امسال نیز به مانند سال های گذشته همزمان با فرارسیدن عید سعید قربان شهرداری تهران اقدام به ایجاد محل هایی برای عرضه دام و ذبح اسلامی کرده است. آنطور که مدیرعامل سازمان مدیریت مییادین میوه و تره بار اعلام کرد؛امسال نیز 27 جایگاه عرضه دام زنده توسط شهرداری تهران در مناطق 22 گانه شهرداری ایجاد خواهد شد و طبق پیش بینی های انجام شده 30 هزار راس دام از سوی تامین کننده ها از استان های مختلف در این جایگاه ها عرضه خواهد شد.
کد خبر: ۶۴۵۹۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 21 August 2018
به گزارش تابناک : آمارهای سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نشان می دهد که در سال گذشته 28 هزار راس دام به 24 جایگاه ویژه شهرداری تهران برای برپایی مناسک عید سعید قربان وارد شده بود که در نهایت 14 هزار دام در این فضاها ذبح شد. اما امسال با افزایش این جایگاه ها در پایتخت این سازمان پیش بینی کرده است که 30 هزار راس دام زنده وارد جایگاه های شهرداری تهران شود.
 
به گفته عبدلحسین رحیمی اعلام قیمت دام زنده از اکنون به دلیل نوسانات قیمتی ای که در بازار دام و پروتئین کشور وجود دارد، کار عاقلانه ای نیست و به زودی قیمت از سوی این سازمان به شهروندان تهرانی اعلام خواهد شد.
 
طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار در کنار جایگاه های عرضه دام در مناطق شهری 13 جایگاه ویژه نیز برای مراکز خیریه و به درخواست آنها ایجاد کند.
 
همچنین در مناطقی مانند 4، 15 و 18  دو جایگاه های عرضه دام ویژه عید قربان به دلیل تراکم جمعیتی و میزان تقاضای بالا در نظر گرفته شده است. 
 
امکان شیوع بیماری تب کریمه کنگو یکی دیگر از مضوعاتی است که رحیمی به آن اشاره و اعلام کرد که سازمان مدیریت میوه و تره بار با همکاری سازمان دامپزشکی  به دقت و در سه مرحله دام های وارد شده به این جایگاه ها و در نهایت گوشت آنها را بعد از انجام ذبح بررسی و در اختیار شهروندان متقاضی قرار می دهد. 
 
به گفته وی؛ در مرحله نخست که دام وارد جایگاه می شود از سوی دامپزشک معاینه و در صورت کشف بیماری به تامین کننده عودت داده می شود سپس در صورت تایید سلامت دام اقدامات پلاک کوبی انجام  و پس از آن وزن دام به وسیله ترازوی دیجیتال محاسبه می شود.
 

نوسانات بازار دلار مانع از اعلام قیمت عرضه دام در جایگاه های شهرداری تهران شد/ دام های آلوده به تب کریمه عودت داده می شود!

 
همچنین پیش از آنکه دام به سمت قربانگاه برود نیز مجددا از سوی دامپزشک معاینه و پس از ذبح نیز لاشه دام توسط کارشناس گوشت معاینه می شود.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت میوه و تره بار شهرداری تهران اعلام کرد که در سال گذشته تعدادی از دام ها پس از ذبح به دلیل بیماری ضبط شدند اما هیچ کدام از این موارد به دلیل ویروس تب کریمه کنگو نبود. دلیل این امر این است که تامین کنندگان می دانند که شهرداری تهران به شدت بر سلامت دام نظارت می کند و اجازه وردود هیچ دام بیماری را به جایگاه ها نمی دهد.
 
تاثیر نوسانات بازار دلار بر قیمت دام زنده!

عدم تعیین قیمت دام زنده از سوی این سازمان یکی از موضوعاتی بود که مورد اعتراض خبرنگاران قرار گرفت اما رحیمی اطمینان داد که از فردا قیمت واقعی دام اعلام و پس از خرید نیز فاکتور رسمی از سوی جایگاه داران به خریدار ارایه می شود و در صورتی که هر کدام از اجزای لاشه یا کل آن مشکل داشته باشد لاشه ضبط  و وجه آن به خریدار عودت داده می شود.
 

نوسانات بازار دلار مانع از اعلام قیمت عرضه دام در جایگاه های شهرداری تهران شد/ دام های آلوده به تب کریمه عودت داده می شود!

 
به گفته وی؛ در حال حاضر با توجه به نرخ دلار بسیاری علاقه دارند که به شکل قاجاق دام را از کشور خارج کنند که این موضوع بر قیمت دام و تقویت بازار های غیر رسمی تاثیر گذاشته است.
 
از سوی دیگر احتمال می رود به دلیل محدودیت های ذبح در کشور عربستان تمایل به قربانی کردن در کشور  افزایش یابد. با توجه به این شرایط تلاش کردیم تا از سازمان های مختلف در خصوص قیمت دام استعلام و در نهایت در روز عرفه قیمت نهایی را اعلام کنیم.
 
طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است چهارصد و شصت ذبح کننده دام به همراه 270 دامپزشک و 1300 نفر از نیروهای شهرداری در جایگاه ها حضور داشته باشند. همچنین در روز عرفه ساعت کار جایگاه ها از نه صبح تا هفت بعدظهر تعیین شده است. 
 

نوسانات بازار دلار مانع از اعلام قیمت عرضه دام در جایگاه های شهرداری تهران شد/ دام های آلوده به تب کریمه عودت داده می شود!

 
البته این زمان در مناطق  19 و 20 در مراکز ثابت تا ساعت ده شب افزایش می یابد. ضمن اینکه جایگاه های عرضه بهداشتی دام در مناطق 4، 15 و 18 از ساعت هشت صبح روز عرفه تا پایان مراسم عید قربان به طور شبانه روزی فعال هستند.
 
به گفته رحیمی امسال دام از اقصی نقاط کشور از جمله استانهای همدان، خراسان، اردبیل، کردستان و قم به جایگاه های تهران عرضه می شود و شهروندان برای اطمینان از سلامت دام می توانند با شماره 55050000 تماس حاصل کنند و در جریان اخرین وضعیت بهداشتی دام ها قرار بگیرند.
 
 
منبع : تیترشهر 
برچسب ها: عرضه دام ، عید قربان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار