افزایش اجاره بهای مسکن در چند ماه اخیر در شهر مهریز به کابوسی برای مستاجران تبدیل شد، باید برای رفع این مشکل نه تنها مردم بلکه مسئولان امر نظارت و اقدام مناسبی برای پیشگیری از افزایش قیمت ها و کنترل تورم انجام دهند.
کد خبر: ۶۴۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 23 August 2018

 فصل تابستان و اوایل پاییز، همزمان با شروع فصل نقل و انتفال معلمان ، آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه هاست ، بیشترین قرارداد منزل اجاره ای هم مربوط به این ایام است.
افرادی که صاحب منزل نیستند یا به دلایلی تاکنون اقدام به خرید مسکن نکرده اند، در این ایام متناسب با موقعیت مالی اقدام به رهن، اجاره و یا رهن و اجاره منزل می کنند.
اجاره منزل عمدتا تحت تاثیر عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی و موقعیت واحد مسکونی در محله های مرفه نشین، متوسط و اقشار کم درآمد است.
همچنین اجاره بها با توجه به عواملی چون تورم، گرانی مصالح ساختمانی و متوازن نبودن عرضه و تقاضا هرساله افزایش می یابد.
اما در سال 97 با توجه به بالا رفتن 30 درصد قیمت مصالح ساختمانی ، افزایش دستمزدها، نوسان نرخ دلار، ارز، سکه ، طلا در بازار و تورم عمومی، شاهد رشد قیمت مسکن و اجاره بها به میزان 25 درصد در شهر مهریز هستیم.
شرایط فعلی بازار مسکن و نبود نظارتی جدی ، بازار را برای صاحبان منازل به گونه ای فراهم کرد، که تعدادی از موجران با خودداری از رهن منزل و درخواست اجاره بهای بیشتر، شرایط را برای مستاجران بیش از گذشته سخت کرده اند .
شهرستان 50 هزار نفری مهریز هم از این موضوع مهم بی نصیب نیست و مستأجران مرکز شهرستان با افزایش 25 درصد قیمت اجاره بها، ناراضی و خواستار نظارت و رسیدگی توسط مسئولان امر هستند.
فاطمه ابویی یکی از مستاجران می گوید: سال گذشته فرصت پیدا کردن خانه مناسب با قیمت دلخواه بیشتر بود اما سال 1397 تعداد خانه ها کم و قیمت ها به شدت افزایش یافته است.
وی ادامه داد: سال 1396، حدود 40 درصد درآمد ماهانه اش را صرف پرداخت اجاره بها می کرد، در سال جاری این عدد با 25درصد افزایش به 65 درصد رسید.
همچنین به گفته محمدعلی ابویی، اغلب صاحبان خانه ها از دریافت رهن برای اجاره منزل خودداری می کنند و در عوض قیمت را بالا برده اند، همچنین مالکان منازل با هر قیمتی که بخواهند، ملک خود را اجاره می دهند و نظارتی هم وجود ندارد.
در حالیکه تعدادی از اقشار متوسط رو به پایین جامعه بیشتر متقاضی اجاره مسکن هستند، بیش از گذشته تحت فشار قرار دارند.
دیگر شهروند مهریزی، خواستار کمک دولت برای خانه اولی ها شد و افزود: اغلب آنها مستأجر هستند بهتر است از سوی دولت برای خانه دار شدن حمایت شوند تا رویای آنها به واقعیتی شیرین تبدیل شود.
سکینه زارع زاده می گوید: باید مسئولان به وظایف خود در بعد نظارت بر رابطه موجر و مستاجر که گریبان تعدادی از مردم را گرفت بیش از گذشته اقدام کنند تا فشار بر خانواده های بدون مسکن کمتر شود.
همچنین حسینعلی دهقان، کارشناس املاک مهریز در مورد وضعیت مسکن اظهار داشت: تابستان امسال، در اجاره منزل شاهد رشد 25 درصدی هستیم، دلیل اصلی آن، وجود تورم و متوازن نبودن عرضه و تقاضاست.
وی افزود: شهرستان مهریز به دلیل وجود شهرک های صنعتی و کارخانه های متعدد از جمله کاشی، مهاجرپذیر بودن آن، تعدادی از شهروندان دیگر مناطق استان و سایر استان ها همراه خانواده برای کار به این شهر مهاجرت می کنند.
وی ادامه داد: وجود متقاضی زیاد مسکن و کمبود منازل اجاره ای مناسب، تورم و نبود نظارت جدی باعث شده است که تابستان امسال اجاره بها در شهر مهریز افزایش یافت.
دهقان ، ساخت و ساز از سوی مردم و نهادهای دولتی و وجود انصاف مالکان را در شرایط فعلی راهکار مناسبی برای رهایی از این معضل دانست و بر همکاری و نظارت مسئولان تاکید کرد.
مسئول بازرسی اداره صنعت ، معدن و تجارت مهریز هم می گوید: طبق مقررات اگر شهروندان نسبت به افزایش اجاره بها شکایتی داشته باشند، می توانند موارد را دقیقا مکتوب و برای رسیدگی و پیگیری ارائه دهند.
بهروز طاهری افزود: شکایت مستاجران در خصوص افزایش اجاره بهای منزل در اولین فرصت بررسی و مراحل تا حصول نتیجه پیگیری می شود.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری مرکز شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار