اساس تمامی نهادهای مالی در قالب سامانه‌ای به صورت الکترونیک کنترل می‌شود بیش از یک میلیون و۳۰۰ هزار مالیات مبتنی بر خوداظهاری تکمیل شد. سهم مالیات بر مصرف از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۵۴ درصد در سال ۱۳۹۶ افزایش پیدا کرد.

کرباسیان ادامه داد: رویه غلطی برای دادخواهی مالیات وجود داشت که همه از سراسر کشور باید به وزارت اقتصاد مراجعه می‌کردند. این روند را با تفویض اختیار به استان‌ها اصلاح کردیم تا کار مردم بهتر رسیدگی شود. مشکل مالیات نقل و انتقال مسکن حل شد. اینها همه برای شفافیت در مالیات بود.

وی با تاکید بر این‌که فرار از مالیات گناه نابخشودنی است، گفت: باید همه در موضوع مالیات مشارکت داشته باشیم.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: در سال ۱۳۹۶، ۷۲ درصد از منابع دولت از منابع غیرنفتی مالیات، گمرک، سود سهام، خصوصی‌سازی و انتشار اوراق مالی تامین شد. اکنون میزان وابستگی به نفت به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. وزارت اقتصاد بزرگترین تامین‌کنندهه منابع مالی دولت است به طوری که امروز از هر چهار ریالی که دولت به دست می‌آورد، سه ریال آن را وزارت اقتصاد تامین می‌کند، یعنی وزارت اقتصاد تامین‌کننده سه چهارم منابع دولت است.

مسعود کرباسیان افزود: از زمانی که سکان وزارت را در اختیار دارم روزی نبود که نمایندگان درباره موسسات مالی و اعتباری تذکر ندهند. با وجودی که وظیفه در این حوزه نداشتم در بانک مرکزی پیگیری کردم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ۵۲ هزار بنگاه از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند. جلوی سرعت افزایش حجم نقدینگی در بانکها را گرفتم. اکنون نیز برای ساماندهی بانک‌های نیروهای مسلح طرح دارم. با تنوع بخشی به گزینه های جذاب سرمایه‌گذاری فرایند سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم و قیمت تمام شده پول را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: تدبیر مشترک شورای هماهنگی سران قوا، توسعه بازار سرمایه است. شاخص کل بورس به مرز ۱۳۷ هزار رسید و این یعنی رشد ۶۶ درصدی. در سال ۹۶ میزان کل تامین مالی به ۸۶ هزار میلیارد تومان رسید این یعنی ۵۵ درصد رشد.

کرباسیان تصریح کرد: تعداد نمادهای بسته بانکی ۹ نماد بود اما امروز به یک عدد کاهش یافته است. بورس اوراق بهادار تهران به لحاظ بازدهی شاخص در خاورمیانه رتبه سه و در فرابوس رتبه چهار را دارد.

وزیر اقتصاد گفت: بدهی دولت در زمینه اوراق حتی یک روز به تاخیر نیفتاد. در سال ۹۶ بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای بازپرداخت طلب طلبکاران پرداخت شد. با مدیریت صحیح‌مان پرداخت بودجه‌های عمرانی در پنج ماهه اول سال را به میزان ۵.۷ برابر در مدت مشابه رساندیم. توسعه بازار سرمایه با اراده سران کشور دنبال می‌کنم.

وی ادامه داد: برنامه‌های اعلامی در زمان رای اعتماد به ۳۳ پروژه مشخص است و مورد به مورد احصاء کرده و در دل برنامه‌ها گنجانیده‌ایم.

کرباسیان با اشاره به سیاست وزارت اقتصاد در بخش اقتصاد مقاومتی،‌ گفت: در اقتصاد مقاومتی اگر بی‌تفاوت بودیم پس چرا سامانه سنا به عنوان سامانه برتر انتخاب شد؟ اگر کم‌کاری کرده‌ایم در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان دستگاه برتر تقدیر شده‌ایم. اکنون ۴۰ میلیون نفر از میوه سهام عدالت بهره‌مند می‌شوند. ۲۸ تکلیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را با ۹۳ درصد موفقیت اجرا کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با وجود تحریم‌ها هنوز پیش‌بینی‌ها بالاتر از متوسط خاورمیانه است.

وی ادامه داد: دشمن تمام خاکریزهای اجتماعی و اقتصادی را مورد هدف قرار داده است. آمریکا با تحریم سیستم بانکی در صدد مسدود کردن سیستم اقتصادی کشور است. باید باور کنیم وارد جنگ اقتصادی تمام عیار شده‌ایم تا ناآرامی‌های اجتماعی در ایران را بیشتر کنند. دشمنان ملت ایران به خصوص آمریکا با صرف میلیاردها دلار علیه ایران اقدام می‌کنند. آنان در تلاش هستند تور تحریم را بر سر ایران بگسترانند.

کرباسیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط نه تنها عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه تا حصول به نتیجه به برنامه‌های خودش پایبند خواهد ماند. تداوم اجرای سیاستها و پروژه اقتصاد مقاومتی، تداوم بهبود فضای کسب و کار، تشکیل ستاد ملی مبارزه با احتکار، اجرای برنامه‌های پوششی و حمایتی برای حمایت از دهک‌های پایین و گسترش روابط اقتصادی با شرق و غرب جهان را در دستور کار داریم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: همچون شما نگران آینده این سرزمین هستم. تیمی را از مدیران باتجربه براساس شایستگی مدیریتی و صرف نظر از روابط انتخاب کردم. جسارت در تصمیم‌گیری و ثبات مدیریتی راه برون رفت از وضعیت فعلی است. از عملکرد وزارت اقتصاد دفاع می‌کنم.

وی متذکر شد: کاستی‌ها و مشکلات مردم قابل انکار نیست اما اگر اقدامات ما به ثمر ننشست به خاطر برنامه‌های دشمنان جمهوری اسلامی است. از مردم عذرخواهی می‌کنم.

مجید کیانپور موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۱۶
 

اخلالگران اقتصادی حاصل سوء‌تدبیر مسؤولان بی‌تدبیر هستند

مجید کیان‌پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان، گفت: سیاستهای متفاوت و لحظه‌ای در اقتصاد ایران سبب آشفتگی در بازار و اقتصاد شده است به طوری که بخشنامه‌های متعدد و متفاوت بدون داشتن هدف مشخص موجب تزلزل در اقتصاد و سردرگمی مردم شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: کالا یک روز با دلار ۴۲۰۰ تومان ثبت سفارش می‌شود و روز بعد موضوع را منتفی می‌کنند. یک روز، صرافی‌ها را مجاز به خرید و فروش ارز می‌کنند و روز بعد غیرمجازشان می‌کنند. با پاک کردن صورت مسئله در پی اخذ مابه‌التفاوت کالا با قیمت بازار ثانویه هستند. این رفتارها به غیر از کاهش ارزش پول ملی، چه پیامی دارد؟

وی ادامه داد: آیا افزایش حجم انبوه کالای دپو شده در گمرک موجب افزایش هدفدار درآمدهای دولت نیست؟ هیچ گونه اقدام مثبتی برای حفظ ارزش پول ملی دیده نمی‌شود و روز به روز ارزش پول ملی، کم می‌شود. هیچ مسؤولی در قوه مجریه پاسخگو نیست. همه آنان به آینده نگاه دارند. وزیر اقتصاد می‌گوید در این باره نقشی ندارم بانک مرکزی عوامل بیرونی را در نابسامانی‌ها دخیل می‌دانند در حالی که سیاستهای غلط بانک مرکزی طی سه ماه گذشته ارزش پول ملی را بیش از یک سوم کاهش داد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس از کرباسیان پرسید: برای نقدینگی افسار گسیخته چه کردید؟ متاسفانه بانکها، پول بدون پشتوانه منتشر می‌کنند و سودهای موهومی ۲۳، ۲۷ و ۲۸ درصدی از مردم دریافت می‌کنند. سود روزانه حسابهای بانکی ۷۶۰ میلیارد تومان است. آیا رییس کل بانک مرکزی با پیشنهاد وزیر اقتصاد منصوب نمی‌شود، چطور است که نسبت به عملکرد رییس کل این بانک پاسخ‌گو نیستید؟

کیان‌پور ادامه داد: طرح جامع مالیاتی درست اجرا نمی‌شود؟ چرا گلوگاه‌ها به درستی شناسایی نمی شود؟ چرا به گزارشهای دیوان محاسبات کشور به درستی توجه نمی‌شود؟ چرا با وجودی که بخش عمده قاچاق کالا از گمرکات انجام می‌شود، به این مسئله توجهی نمی‌کنید ولی پس از توزیع در مغازه‌های سراسر کشور، با خرده فروش‌ها برخورد می‌شود؟ اخلالگران اقتصادی حاصل سوء تدبیر همین مسؤولان بی‌تدبیری هستند که در قوه مجریه سبب ایجاد رانت برای آنهایی شده‌اند که شبانه به اطلاعات دسترسی داشتند و توانستند ثبت سفارش کنند.

صدیف بدری موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۰۸
 

آقای کرباسیان بهتر بود با دیدن وضعیت وخیم شرایط، استعفا می‌دادید

صدیف بدری در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس، گفت: آقای کرباسیان یکی از مهم‌ترین وظایف شما ترسیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی در اجرای آنهاست. با توجه به سیاست‌های ضد و نقیض و عملکرد نامطلوب دولت در قبال بحران‌های اقتصادی پیش آمده در کشور شما چه نمره‌ای به خودتان در این زمینه می‌دهید؟ آیا جز این است که سیاست‌های اعمالی دولت نه تنها کمکی به مساله نکرد، بلکه با افزایش دامنه بحران و اعتماد عمومی جامعه را خدشه‌دار کرد.

وی افزود: تحولات اقتصادی و نوسانات قیمتی به ویژه در بخش ارز، طلا و سکه ثبات اقتصاد کشور را تهدید می‌کند. عملکرد نامتناسب شما هم بر دامنه این مشکلات افزون می‌کند. بخش عمده مشکلات فعلی ناشی از ضعف مدیریت بوده، تیم اقتصادی دولت به دلیل عدم هماهنگی و عدم انجام وظیفه قانونی خود مقصر است. آقای وزیر ایجاد شفافیت اقتصادی در اتاق شیشه‌ای از برنامه‌های شما برای تصدی وزارت اقتصاد بود.

بدری گفت: اختصاص چندین میلیارد ارز دولتی برای واردات کالاهایی که هنوز مشخص نیست در کجای این اتاق شیشه‌ای جای دارد؟ تیم اقتصادی به جای اختصاص ارز دولتی برای واردات کالاهای ضروری تولیدی این ارز را برای واردات گوشی آیفون و اتومبیل هزینه کرد. دولت به جای عذرخواهی و برگرداندن پول بیت‌المال از چنگ رانت‌خواران خواستار فروش این کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که نتیجه‌ای هم نداشت.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: آقای کرباسیان اگر توان مدیریت این فضا را نداشتید چه بهتر بود با مشاهده این همه سوء‌مدیریت و تعرض به حقوق مردم، خود شخصا استعفا می‌دادید. حال که توان مدیریت وضعیت موجود را ندارید و در مقابل سوء‌مدیریت‌های رخ داده عافیت طلبی را انتخاب کرده‌اید، مجلس به نمایندگی از مردم شما را استیضاح می‌کنند تا فضایی امیدوارکننده‌ای برای کشور ترسیم شود. اگر کلاه خود را قاضی کنید اقرار می‌کنید که پول ملی کشور ارزش خود را از دست داده است. برنامه‌های شما نه تنها در این خصوص ثمربخش نبوده بلکه نتیجه سوء خود را در این حوزه گذاشته است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر در مقطع کنونی از قطار مدیریت اقتصادی کشور پیاده نشوید بعید نیست ارزش پول ملی به سیر نزولی خود ادامه دهد. آقای کرباسیان سوء مدیریت در مجموعه شما تولید را در وضعیت وخیمی قرار داده، عدم تهیه ارز برای مواد اولیه واحدهای تولیدی و ترخیص تجهیزات از گمرک، کارگاه‌های تولیدی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. سامانه نیما از همان ابتدا ناکارآمدی خود را نشان داد. این موضوع از قیمت تمام شده کالا و نبود برخی از کالاها در بازارها مشهود است.

بدری تاکید کرد: روند صادرات کشور هم با اختلالات جدی روبه‌روست. با توجه به موارد ذکر شده گرانی و سوء‌مدیریت از همکاران می‌خواهم تا با استیضاح آقای کرباسیان رای مثبت دهند تا شاید از ادامه‌ این روند نابسامان جلوگیری شود.

حسن نوروزی موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۰:۰۷
 

امروز ارزش ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است

حجت الاسلام حسن نوروزی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس بیان کرد: آقای کرباسیان شما برای اجرای ماده سه برنامه ششم توسعه مبنی بر رشد اقتصادی سالانه هشت درصد و ضریب جینی ۰/۳۴درصد در سال پایانی برنامه چه کردید؟. اگر انجام شده است دقیقا متوسط رشد سالانه را اعلام کنید و بگویید وزارت خانه شما چه کار کرده است؟

وی در ادامه بیان کرد: شما یک سال است سکان دار این وزارت خانه هستید. سوال دوم من این است که مقدار نقدینگی در مقابل تولید ناخالص داخلی، کالا و خدمات چقدر است؟ در ابتدای دولت یازدهم نقدینگی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید یعنی ۳/۵ برابر شد و آخر سال ۹۶ به ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان رسید. یعنی تقریبا ۴ برابر از تولید ناخالص بیشتر است. نقدیگنی ما ۴/۵ برابر تولید و خدمات است. ابن امر یعنی خالی شدن جیب مردم و افت سرمایه مردم.

نوروزی تصریح کرد: این امر یعنی ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان تبدیل شده است. وقتی اینگونه باشد سرمایه سرگردان به سمت مسکن و سکه و خودرو می رود و به تورم تبدیل می شود. شما برای مقابله با این امر چه کار کردید؟

وی افزود: در ماده ۲۱ قانون برنامه دولت موظف شده در جهت توسعه فعالیت های صنعت بیمه و بهبود فصای کسب و کار و گسترش بخش غیر دولتی بر اساس قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهام دولت در شرکت های بیمه در دوسال اول اجرای قانون برنامه از طریق عرضه سهام در بازار سرمایه و سازمان خصوصی سازی به بخش غیر دولتی واگذار شود. این در حالی که طبق گزارش کمیسیون ویژه ۲۰ درصد از این قانون اجرا شده، شما برای بهبود فصای کسب و کار نسبت به واگزاری بنگاه های دولتی چه کار کردید؟.

نوروزی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین شکل مبارزه با قاچاق کالا عدم تمکین گمرک به قانون تبادل اطلاعات صحیح به سایر دستگاه ها است. شما مسئول گمرک کشور هستید اگر ۱۰ میلیارد دلار قاچاق وارد شود ۳۰ میلیارد دلار به تولید ضربه می زند. مشکل گمرک این است که طبق ماده شش قانون مبارزه با قاچاق تمامی دستگاه باید از طریق سامانه جامع تبادل اطلاعات کنند. سه ماه قبل که نیروی انتطامی محموله قاچاق هزار خودرو را کشف کرد و آن را رسانه ای کرد گفتند اشتباه شده است. نپذیرفتید که اشتباه کردید و باید سامانه شما با سامانه سایر ادارات یکسان شود.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس در پایان گفت: امروز حداقل طبق اطلاعات واصله ۷۰ درصد قاچاق کشور از مبادی رسمی وارد می شود که شما مسئول آن بودید. عدم همکاری گمرک در تبادل اطلاعات و موازی کاری گمرک در راه اندازی سامانه انبارها و تاخیر بسیار زیاد عملیاتی را توصیح دهید. چه طور در سه ماه اول امسال ۶ هزار میلیارد تومان به مسافران خارجی پول دادید ولی چقدر به کارخانه های ورشکسته پول دادید؟

پاپی زاده موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۵۳
 

عملکرد کرباسیان باعث بهبود نیافتن وضعیت معیشت و افزایش بیکاری شد

عباس پاپی‌زاده در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد به عنوان موافق استیضاح گفت: برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر اقتصاد و اقتصاد مردم‌محور بود، اما دولت عملکردی خلاف آن داشت به طوری که سیاست پولی و مالی دولت و به خصوص عملکرد وزیر اقتصاد باعث کاهش ثروت عمومی و ارزش پول ملی شد.

وی افزود: در شرایطی که مجلس قانون بهبود کسب و کار را تصویب کرد، دولت به جای این‌که نقدینگی را براساس این قانون به سمت تولید ببرد آن را به سمت پیش فروش سکه برد نتیجه آن شد که عده‌ای به ثروت‌های نجومی دست پیدا کنند و ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد.

وی افزایش ۳.۳ درصدی نقدینگی، دو برابری پایه پولی و شکستن رکورد چاپ پول و استقراض مداوم را ناشی از سیاست‌های وزیر اقتصاد دانست و گفت: ناکارآمدی و بی‌برنامگی به هیچ کدام از تحریم‌ها ارتباطی ندارد. این تصمیمات اشتباه خساراتی را به مردم وارد کرده و باعث شده افراد رانت‌خوار دست به غارت اموال عمومی بزنند و در مقابل بخشی از مردم به خاک سیاه نشستند. بی‌ثباتی در سیاست‌های پولی و مالی باعث کاهش شاخص بانک مرکزی و عدم اطمینان مردم شد، چرا بانک مرکزی کاری کرد که نتیجه آن رویکرد بانک‌ها به سمت افزایش نرخ سود و به دنبال آن رشد نقدینگی شود؟

پاپی‌زاده با بیان این‌که دولت بدون توجه به توصیه‌های مکرر و خیرخواهانه نخبگان کشور را به این وضعیت رسانده است، افزود: اقدامات دولت و وزیر اقتصاد باعث شد که نتوانید مهم‌ترین دغدغه رهبری یعنی بهبود وضعیت معیشت و رفع بیکاری را عملیاتی کنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ندادن اطلاعات ارزبگیران دولتی به دستگاه قضایی از سوی وزارت اقتصاد گفت: آقای وزیر شما عضو شورای اقتصاد هستید که در آن به کشاورزان ظلم کردید. چرا این شورا با افزایش قیمت‌ تضمینی محصولات کشاورزان مخالفت کرد، اما در مقابل آن موافقت کرد که قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی افزایش پیدا کند؟ مردم ناچارند خودروی بی‌کیفیت پراید را با ۳۶ میلیون تومان بخرند آیا این عدالت است؟

پاپی‌زاده خطاب به کرباسیان گفت: در شرایطی که قیمت مواد غذایی ۱۰۰ درصد و خودروها ۳۰۰ درصد افزایش یافته چه‌طور نرخ تورم را هشت درصد اعلام می‌کنید؟ شما برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی چه کردید؟ عملکرد شما باعث شد که تضامین لازم از سرمایه‌گذاران دریافت نشده و شاهد خروج آنها از کشور باشیم.

وی با طرح این پرسش که چرا در دوران وزارت کرباسیان نوآوری اقتصادی، کسب‌وکار ارزی و ریالی و مبارزه با فساد و رانت‌خواری به خوبی انجام نشد، اظهار کرد: چرا در به کارگیری افراد دو تابعیتی اعتراض نکردید. مگر این نیست که در جنگ اقتصادی هستیم، چرا از کسانی استفاده کردید که تابعیت دوگانه دارند؟

وی با طرح این پرسش که اصلاح وضعیت صندوق بازنشستگی به کجا رسید، اظهار کرد: اگر این زلزله اقتصادی در هر کشوری رخ می‌داد مدیران ارشد اقتصادی عذرخواهی کرده و استعفا می‌دادند، اما فرهنگ عذرخواهی در کشور ما وجود ندارد. مردم از مجلس شورای اسلامی می‌خواهند که به وظیفه خود عمل کرده و شرایط اصلاح تیم اقتصادی را فراهم کنند.

جلیل رحیمی جهان آبادی موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۳۰
 

کرباسیان، اقتصاد کلان بلد نیست

جلیل رحیمی جهان آبادی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد،‌ گفت: ترامپ، روحانی و کرباسیان هیچ کدام مقصر نیستند، ما مقصریم که پشت دیوارهای سیمانی صدای مردم ایران را نمی‌شنویم. ما مقصریم که به جای شنیدن صدای درد و رنج مردم کماکان چشم و گوش بسته از برخی وزرا حمایت می‌کنیم.

نماینده مردم تربت‌جام در مجلس، وزارت اقتصاد را در اداره اقتصاد کلان و گسترش فساد در گمرک مقصر دانست و ادامه داد: مجلسی که توجیحات غیرعقلانی و غیر منطقی وزارت اقتصاد در ناکارآمدی، ضعف مدیریت، فساد گمرک، ناتوانی مدیریت بازار ارز و کوچک‌تر شدن سفره مردم را می‌شنود و با سکوت‌ آنها را تایید می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد از مدیریت اوضاع اقتصادی ناتوان است. کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند،‌ ایشان توانایی اداره زیر مجموعه خودش را هم ندارد. بیش از ۴۰ نماینده استیضاح وزیر اقتصاد را به این دلیل امضا کردند که بفهمند مقصر فساد در سامانه‌های گمرک چه کسی است؟ بارها به رییس گمرک گفته‌ام شرکتهای مرزنشینان تحت فشار هستند، در گمرک فساد است و مشکلات اقتصادی مردم را زمین‌گیر کرده است اما هیچ تلاشی در کرباسیان و گمرک برای رفع چالش‌ها نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: بدون نگاه جناحی و سیاسی و بدون حب و بغض نسبت به دولت باید از حقوق ملت دفاع کنیم. مردم زیر فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند. ای کاش این دیوارهای سیمانی به شما اجازه شنیدن صدای ضجه مردمی را می‌داد که از صبح تا ظهر زیر گرمای ۴۰ درجه هوا هستند.

رحیمی جهان‌آبادی اظهار کرد: وزارت اقتصاد و سازمان گمرک نسبت به ضعفهای مدیریتی و مفاسد اداری و اقتصادی خود و زیرمجموعه خود احساس مسؤولیت نمی‌کنند. چه کسی مقصر این شرایط است؟ تا کی می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشورمان را به بازار سلیمانیه، هرات، ارمنستان و بازار کشورهای همسایه وصل کنیم.

نماینده مردم تربت‌جام در مجلس، مدیریت اقتصادی دولت روحانی را ضعیف دانست و اظهار کرد: از کلیات دولت دفاع کرده و می‌کنم و از شخص روحانی دفاع کرده و می‌کنم اما آقای کرباسیان محورهای طرح سوال از رییس‌جمهور را بخوان، یکی از این محورها ناتوانی شخص شماست. رییس‌جمهور باید ناتوانی شخص شما و تیم همراه شما در وزارت اقتصاد را پاسخ دهد. دولتی که زیر بدترین فشارهای داخلی و خارجی است چرا باید ضعف مدیریتی شما را هم پاسخ دهد؟

وی تاکید کرد: وزارت اقتصاد از تدوین و اجرای سیاستهای کلان ناتوان است و درک درستی از تئوری‌های اقتصادی ندارد. اقتصاد دنیای امروز بر پایه توهم، توطئه و اخبار نادرست اداره نمی‌شود. اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص کرباسیان است.

رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس یادآور شد: مفاسد اداره گمرک دوغارون و سامانه گمرک شرق کشور را به رییس گمرک گزارش دادم اما ایشان هیچ اقدامی برای از بین بردن مفاسد این گمرک انجام نداد. وزیری که در جنگ اقتصادی نمی‌تواند زیرمجموعه خود را اداره کند نباید وزیر باشد. به عنوان حامی دولت روحانی می‌گویم مردم زیر فشار اقتصادی کمرشان شکسته است.

هدایت الله خادمی موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۱۴
 

روحیه اشرافیگری خاوری همچنان در بدنه مدیران وزارت اقتصاد جاری است

هدایت‌الله خادمی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: آیا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینیم و صدای مستضعفان را نمی‌شنویم؟ چه‌طور است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت‌تر و زندگی برخی بهتر و شیرین‌تر می‌شود؟

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزارت اقتصاد وظیفه خود برای تنظیم سیاست‌های اقتصادی، مالی و هماهنگی آن را انجام نداده، یادآور شد: متاسفانه این وزارتخانه نه استراتژی برای پیشبرد مسائل کشور داشته و نه برای سازمان‌های تابع برنامه‌ای ارائه کرده است. ضمن این‌که نبود دانش، انگیزه، ناهمگونی مدیریتی و استفاده از مدیران بی‌انگیزه و خسته در راس امور از دیگر معایب این وزارتخانه است.

خادمی با بیان این که معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی در این وزارتخانه بیشتر در سفر خارجی به سر برده وعملکردش خروجی مشخصی نداشته، تصریح کرد: در بیمه‌ها هم وضعیت خوبی حاکم نیست و ما شاهد صدور بیمه‌نامه برای هواپیمایی آسمان بدون دریافت حق بیمه سنوات قبل و سال جاری بودیم در حالی که این شرکت باید ۲۸ میلیارد تومان خسارت می‌داد.

وی با بیان این‌که شاخص‌های کلان بانکداری رو به نابودی است، تصریح کرد: بانک‌ها با پول مردم شرکت و هلدینگ تاسیس کردند. آیا وظیفه بانک‌ها این است؟ بانک‌ها چه ربطی به خرید فولاد و پتروشیمی دارند؟

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: دختر یکی از مسئولان خودروی ۳۵۰ میلیونی را با ۱۰۰ میلیون تخفیف به قیمت ۲۵۰ میلیون و با وام چهار درصد دریافت کرده، در حالی که در این مملکت فوق‌ لیسانس‌ها به دنبال نظافتچی بودن هستند. امروز اگر آقای خاوری نیست اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران اقتصاد جاری است.

خادمی با طرح این سوال که فرزند بیست و چند ساله مشاور رییس جمهور در شرکت زیرمجموعه وزارت اقتصاد چه می‌کند، اظهار کرد: اختلاس، قاچاق و تخلفات گسترده در گمرک بیداد می‌دهد. در سال‌هایی که آقای کرباسیان در گمرک بود چه گذشت که بازرسی پرده از قاچاق سازمان یافته ۱۵ تریلیون دلاری برداشت و چرا بایگانی گمرک و اسناد سال ۹۲ و ۹۳ آتش گرفت.

وی در پایان وضعیت بازار ارز را از دیگر نقاط ضعف عملکرد وزیر اقتصاد عنوان کرد و گفت: گفته می‌شود دولت برای پرداخت بدهی خود دلار را گران می‌کند.

هادی بهادری موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۱۰
 

آقای کرباسیان لباس وزارتخانه اقتصاد به تن شما نمی‌آید

سید هادی بهادری در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: گلایه‌ای از رییس جمهور دارم. شأن وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیق پیدا کرده است. ما انتظار داشتیم یک اقتصاددان در راس وزارت اقتصاد می‌بود. به بحث تخصص در این باره توجه نشده ما هر جا از متخصص استفاده نکردیم آسیب دیدیم.

وی افزود: ما به اقتصاد به اندازه فوتبال بها نمی‌دهیم. آقای رییس جمهور با وصله و پینه کابینه تشکیل نمی‌شود. اقتصاد کشور تئوری ندارد. وزیر اقتصاد نمی‌تواند سیاست‌های اقتصادی دولت را تبیین کند. آقای کرباسیان شما چرا پیشنهاد ریاست این وزارتخانه را پذیرفتید؟ شما که خودتان گفتید اقتصاد کلان نمی‌دانید، چرا این جایگاه را پذیرفتید؟ چرا در اردیبهشت‌ماه استعفا ندادید؟ چرا حداقل از مردم عذرخواهی نکردید؟

بهادری بیان کرد: می‌دانید مردم تحت فشار اقتصادی هستند؟ می‌دانید ریشه بیکاری و گرانی در وزارتخانه شما است؟ می‌دانید واحدهای تولیدی و اصناف ما یا توسط بانک‌ها گرفتار شده‌اند یا توسط اداره دارایی و مالیات شما؟ آیا می‌دانید چه بروکراسی‌هایی در بانک‌های شما حاکم است؟ آیا می‌دانید گمرک شما موجب شده امروز بسیاری از کالاهای تلنبار شده در مبادی گمرکی در حال فاسد شدن هستند؟ آیا می‌دانید قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات در حال انجام است؟

وی ادامه داد: آیا می‌دانید کسانی که ۴۰ هزار سکه خریده‌اند مالیات نمی‌دهند، ولی یک بقال باید از دارایی‌ خود مالیات بدهد؟ آیا می‌دانید برخی از تولیدکنندگان در زندان هستند؟ آقای کرباسیان شما انسان خوش برخوردی هستید ولی لباس وزارت اقتصاد به تن شما نمی‌آید. نه توان هماهنگی تیم اقتصادی را دارید نه سیاست‌گذاری اقتصادی را بلد هستید. شما می‌توانید مدیر اقتصادی خوبی باشید، ولی وزیر اقتصاد خوبی نیستید.

بهادری گفت: از همکاران خواهش می‌کنم با رای به استیضاح بیش از این نگذارید اقتصاد آسیب ببیند تا از نخبگان برای این وزارتخانه استفاده شود هنوز تحریم‌ها آغاز نشده که به این روز افتادیم.

حاجی‌دلیگانی موافق استیضاح وزیر اقتصاد
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۰۰
 

در دوران وزارت کرباسیان قدرت خرید مردم۵۰ درصد کاهش یافته است

حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: آقای کرباسیان یک سال از زمان رای اعتماد نمایندگان و ارایه برنامه کاری شما با شعار آزادی، امنیت و آرامش و پیشرفت بر اساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی به نمایندگان گذشت. بر کارگران و کشاورزان و کسانی که شغل نداشتند و معلمان و رانندگان چه گذشت. هر چه اندیشه کردم امروز از کجای اقتصاد برای شما بگویم بی نتیجه ماند. از گرانی مواد غذایی یا خودرو یا بازار عنان بریده ارز و سکه یا رکود تورمی که کمر تولیدکنندگان را شکسته یا عدم شفافیت و یا خروج سرمایه های هزاران میلیاردی. اینقدر لیست بلند بالایی شد تصمیم گرفتم از زبان و برنامه های خودتان که در مرداد ۹۶ به مجلس ارایه کردید، بگویم.

وی در ادامه بیان کرد: آقای وزیر یادتان هست که در برنامه‌ای که به مجلس ارایه کردید مهار تورم افسار گسیخته را از برنامه های دولت یازدهم اعلام کردید و گفتید رشد منفی اقتصاد در دولت مثبت شده است. مهار تورم در کنار احیای رشد اقتصادی سبب التهاب زدایی از اقتصاد شده و دیگر شاهد نوسانات شدید در بازار کالا و ارز و خدمات نیستیم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: شما گفتید ثبات نسبی در اقتصاد کشور حاکم شده است. اذعان کردید تورم افسار گسیخته‌ای که در برخی زمان ها از مرز ۴۰ درصد عبور کرده بود پس از ۲۶ سال در سال ۹۵ تک رقمی شده است. گفتید تورم گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها از ۴۱/۷ درصد در سال ۹۲ به ۸/۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: گفتید ضریب نرخ ارز به کمتر از پنج درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. در بیان دستاورد دولت یازدهم اعلام کردید به گواه ارزیابان مستقل بین المللی در شاخص هایی مانند بهبود فصای کسب و کار و نواوری و شادی و کیفیت زندگی بهبود داشته ایم. گفتید جایگاه بین الملی کشور در شاخص آزادی اقتصادی ۱۳ پله و در فلاکت اقتصادی ۱۵ رتبه بهبود یافته است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: اما شما که وزیر شدید دلار ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید و متوسط قیمت یک متر مسکن با حداقل ۶۵ درصد افزایش به متری ۸ میلیون تومان رسید. روزانه یک هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزودید. بالاترین میزان نقدینگی کشور یعنی ۱/۶ تریلیون تومان را تجربه کردیم. رشد اقتصادی را به ۳ تا ۴ درصد کاهش دادید. نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می دهد در خردادماه به ۱۳/۷ رسیده است یعنی ۹۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. این رشد در برخی زیربخش ها که تاثیر زیادی از تلقی مردم از تورم دارد بسیار قابل توجه است.

وی افزود: شاخص قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها هر ماه حدود ۹ درصد رشد داشته است. در یک سالی که شما وزیر شدید رتبه بهبودی فضای کسب و کار ایران چهار رتبه کاهش یافته است. در این یک سال قیمت خودرو ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. فیمت سکه از یک میلیون و دویست به بالای چهار میلیون رسیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: قدرت خرید مردم را حداقل ۵۰ درصد کاهش دادید. نقش شما در تهیه و ابلاغ بسته اول ارزی کشور چیست؟ اگر نقش داشتید بر چه اساسی مفاد آن را تهیه کردید. ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور را به تاراج دادید و ۵۷ تن طلا و سکه را از دست دادیم. اگر نقش نداشتید شما چه وزیر اقتصادی هستید که در تیم اقتصادی دولت نقشی ندارید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار